بازاریابیمدیریت

کو برندینگ چیست؟

کو برندینگ چیست؟

همه ما وقتی‌که می‌خواهیم به‌تنهایی امری را به انجام برسانیم، اگر پیچیدگی داشته باشد قطعاً برایمان دشوار خواهد بود. حال اگر همان کار را با کمک‌ دوستان خود انجام دهیم، خواهیم دید که سختی چندانی نیز نداشته و ما تنها نیاز به کمک داشته‌ایم. در دنیای کسب‌وکار نیز همین‌گونه است. امروزه یک شرکت‌ به‌تنهایی نمی‌تواند به اهداف خود دست یابد. در دنیای امروزی کسب‌وکارها می‌توانند با مشارکت در امور مختلف، به منافع خود دست یابند. یکی از انواع منافعی که کسب‌وکارها می‌توانند برای دستیابی به آن‌، با یکدیگر مشارکت داشته باشند، برند‌سازی است. اگر دو یا چند شرکت در خصوص برندسازی با یکدیگر شراکت داشته باشند، درواقع کو برندینگ یا برندسازی مشارکتی را اجرا نموده‌اند.

برند سازی مشارکتی یعنی دو یا چند شرکت منافعی را برای خود مشخص کنند. حال برای دستیابی به این‌ منافع با یکدیگر به‌صورت‌ مشارکتی، محصولی جدید و متمایزی را تولید می‌کنند که نیاز مشتریانشان را برطرف سازد. درنتیجه وقتی مشتریان آن محصول را خریداری می‌کنند برندسازی برای هردو شرکت انجام‌ می‌گیرد. به‌این‌ترتیب شهرت و برندسازی بسیار ساده‌تر صورت خواهد گرفت. امروزه بیشتر شرکت‌های کوچک و تازه تأسیس از این روش استفاده می‌کنند. به‌عنوان‌مثال یک شرکت کوچک با یک شرکت شناخته‌شده‌تر، به‌صورت مشارکتی برندسازی می‌کند. در این صورت شرکت کوچک‌تر رشد زیادی خواهد کرد.

بسیاری از افراد کو برندینگ و بازاریابی مشترک را یکی می‌دانند؛ اما این‌گونه نبوده و این دو کاملاً با یکدیگر متفاوت هستند. در بازاریابی ‌مشترک دو شرکت‌ سعی می‌کنند تا امور تبلیغاتی را به‌صورت مشارکتی انجام دهند و هیچ محصول جدیدی تولید نخواهند کرد؛ اما در برند سازی مشارکتی شرکت‌ها یک محصول جدید و متمایز تولید می‌کنند تا به‌واسطه فروش آن‌ بتوانند به اهدافشان دست یابند.

مزایای پیاده‌سازی کو برندینگ برای کسب‌وکارها

قطعاً هر کسب‌وکاری چه در ابتدای راه بوده و چه سال‌ها از تأسیس آن گذشته باشد، به تکنیک برندسازی مشترک نیاز خواهد داشت. به‌این‌علت که این نوع برندسازی ‌مزایای فراوانی داشته و در تایم کوتاهی باعث رشد کسب و‌ کارها خواهد شد. در زیر مهم‌ترین مزایای برندسازی مشارکتی را نام‌برده‌ایم:

مزایای پیاده‌سازی کو برندینگ

 

  • کسب اعتبار بیشتر در بازار

اولین مزیت برندسازی مشارکتی قطعاً کسب اعتبار بیشتر خواهد بود. اگر شما با یک‌ شرکت معتبر و مشهور شراکت داشته باشید، اعتبار شما در بازار بسیار افزایش‌یافته و مشتریان، شرکت شما را نیز جزو کسب و کارهای معتبر به‌حساب می‌آورند.

  • جذب مشتریان

امروزه دیگر هیچ برند یا کسب‌وکاری وجود ندارد که با مشکل کمبود مشتری مواجه نباشد. نبود مشتری از دغدغه‌های اصلی همه کسب و کارها بوده و حتی برندهای معروفی مثل اپل، آدیداس و … باوجود طرفداران زیادی که دارند، از روش‌های مختلفی اقدام به جذب مشتری می‌نمایند؛ اما با کو برندینگ این مشکل نیز تا حد زیادی رفع می‌شود.‌ قطعاً دو شرکتی که با یکدیگر برندسازی مشارکتی داشته‌اند، دارای مشتریان مشترکی نیز خواهند بود. این مشتریان مشترک در حین‌ مشارکت آن‌ها با برندها آشنا شده و درنتیجه هر دو برند می‌توانند مشتریان بیشتری جذب کنند.

  • صرفه‌جویی در بودجه و هزینه‌ها

دیگر مزیت مهمی که برندسازی مشترک می‌تواند به همراه داشته باشد، صرفه‌جویی در بودجه و هزینه‌های یک کسب‌وکار می‌باشد. قطعاً هزینه تولید یک‌ محصول جدید و تبلیغات آن، برای یک کسب و کار بسیار بالا خواهد بود. حال اگر آن کسب و کار محصول موردنظرش را با مشارکت یک برند دیگر تولید کند، قطعاً نیمی از هزینه‌هایش کاهش می‌یابند. درنتیجه کو برندینگ باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها خواهد گردید.

نکات و فوت و فن‌های مهم در اجرای کو برندینگ

اجرای برندسازی مشترک‌ نیاز به دانش و تخصص زیادی دارد. بااین‌حال هرچقدر که در این زمینه تخصص داشته باشید نیز، باید برخی نکات و فوت و فن‌های مهم را در نظر بگیرید. در زیر مهم‌ترین‌ نکات در خصوص برندسازی مشترک را نام‌برده‌ایم:

  • انتخاب یک شریک مناسب

اولین نکته‌ای که باید به آن بسیار توجه کنید، انتخاب یک شریک مناسب است. هرگاه نامی از شراکت به گوش می‌خورد، ناخودآگاه دشواری و دردسرهای آن در ذهن افراد تداعی می‌شود؛ اما شراکت در صورتی پردردسر خواهد بود که شما شریک مناسبی انتخاب نکرده باشید. پس در اجرای کو برندینگ در درجه اول سعی کنید شریک مناسبی را انتخاب نمایید.

  • توجه با همکاری برد برد

در اجرای برندسازی مشترک، رابطه شرکت‌ها باید به‌صورت برد برد باشد؛ یعنی هر دو شرکت باید در راستای یکدیگر، جهت دستیابی به اهدافشان تلاش نمایند. به‌هیچ‌عنوان قرار نیست که در این‌ همکاری، یکی از شرکا بسیار زحمت‌ بکشد و تلاش کند، اما رقیب دیگر تنها از مزایا و منافع استفاده کند، بدون اینکه ذره‌ای تلاش کرده باشد. چنین شراکتی برای شما سودآور نبوده و چیزی به‌جز چالش و دردسرهای فراوان به همراه نخواهد داشت.‌ پس سعی کنید با شریک خود در این زمینه، یک‌ ارتباط دوسر برد ایجاد کنید.

  • جلوگیری از ذوب شدن برند

در برندسازی مشترک، شما باید قبل از هر چیزی به منافع خود فکر نموده و برای دستیابی آن‌ها برنامه‌ریزی و تلاش نمایید. در کو برندینگ به‌هیچ‌عنوان نباید به‌طور کامل برند خود را با برند شریکان ادغام و ترکیب کنید. به‌این‌علت که این امر موجب ذوب شدن برندتان می‌شود و درنتیجه از اختیاراتتان کاسته خواهد شد. پس می‌بایست به این‌ نکته نیز توجه کافی داشته باشید.

امتیاز دهید
مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

24 − 16 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن