اخبار

پلتفرم رسانه اجتماعی غیرمتمرکز جدید Bluesky Social

Bluesky یک رسانه اجتماعی غیرمتمرکز است که توسط مدیر عامل جی گرابر هدایت می شود و جک دورسی از بنیانگذاران توییتر در هیئت مدیره آن حضور دارد.

در دسامبر 2019، دورسی از طریق مجموعه‌ای از توییت‌ها اعلام کرد که توییتر به یک تیم مستقل کوچک تا پنج نفر کمک مالی می‌کند تا استانداردی باز و غیرمتمرکز برای رسانه‌های اجتماعی ایجاد کند. هدف این بود که توییتر روزی به مشتری این استاندارد تبدیل شود. دورسی چندین عامل را که باعث این حرکت شده است را برجسته کرد:

  • چالش های ناشی از کنترل متمرکز شامل مشکلات در اجرای سیاست های جهانی برای رسیدگی به سوء استفاده و اطلاعات نادرست است.
  • تغییر ارزش رسانه های اجتماعی از میزبانی و حذف محتوا به الگوریتم های توصیه. این الگوریتم ها، که در حال حاضر معمولاً اختصاصی هستند، توجه کاربران را به سمت خود هدایت می کنند. دورسی امیدوار است که Bluesky اجازه دهد تا جایگزین هایی ساخته شود.
  • انگیزه های موجود در رسانه های اجتماعی اغلب به جای ترویج مکالمات آموزنده و سالم، توجه را به محتوای بحث برانگیز و ظالمانه جلب می کند.
  • پیشرفت‌های فناوری اخیر، مانند بلاک چین، راه‌حل‌های غیرمتمرکز را قابل دوام‌تر کرده است. این راه حل ها می تواند منجر به میزبانی باز و بادوام، حاکمیت و کسب درآمد شود.

Bluesky تلاش می کند تا رسانه اجتماعی غیرمتمرکز را شبیه به ایمیل، وبلاگ ها یا شماره تلفن ها به عنوان سیستم های باز که تعاملات آنلاین را تسهیل می کنند، عمل کند. توسعه دهندگان Bluesky پروتکل AT را ایجاد کردند و هدف پروتکل AT این است که رسانه های اجتماعی مدرن و مکالمات عمومی آنلاین را بیشتر شبیه به دوران اولیه اینترنت کند، زمانی که هر کسی می توانست یک وبلاگ ایجاد کند یا از RSS برای دنبال کردن چندین وبلاگ استفاده کند.

Bluesky امیدوار است که این امر منجر به پیشرفت‌های جدیدی در رسانه‌های اجتماعی شود و محققان و جوامع را قادر می‌سازد تا مسائلی را که در حال حاضر شبکه‌های اجتماعی با آن‌ها مواجه هستند، همانطور که دورسی توییت کرده است، حل کنند.

اکثر شبکه های اجتماعی سنتی پلتفرم های بسته ای هستند که توسط یک مرجع مرکزی کنترل می شوند که مجوزهای کاربر و توسعه دهنده را دیکته می کند. اگر کاربر تصمیم به ترک یک شبکه اجتماعی سنتی داشته باشد، باید از نو شروع کند و ارتباطات و محتوای خود را از دست بدهد. برای توسعه دهندگان، ایجاد یک برنامه جدید نیازمند غلبه بر اثرات شبکه و بازسازی نمودار اجتماعی از ابتدا است.

پروتکل AT در رسانه اجتماعی غیرمتمرکز برای تغییر این سناریو طراحی شده است و محیطی بازتر، دموکراتیک و نوآورانه را برای کاربران، توسعه دهندگان و سازندگان محتوا ارائه می دهد.

امتیاز دهید
مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

76 − = 67

دکمه بازگشت به بالا
بستن