مدیریت

بیزینس مدل چیست؟

بیزینس مدل چیست؟

می توان گفت که مدیریت کسب و کارهای مختلف در واقع مانند یک هزارتوی پر پیچ و خم خواهد بود. اگر شما هم مانند عده بسیاری بدون هیچگونه اطلاعی در این راه قدم بگذارید به طور حتم دچار مشکل خواهید شد. پیشنهاد ما به شما این است که در این زمینه مدیریت کسب و کار خود را کنترل کنید. در واقع شما باید بتوانید بیزینس مدل مربوط به خود را داشته باشید که همان مدل کسب و کار است و همان نقشه راهی است که شما را از بیراهه رفتن دور خواهد کرد. شما می توانید با بیزینس مدل کسب و کار خود را متحول کنید و به آنچه که میخواهید دست پیدا کنید.

بیزینس مدل به زبان ساده

در واقع بیزینس مدلل به بیان ساده به برنامه ای گفته می شود که شما از آن برای کسب درآمد استفاده می کند. ممکن است که عده بسیاری از شما اینطور بپرسند که مدل کسب و کار شما چیست؟ در این بین منظور آن ها این است که برای پول در آوردن چه برنامه ای دارید؟ شاید این سوال برای شما خیلی کلی به نظر برسد اما باید بدانید که در واقع سوال های بسیاری در پشت این سوال هستند که شما را به یک بیزینس مدل مناسب خواهند رساند!

اگر بخواهیم ماهیت بیزینس مدل را برای شما شرح دهیم باید بگوییم که در واقع این ماهیت کلی دارای سه بخش خواهد بود. این سه بخش شامل موارد زیر می شوند:

business model چیست?
business model چیست?
  • هرچیزی که باعث تولید ارزش های مختلف شود که از جمله آنها می توان به طرح تولید، مواد اولیه و همچنین فرایندهای تولیدی اشاره کرد که همراه با نیروی انسانی به شما کمک خواهند کرد که بتوانید بیزینس مدل خود را راحت تر تشخیص دهید.
  • هرچیزی که به فروش ارزش شما کمک خواهد کرد. این بخش شامل بازاریابی، توزیع، خدمات در محل و همچنین بررسی روندهای مختلف خواهد شد. این کار می تواند شما را در بخش های دیگری هم مانند دیجیتال مارکتینگ هم یاری کند.
  • هرچیزی که در واقع به پرداخت مشتری منجر شود در حوزه بیزینس مدل قرار خواهد گرفت. این بخش شامل استراتژی های مختلف در قیمت گذاری و همچنین روش های پرداخت خواهد شد که قسط بندی های مختلفی را نیز دارد.

در واقع شما در این بخش و در یک نگاه می توانید مدل کسب و کار و هزینه های مربوط به خود را مشخص کنید. از سوی دیگر، بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که جریان کسب و کار خود را ترسیم کنید.

بیزینس پلن و بیزینس مدل

نکته ای که باید بدانید این است که بیزینس مدل در واقع مانند یک نقشه است که شما می توانید آن را به دیوار اتاق خود بزنید و هر صبح خود را با آن شروع کنید. اما زمانی که صحبت از بیزینس پلن به میان می آید همه چیز اندکی متفاوت خواهد شد. بیزینس پلن در واقع متفاوت با بیزینس مدل است. شما در پلن، تمامی فعالیت هایی که قرار است در کسب و کار خود انجام دهید را خواهید دانست و البته که در این زمینه جزئیات را نیز یادداشت خواهید کرد.
بیزینس پلن به عنوان یک برنامه بلند مدت شناخته شده است که همه چیز را برای چندین سال آینده برنامه ریزی خواهد کرد. البته که مدل های کسب و کارهای کوتاه مدت شما را به سوی سود بیشتر خواهد کشید.

در ضمن این نکته را نیز به خاطر داشته باشید که شما می توانید با بیزینس پلن برنامه ای برای جذب سود بیشتر بریزید.

چرا باید از بیزینس مدل استفاده کنیم؟

به طور حتم نکته ای که باید در این زمینه بدانید این است که هر بیزینسی هرچقدر هم که موفق باشد مدل کسب و کار مربوط به خودش را دارد و براساس آن جلو خواهد رفت. صاحبان کسب و کارهای مختلف با گذشت زمان در روش های مختلف کاری خود تجدید نظر خواهند کرد و همین هم باعث می شود که بتوانند کار خود را درست تر انجام دهند. در این حال پیشنهاد ما به شما این است که بیزینس مدل خود را انتخاب کنید و از تمامی مزیت های آن بهره مند شوید. کمک گرفتن از یک متخصص در این زمینه هم می تواند شما را در این بازی رقابتی بالاتر ببرد و حتم داشته باشید که به بهترین ها در این زمینه دست خواهید یافت.

برای مشاهده دیگر مقالات مدیریت کلیک کنید.
5/5 - (1 امتیاز)
مشاهده بیشتر

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

+ 89 = 91

دکمه بازگشت به بالا
بستن