مدیریت

7 مهارت نرم که برای دستیابی به رشد شغلی به آنها نیاز دارید

آیا فردی در شرکت و کسب و کار شما وجود دارد که به نظر می‌رسد همه می‌خواهند با او کار کنند؟ شاید این فرد شخصی با مهارت های نرم (Soft skills) شگفت انگیز است یا شاید مشاوری است که برخی از تأثیرگذارترین مسائل تجاری را بلد است، یا شاید به نظر می‌رسد که همه اعضای تیم شما واقعاً وی را دوست دارند. مهارت‌های نرم این قدرت را دارند که در مسیر رشد شغلی به شما کمک کنند. برای آشنایی با مهارت‌های نرم به منظور رشد شغلی در ادامه با ما همراه باشید.

مهارت های نرم چیست؟

مهارت‌های نرم ترکیبی از مهارت‌های افراد، مهارت‌های اجتماعی، مهارت‌های ارتباطی، هوش هیجانی و ویژگی‌های شخصیتی است که باعث می‌شود کنار آمدن و کار هماهنگ با افراد دیگر آسان شود.

مهارت‌های نرم را می‌توان آموزش داد، اما به اندازه مهارت‌های سخت که ویژگی‌های خاصی هستند که می‌توان برای موفقیت در یک شغل به وضوح تعریف، اندازه‌گیری و آموزش داد، ساده نیستند.

با مهارت‌های سخت، می‌توانید تکنیک‌ها و روش‌های پیشرفته‌ای را بیاموزید که نتایج قابل اندازه‌گیری را به همراه دارد. حتی می توان آنها را مستقیماً به نتیجه کسب و کار مرتبط کرد. اما وقتی صحبت از مهارت‌های نرم (مثل صحبت‌های کوچک، همدلی و انعطاف‌پذیری) به میان می‌آید، آنها علم دقیقی نیستند، اما به همان اندازه تاثیرگذار هستند.

برای یافتن شغل به مهارت های سخت نیاز دارید، اما برای پیشرفت در حرفه خود و رشد شغلی به مهارت های نرم نیاز دارید. بنابراین، ما فهرستی از مهارت‌های نرم که برای ایجاد یک شغل موفق حیاتی هستند و اینکه چگونه می‌توانید آنها را به دست آورید، گردآوری کرده‌ایم.

چگونه مهارت های نرم را به دست آوریم

مهارت‌های نرم برخلاف مهارت‌های سخت هستند زیرا به آگاهی موقعیتی نیاز دارند تا بدانند چه زمانی باید از کدام مهارت استفاده کرد. وقتی برای یک شغل حسابداری استخدام می‌شوید، می‌دانید که بیشتر روزها به مهارت‌های سختی که در مدرسه آموخته‌اید، مانند فرمول‌های ریاضی، حسابداری، و احتمالاً برخی از کارها در یک برنامه صفحه‌گسترده نیاز دارید. با این حال، زمانی که از مهارت‌های نرم استفاده می‌کنید، شرایط آنقدرها هم خشک نیست.

به همین دلیل است که کسب مهارت های نرم بسیار منحصر به فرد است. تمرین بهترین راه برای کسب مهارت های نرم و نشان دادن آنها به طور موثر است. ممکن است از خود بپرسید: چگونه می توانم مهارت های نرم را در نقش خود برجسته کنم؟

پاسخ ساده است: داشتن نگرانی واقعی برای دیگران، عنصر اصلی تقویت مهارت های نرم و رشد شغلی شما است.

به صحبت های همکاران و رهبران خود گوش دهید تا موفقیت، چالش ها، فرصت ها و نگرانی های آنها را درک کنید. سپس ببینید آیا مهارت، تجربه، مشاوره یا منبعی وجود دارد که می‌توانید ارائه دهید.

انجام این کار را در جلسات خود، تک به تک، و حتی در وقت ناهار با تیم تمرین کنید. از اینکه چقدر سریع این مهارت های نرم را به دست می آورید و حرفه خود را رشد می دهید شگفت زده خواهید شد.

در اینجا هفت مهارت نرم و مثال وجود دارد که به شما کمک می کند بر روی همکاران و شغل خود تاثیر بگذارید.

7 مهارت نرم که برای دستیابی به رشد شغلی به آن نیاز دارید

در ادامه به هفت مهارت نرم برای رشد شغلی می‌پردازیم:

هوش هیجانی

هوش هیجانی توانایی تشخیص و مدیریت احساسات خود و دیگران است. از پنج عنصر کلیدی تشکیل شده است:

  • خودآگاهی
  • خود تنظیمی
  • انگیزه
  • یکدلی
  • مهارت اجتماعی

در زمینه محل کار، هوش هیجانی به چند توانایی کلیدی می‌رسد:

  • آیا می‌توانید احساسات و واکنش های خود را در محل کار شناسایی و تنظیم کنید؟
  • آیا می‌توانید رابطه و روابط مثبت با افراد دیگر ایجاد کنید؟
  • آیا می‌توانید با دیگران همدلی کنید؟
  • آیا می‌توانید بازخورد مؤثر و سازنده بدهید – و دریافت کنید؟

شاید به نظر مهم‌ترین مهارت برای رشد و موفقیت شغلی نباشد، اما در برخی موارد اینطور است. در تجزیه و تحلیل کارمندان جدید که در طول 18 ماه اول کار، انتظارات را برآورده نکردند، 23 درصد به دلیل هوش هیجانی پایین شکست خوردند.

نگرش بازیکن تیم برای رشد شغلی

توانایی خوب بازی کردن با دیگران مهارت نرمی است که از اولین روز پیش دبستانی یامهدکودک، ناآگاهانه روی آن کار کرده اید. ممکن است زمانی که در حال مبارزه بر سر بلوک ها یا کشف قوانین یک بازی ساختگی بودید، آن را نمی دانستید، اما در واقع برای یک عمر همکاری در محل کار خود را آماده می کردید.

چه یک مشارکت کننده فردی یا یک مدیر مردمی باشید، باید با افراد دیگر کار کنید – در جلسات، در طوفان فکری، و در پروژه های مختلف چند منظوره در شرکت خود. نگرش مثبت و قابل انجام در مورد کار با دیگران برای هماهنگی تیم ضروری است، به این معنی که شما باید بتوانید یک جلسه موثر و فراگیر برگزار کنید، پذیرای ایده های جدید باشید و با احترام با دیگران کار کنید.

راهنمای ما برای برگزاری جلسات بهتر برای همه تیپ‌های شخصیتی را در اینجا بخوانید و این پرسش‌های ایجاد ارتباط را بررسی کنید تا با هر یک از اعضای تیم که با آنها روبرو می‌شوید آشنا شوید و به خوبی با آنها کار کنید.

ذهنیت رشد

در هر شغلی، فارغ از هر نقشی، با موانع، ناامیدی ها و موقعیت های دیگری مواجه خواهید شد که ممکن است شما را ناامید کند. یک مهارت نرم که برای توانایی شما برای استقامت حیاتی است، داشتن طرز فکر رشد است، اصطلاحی که روانشناس کارول دوک برای اشاره به چارچوبی از تفکر ابداع کرد که نشان دهنده تلقی توانایی ها، استعدادها و هوش شما به عنوان مهارت هایی است که می توانید رشد و ارتقاء دهید.

کسی که ذهنیت رشد دارد ممکن است به شکست در دستیابی به یک هدف سه ماهه به عنوان فرصتی برای شناسایی نقاط قوت و ضعف خود برای مقابله با هدف سه ماهه بعدی نگاه کند. با این حال، فردی که ذهنیت ثابتی دارد، ممکن است به خود بگوید: من در وبلاگ نویسی یا تولید محتوا خوب نیستم و اجازه دهد این دیدگاه منفی بدون هیچ اعتقادی به قابلیت بهبود بر موفقیت سه ماهه بعدی او نیز تاثیر بگذارد.

سعی کنید مکان‌هایی را در مکاتبات یا بازتاب‌های روزانه خود بیابید که بتوانید با مشاهده یک چالش یا عقب‌نشینی به عنوان راهی که می‌توانید رشد کنید، دیدگاه خود را مجدداً تنظیم کنید.

پذیرش به بازخورد

این بخشی از هوش هیجانی است، اما به خصوص وقتی صحبت از محل کار می‌شود، باز بودن و توانایی دریافت بازخورد توسعه برای موفقیت در یک شغل و  رشد شغلی بسیار مهم است.

در مورد آن فکر کنید: بازخورد سازنده به شما کمک می‌کند بهترین کاری را که می‌توانید انجام دهید، و اگر آن را شخصی بگیرید یا واکنش تدافعی نشان دهید، نمی توانید بازخورد را بشنوید و آن را با استراتژی فعلی خود تطبیق دهید.

کلید بازخورد دادن و دریافت بازخورد این است که از محل مهربانی وارد گفتگو شوید: شما بازخورد سازنده دریافت نمی کنید زیرا آن شخص شخصاً از شما متنفر است، به این دلیل است که می خواهد شما بهترین باشید. برای دریافت بازخوردی که می تواند به شما کمک کند به طور موثرتری به اهداف خود دست یابید، باید برای دریافت بازخورد تلاش کنید.

اگر هنوز با بازخورد احساس راحتی نمی کنید، غوطه وری درمانی را امتحان کنید، بازخورد را بخشی از لیست کارهای روزانه خود قرار دهید. از افراد بیشتری که با آن‌ها کار می‌کنید بازخورد بخواهید تا کمک فوری برای تقویت مجموعه مهارت‌های خود دریافت کنید.

سازگاری

مهم نیست که چه نقشی دارید، و مهم نیست در چه صنعتی هستید، توانایی انطباق با تغییر و نگرش مثبت نسبت به تغییر، راه درازی را به سمت رشد یک شغل موفق می‌کند.

چه یک جابجایی صندلی باشد یا یک محور بزرگ شرکت، هیچ کس شاکی را دوست ندارد. این مهم است که نه تنها تغییر را به عنوان یک واقعیت زندگی در دنیای تجارت در حال تغییر بپذیریم، بلکه به عنوان فرصتی برای آزمایش استراتژی‌های جدید برای شکوفایی در محیط‌های متحول بپذیریم.

اگر با تغییرات مکرر چه در تیم و چه در شرکت احساس راحتی نمی‌کنید، به جای ابراز فورا احساسات و واکنش های خود را بنویسید. با بیان اینکه چگونه احساس می‌کنید و چرا احساس می‌کنید، می‌توانید نگرانی‌های مشروع را از شکایاتی که ممکن است نیازی به بحث با تیم خود نداشته باشند، تشخیص دهید.

گوش دادن فعال

شما احتمالاً می‌توانید تفاوت بین زمانی که کسی کلماتی را که می‌گویید می‌شنود و زمانی که فعالانه به آنچه شما می‌گویید گوش می‌دهد، تشخیص دهید. اگر شخصی در حال تایپ کردن در حین ارائه شما در یک جلسه است، یا به شما این نگاه شل را نشان می‌دهد، احتمالاً واقعاً آنچه را که می‌گویید نمی‌شنود.

در همین حال، شنوندگان فعال، به مجریان جلسه توجه زیادی می کنند، سؤالات یا پاسخ های روشن کننده ای را ارائه می دهند و در بحث های آینده به یادداشت ها مراجعه می کنند. آنها نیازی ندارند که چیزهایی برای آنها تکرار شود زیرا اولین بار آنها را شنیدند، باعث می‌شود شنوندگان فعال نه تنها همکاران محترمی باشند، بلکه کارمندان موثرتری نیز داشته باشند.

اخلاق کاری

اگر می‌خواهید شغل جدیدی پیدا کنید یا به رشد شغلی برسید، ضروری است که اخلاق کاری خود را تقویت کنید.

سخن پایانی

در این مقاله به 7 مهارت نرم برای رشد شغلی پرداختیم. چیزی که همه این مهارت های نرم را به هم می‌پیوندد یک نگرش مثبت است. آموزش این مهارت‌های نرم سخت‌تر است، اما نتیجه ممکن است بزرگ‌تر باشد، بنابراین مطمئن شوید که زمان و تلاش خود را برای بهبود مجموعه مهارت‌های نرم خود صرف می‌کنید.

5/5 - (1 امتیاز)
مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

33 − 29 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن