سئو

الکسا چیست؟

الکسا (alexa) چیست؟

الکسا به عنوان یک کمپانی مستقل کار خود را در سال ۱۹۹۶ آغاز کرد و در سال ۱۹۹۹ توسط آمازون خریداری شد. هدف اصلی این وبسایت جمع‌آوری و بررسی ترافیک سایت‌ها و رتبه‌بندی آن‌هاست. اطلاعات حدود ۳۰ میلیون وبسایت در آن قرار دارد و ماهانه ۳ میلیون بازدید‌کننده از این وبسایت دیدن می‌کنند. الکسا در سال ۲۰۰۲ همکاری خود را با گوکل آغاز کرد که باعث شد این اطلاعات از طریق گوگل نیز قابل رویت باشد.
این وبسایت به طورکلی پلتفرمی است که اطلاعاتی را به صورت رایگان در اختیار صاحبان وبسایت‌ها می‌گذارد تا بهتر بتوانند مسیر حرکت خود را آنالیز کنند و برای فعالیت‌های خود برنامه ریزی داشته باشند. اطلاعاتی که الکسا در اختیار شما می‌گذارد شامل تعداد بازدید‌کننده، میانگین زمان حضور افراد در وبسایت شما، تعداد صفحاتی که کاردبر در سایت شما باز کرده است و … که در ادامه به توضیح هر کدام از این موارد میپردازیم.

نحوه کارکرد الکسا و  پارامتر‌های آن

شما میتوانید به۲ نحو از سرویس الکسا استفاده کنید.

  1. شما میتوانید به خود سایت الکسا با آدرس www.alexa.com مراجعه کنید و در قسمت tools/free tools/website traffic statistics  سایت مورد نظر خود را آنجا وارد کنید یا مستقیم به آدرسwww.alexa.com/siteinfo مرجعه کنید.
  2.  شما میتوانید تولبار الکسا را از آدرس  www.alexa.com/toolbar دانلود کنید، با اینکار شما در قسمت بالا سمت راست مرورگر خود آیکن الکسا را خواهید داشت و به هر سایتی که مراجه کنید با کلیک بر روی آیکن الکسا به اطلاعات ترافیکی و رتبه‌ی آن سایت دسترسی دارید.

الکسا چیست؟

تصویر1

با هر کدام از روش‌ها که بخواهید یک سایت رو بررسی کنید پارامتر‌های تصویر برای شما نمایش داده میشود. از پارامتر اول با نام alexa traffic rank  که آیکون کره زمین دارد، شروع می‌کنیم. این عدد رتبه جهانی سایت شما را نمایش می‌دهد. پارامتر دوم یا traffic rank in … که با یک پرچم مشخص شده است رتبه سایت شما را درکشوری نشان میدهد که بیشترین نرخ بازدید را از آن دارید.  پارامتر سومsimilar sites  که با آیکون دو گیره در هم است نمایش دهنده سایت‌های مرتبط با شماست و این ارتباط را از بازدید‌کنندگان مشترک میان شما مشخص میکند. در نهایت آخرین پارامتر که average نام دارد و با یک ساعت شنی نمایش داده شده‌است، نشان‌دهنده متوسط زمانی است که هر کاربر در  سایت شما میگذراند.

الکسا چیست و تحلیل های آن

تصویر2

الکسا چیست و تحلیل های آنتصویر3

در بالا میتوانید این پارامتر‌ها برای سایت گوگل و آپارات ببینید.

شما میتواند با کلیک روی هرکدام از گزینه‌های بالا به صفحه اطلاعات الکسا از سایت مورد نظر راه پیدا کنید و جزئیات بیشتری از این سایت دریافت کنید.

 

پارامترهای الکسا

تصویر4

با باز کردن سایت شما تصویری مانند بالا مشاهده می‌کنید که بیشتر پارامتر‌ها واضح می‌باشد. که با پایین آمدن در سایت میتوانید تمام اطلاعات را به صورت تفکیک شده دریافت کنید.

Keyword opportunities

اولاً اطلاعاتی که در اختیار شما قرار می‌گیرد درباره کلمات است. در این قسمت تمام جزئیات اطلاعاتی آنالیزی را که مربوط به استفاده از کلمات کلیدی است در اختیار شما می‌گذارد.

Keyword opportunities چیست؟

تصویر5

Keyword gaps چیست؟

در این قسمت به شما می‌گوید که چه کلماتی می‌توانند برای دیده شدن سایت شما کمک کننده باشند. به طور مثال گزینه keyword gaps کلمه‌هایی که بازدید‌کنندگان بسیاری را برای سایت‌های رقیب شما به همراه داشته را نمایش میدهد. در ستون مقابل این عنوان دو دسته عدد دیده میشود که ستون اول با نام avg traffic to competitors نشان داده شده است، میزان هدایت بازدید‌کنندگان را از طریق ایت کلمه به سایت‌های رقیب نشان میدهد. ستون دوم این عنوان با نام search popularity، بیان کننده محبوبیت جست‌وجویی این کلمه در موتور‌های جست‌وجو است. در انتهای این عنوان جمله‌ی boost traffic by filling gaps را میبینید که ویدیویی از الکسا برای کمک به شما در تشخیص کلماتی که شاید محتوایی برای آن در وبسایت خود ندارید اما توانسته نرافیک خوبی را برای رقیبانتان به همراه داشته باشد، است. با استفاده از این ویدیو میتوانید کمبود‌های کلمات کلیدی خود را اصلاح کنید.

Easy-to-rank keywords چیست؟

گزینه easy-to-rank keywords  کلماتی که به‌طور کلی در فضای اینترنت ترند یا پر استفاده بوده و در سایت شما هم استفاده میشود اما از کلمات اصلی سایت شما که باعث بهبود رتبه شما شود نیست، را بیان میکند. استفاده بهینه از این کلمات بسیار مفید است زیرا در حال حاضر در سایت شما محتوایی برای آن‌ها موجود است صرفا باید بیشتر دیده شود تا ترافیک بیشتری برای شما داشته باشد. مانند عنوان قبل این بخش هم دارای دو ستون در مقابل خود است. ستون اول که relevance to this site میباشد، نشان‌دهنده میزان ارتباط این کلمه با سایت شماست. ستون دوم یا search popularity میزان جست‌و‌جوی کلی این کلمه را موتور‌های جست‌وجو نشان میدهد.

buyer keywords چیست؟

گزینه buyer keywords کلماتی را نشان میدهد که در انتهای جست‌وجو، منجر به عمل خرید شده‌اند. در دو ستون مقابل این عنوان avg traffic to competitors نشان‌دهنده میانگین میزان ترافیکی است که وبسایت‌های رقیب شما از این کلمه دریافت می‌کنند. Organic competition میزان سختی و آسانی قرارگیری در رتبه‌های بالا برای این کلمه را نشان میدهد.

Optimization opportunities چیست؟

در این قسمت‌ کلماتی قرار دارند که هم‌اکنون در سایت شما محتوایی برای آن‌ها وجود دارد و ترافیک مناسبی هم برای سایت شما به همراه دارد. با دانستن این کلمات شما میتوانید مخاطب خود را بهتر درک کنید و سلایقش را بفهمید. همچنین از نکات مثبت این دسته میتوان به این اشاره کرد که این کلمات در اسیت شما هست و تا حدودی هم موفق عمل کرده پس کار کردن روی آن‌ها و بهبودشان شاید راحت‌تر از کار روی کلمات جدیدی باشد که تا به حال در وبسایت شما نبوده‌است. ستون‌های مقابل این عنوان هم با نام‌های search popularity که نشان دهنده‌ی میزان محبوبیت در موتور‌های جست‌وجو  و organic share of voice که نشان دهند‌ه‌ی میزان هدایت مخاطبان پس از جست‌وجوی این کلمه به سایت شماست، میتواند به شما در آنالیز بهتر کمک کند‌‌‌.

  • *اعدادی که برای بیان هرکدام از این پارامتر‌ها بیان شده یک عدد بین ۱ تا ۱۰۰ میباشد که کمترین امتیاز را ۱ و بیشتری را ۱۰۰ نشان میدهد.
  • *تمام پارامتر‌ها و اطلاعات الکسا لحظه‌ای میباشد و با تغییر زمان ممکن است تغییر کند.*

Competitive analysis

در این قسمت آمار‌هایی را بررسی می‌کند که به ارتباط بازدید شما با سایر وبسایت‌ها مربوط می‌شود.

Competitive analysis چیست؟

تصویر6

Traffic sources چیست؟

در این قسمت شما سایت‌هایی را مشاهده می‌کنید که بیشتری ترافیک را به وبسایت شما هدایت کرده‌اند. یا باعث بازدید وبسایت شما شده‌اند.

Referral sites چیست؟

در این قسمت بیشترین وبسایت‌هایی که به شما  لینک ارجاع داده‌اند مشخص شده‌است. این کار اصطلاحا بک‌لینک دادن گفته میشود که میتواند داخلی ( یعنی از خود سایت به خودش) یا خارجی ( از سایت به یک سایت خارجی) باشد. این عنوان در تولبار الکسا بدون باز کردن صفحه الکسا هم تحت عنوان sites linking in  هم قابل رویت است.

این ویژگی یکی از پارامتر‌هایی است که تاثیر بسیاری در دیده شدن مشا دارد زیرا هرچه شما مرجع وبسایت‌های بیشتری باشید به عنوان وبسایت معتبر‌تری در رتبه‌بندی الکسا لحاظ میشوید.

Top keywords چیست؟

در این قسمت بیشترین کلماتی که ترافیک را برای وبسایت شما داشته نمایش داده میشود. که در دو ستون search traffic  برای نشان دادن ترافیک هدایت شده به وبسایت شما از طریق ارجاع سایر کانال‌ها و share of voice که نشان‌دهنده ترافیک کلی هدایت شده به وبسایت از تمام موتور‌های جست‌وجو با این کلمه است، دسته‌بندی شده‌است.

Audience analysis

در این قسمت شما میتوانید اطلاعاتی را بدست آورید که در شناخت مخاطب شما را یاری میکند.

Audience analysis در الکسا چیست؟

تصویر7

 

 

Audience overlap چیست؟

در این قسمت سایت‌هایی که بیشتری مخاطب مشترک با شما را دارند به نسبت میزان اشتراک در یک نمودار نشان میدهد که بالاتری سایت بیشتری اشتراک را دارد. در ستون‌های بعد نام سایت و رتبه الکسا آن نمایش داده شده‌است.

*قطعا تعداد سایت‌هایی که با شما مخاطب مشترک داده باشد بسیار بیشتر ولی در این قسمت بیشترین اشتراک‌ها را نشان میدهد.

Sites audience interests چیست؟

در این قسمت به شما نشان میدهد که مخاطبان سایت شما بیشتر در کدام حوزه علاقه نشان داده اند یا فعالیت میکنند مثلا ویدیو، عکس، محصول و … . در هایت هم میزان علاقه‌ی آن‌ها را نسبت به سایر افرادی که از اینترنت استفاده میکنند می‌گوید و با 2x  و 3x و … چندبرابری میزان را نشان میدهد.

Traffic statistics

در این قسمت داده‌های آماری جامعی درباره بازدید‌های وبسایت به شما داده میشود.

 

Traffic statistics در الکسا چیست؟

تصویر8

 

Alexa rank چیست؟

در این قسمت رتبه الکسا شما در حال حاضر قرار دارد که میتوانید در یک نمودار جزئیات را تا ۹۰ روز گذشته مشاهده کنید که با گرفتن نشانگردر هر قسمت نمودار میتوانید ببینید که در هر تاریخی در چه جایگاهی قرار داشتید. همچنین در انتهای این قسمت رتبه شما را در کوری که بیشتری نرخ بازدید را دارید عنوان کرده‌است.

Unique visitors چیست؟

در این قسمت تمام بیننده‌ها و بینندگانی که به دنبال موضوعی خاص بوده‌اند را در بازه زمانی ۱ماه و ۱هفته گذشته مشاهده میکنید. ستون اول نشان‌دهند بازدیدکنندگانی است که به دنبال موضوع مشخصی بوده‌اند و ستون دوم نمایش‌دهنده بازدید کنندگانی است می‌توان گفت در حال وبسایت گردی بوده‌اند.

Audience geography چیست؟

در این قسمت بازدید کنندگان وبسایت بر اساس محل جغرافیایی تقسیم‌بندی شده و به لحاظ اکثریت رتبه‌بندی شده‌اند. در نمایش این کشور‌ها هم از نقشه هم از لیست میتوانید استفاده کنید.

Site metrics چیست؟

در این قسمت اطلاعاتی طبق فعالیت‌های انجام شده توسط مخاطبانتان قرار دارد. در قسمت اول engagement  سه مورد daily page views per visit   که میانگین تعداد صفحات دیده شده در هر بازدید در روز و daily time on site که میانگین میزان زمان سپری شده در سایت به صورت روزانه و bounce rate که نشان دهنده میزان بازدید کنندگانی است که پس از دیدن اولین صفحه وبسایت شما را ترک کرده‌اند. این درصد اگر بالای ۸۰٪ باشد بد، حدود ۵۰٪ باشد متوسط و زیر ۳۰٪ باشد خوب است.

در قسمت دوم traffic sources قرار دارد که نشان‌میدهد بازدید‌کنندگان از چه طریقی به سایت شما راه پیدا کرده‌اند: جست‌وجو، فضای مجازی و …

در آخر هم site flow قرار دارد که نشان میدهد مخاطبان پیش و پس از بازدید سایت شما بیشتر به چه سایت‌هایی رفته‌اند. ستون اول لیست سایت‌هایی است که درست پیش از وبسایت شما از آن بازدید کرده‌اند و ستون دوم سایت‌هاییست که پس از سایت شما به آن مراجعه کرده‌اند.

برای مشاهده مقالات دیگر سئو کلیک کنید.
5/5 - (1 امتیاز)
مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

29 + = 37

دکمه بازگشت به بالا
بستن