سئو

بازاریابی درونگرا و مراحل اجرای آن

بازاریابی درونگرا چیست؟

بازاریابی از دیرباز تاکنون بخش جداناپذیری  از کسب‌وکارها بوده است. اما این تکنیک جذب مشتری همواره با تغییراتی  مواجه شده است، و هم‌اکنون ده‌ها روش بازاریابی جدید پدید آمده‌اند که ما می‌توانیم از آن‌ها برای جذب مشتری استفاده کنیم. یکی از جدیدترین و مؤثرترین روش‌های مارکتینگ، بازاریابی ربایشی ،درون‌گرا یا اینباند مارکتینگ می‌باشد. درگذشته هرگاه کسب‌وکاری  قصد داشت مشتریان زیادی را جذب کند، به تک‌ تک آن‌ها پیشنهاد خرید می‌داد و به‌صورت مستقیم برای آن‌ها تبلیغات ارسال می‌نمود.

این روش  در حال حاضر نیز در برخی کسب‌وکارها وجود دارد. اما بازاریابی ربایشی کاملاً با این روش متفاوت است. در روش اول ما تبلیغ می‌کنیم و به دنبال مشتری می‌رویم، اما در روش ربایشی مشتری به دنبال ما می‌آید تا خریدش را انجام دهد. در بازاریابی ربایشی مشتری با میل و اراده خودش برای خرید از ما اقدام می‌کند.

اما در روش اول ما از مشتری خواسته که از ما خرید کند. حال انجام بازاریابی ربایشی می‌تواند بسیار مؤثرتر باشد و نتیجه این کار می‌تواند  باعث جلب رضایت مشتری و داشتن مشتری‌هایی خوشحال و شاد شود. برای اجرای بازاریابی درون‌گرا چندین مرحله وجود دارد، تا این کار به بهترین شکل انجام گیرد.‌ در مرحله اول می‌بایست یک وب‌سایت و وبلاگ راه‌اندازی  نمود و برای آن محتوا تولید کرد. در مرحله  دوم مشتری محتوای سایت شمارا دیده و وارد آن می‌شود.

در مرحله بعد می‌بایست شما کاربری که وارد سایت شده است را به یک سرنخ فروش تبدیل کنید. برای این کار تنها کافی است با مشتری ارتباط برقرار کنید. این ارتباط می‌تواند از طریق چت، تماس، ایمیل برقرار شود. وقتی این ارتباط برقرار شود درواقع شما می‌توانید نیازها و مشکلات مخاطب خود را بهتر درک‌ کنید.‌

در مرحله بعد باید با توجه به نیازهای او محصولات موردنظرش را ارائه دهید و درنتیجه خرید اتفاق می‌افتد. اما این روش بازاریابی در اینجا خاتمه نمی‌یابد. در مرحله  آخر باید رضایت مشتری را جلب کنید تا مشتریانی راضی و خوشحال داشته باشید. برای جلب رضایت مشتری تنها ارائه محصول باکیفیت به او شرط نیست، بلکه می‌بایست خدمات پس از فروش نیز داشته باشید.‌

درنتیجه این‌گونه می‌توانید هم رضایت مشتری را جلب کنید، و هم مشتریان از اینکه از شما خرید کرده‌اند شاد و خوشحال خواهند بود.‌ درواقع بازاریابی درون‌گرا یعنی مورد هدف قرار دادن مشتریان   و جلب رضایت آن‌ها بدون ارسال مستقیم تبلیغات مزاحم برای آن‌ها، که می‌تواند سود زیادی را برای کسب‌وکار داشته باشد.

مزایای استفاده از بازاریابی درون‌گرا برای کسب‌وکارها

بازاریابی ربایشی یا درون‌گرا می‌تواند مزایای زیادی برای کسب‌وکارها داشته باشد، و به همین دلیل اکثر شرکت‌ها، تولیدی‌ها و کسب‌وکارهای مختلف از این روش برای جذب مشتری استفاده می‌کنند. در زیر مزیت‌های اصلی این روش را شرح داده‌ایم:

  • هزینه مناسب

اولین مزیتی که بازاریابی ربایشی می‌تواند برای یک کسب‌وکار به همراه داشته باشد، صرف هزینه کمتر می‌باشد. اگر شما بخواهید از بازاریابی برونگرا استفاده کنید، قطعاً باید هزینه زیادی را برای تبلیغات مختلف پرداخت کنید و بااین‌وجود  بازهم باید هزینه‌هایی را برای تولید محتوا،  خدمات پس از فروش و …در نظر بگیرید. اما در بازاریابی درون‌گرا شما هزینه اضافه برای تبلیغات پرداخت نکرده و تنها می‌بایست بر روی تولید محتوای تبلیغی وبلاگ خود و جلب رضایت مشتریان تمرکز کنید.

  • عدم وجود محدودیت جغرافیایی

دیگر مزیت استفاده از این روش عدم وجود محدودیت جغرافیایی می‌باشد. در این روش شما می‌توانید از سراسر کشور مشتری جذب کنید و چون در فضای آنلاین فعالیت می‌کنید، هیچ محدودیتی ازنظر جغرافیا و منطقه نخواهید داشت‌‌.

  • احتمال بالای خرید

در بازاریابی ربایشی امکان خرید بالاتر است. به‌این‌علت که شما به مشتری پیشنهاد خرید نداده‌اید، بلکه مشتری با میل و اراده خودش از شما خرید کرده است. درنتیجه احتمال اینکه از شما خرید کند بسیار بالا است.

  • ساده بودن روند کار

روند انجام بازاریابی درون‌گرا بسیار ساده‌تر از دیگر روش‌های بازاریابی می‌باشد. در این روش شما تنها با انجام چند استراتژی ساده می‌توانید مشتریان زیادی را جذب کنید.

یک اینباند مارکتر چه وظایفی دارد؟

همان‌طور که گفتیم بازاریابی ربایشی بانام اینباندمارکتینگ نیز شناخته می‌شود. حال  هر بازاریابی که این روش را اجرا می‌کند، اینباندمارکتر نام دارد. اینباندمارکتر یا همان بازاریاب ربایشی وظایف بسیار زیادی دارد. در زیر چند مورد از مهم‌ترین وظایف یک‌ اینباندمارکتر را نام‌برده‌ایم:

  • تولید محتوای مخاطب پسند

در درجه اول یک‌اینباند مارکتر  یا بازاریاب ربایشی وظیفه دارد که محتوای مخاطب پسندی برای سایت تولید کند. این محتواها می‌بایست به‌گونه‌ای تولید شوند، که به‌صورت غیرمستقیم‌ مشتری را جذب کنند‌.

  • انجام فرایند تبدیل

انجام فرایند تبدیل یکی دیگر از مهم‌ترین وظایف بازاریابان ربایشی در اجرای بازاریابی درون‌گرا می‌باشد.‌ بازاریاب ربایشی می‌بایست از زمان ورود کاربر به سایت او را تحت نظر قرار دهد و سعی کند در کوتاه‌ترین زمان او را به مشتری تبدیل کند.

  • جلب رضایت مشتری

جلب رضایت مشتری نیز از وظایف مهم یک ابنباندمارکتر می‌باشد. اینباند مارکتر ها می‌بایست بتوانند با برقراری ارتباط مؤثر، پاسخ به سؤالات مشتریان و ارائه خدمات پس از فروش رضایت آن‌ها را جلب نماید. این مورد می‌تواند از اصلی‌ترین و حیاتی‌ترین وظایف بازاریاب در اجرای بازاریابی درون‌گرا به شمار رود.

امتیاز دهید
مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

+ 29 = 39

دکمه بازگشت به بالا
بستن