بازاریابی

دریپ مارکتینگ

بازاریابی قطره‌ای یا دریپ مارکتینگ چیست؟

همه کسب‌وکارها باوجوداینکه درزمینه‌های مشخصی فعالیت می‌کنند، یک‌ هدف مشترک دارند. هدف مشترک کسب‌وکارها‌ فروش بوده، که از روش‌های مختلف بازیابی سعی می‌کنند به آن دست یابند. برخی روش‌های بازاریابی ممکن است منجر به فروش محصول شوند، اما‌ زمان صرف شده برای تحقق این خواسته نیز بسیار مهم است. یعنی هرچقدر که زمان صرف شده برای فروش محصولات کوتاه‌تر باشد، کسب‌وکار می‌تواند سریع‌تر به سود برسد. به همین دلیل معمولاً همه کسب‌وکارها به دنبال روشی هستند که بتوانند در تایم کوتاه‌تری محصولات خود را به فروش برسانند و همواره بتوانند مشتریان را ترغیب به خرید کنند. در اینجاست که بازاریابی قطره‌ای، چکه‌ای یا دریپ مارکتینگ کاربرد پیدا می‌کند.

بازاریابی چکه‌ای روشی است‌ که به کسب‌وکار کمک می‌کند تا بتواند با مشتریان خود ارتباط برقرار کند و با قرار دادن برخی اطلاعات در اختیارشان، آن‌ها را به خرید ترغیب کند. درواقع بازاریابی قطره‌ای باعث می‌شود که مشتری حین خرید، برند شما را به خاطر بیاورد و‌ محصولات شما به او یادآوری می‌شوند. در این روش بازاریابی باید اطلاعات کسب‌وکار خود را از طریق شبکه‌های اجتماعی، پیامک، ایمیل برای مشتری ارسال کنید. این کار باعث آگاهی مشتریان از برندتان شده و درنتیجه می‌توانید مشتریان بالقوه زیادی جذب نمایید. برای مثال در این روش در فصل‌های مختلف سال می‌توانید مشتری را از تخفیفاتی که برای یک محصول خاص در نظر گرفته‌اید مطلع سازید.‌

نتیجه:

درنتیجه اگر مشتری به محصول شما نیاز داشته باشد، حین خرید به یاد می‌آورد که شما با تخفیف ویژه آن را به فروش می‌رسانید. درنهایت اگر به آن محصول نیاز داشته باشد، احتمال اینکه از شما خرید کند بسیار زیاد است. نام دریپ مارکتینگ یا بازاریابی قطره‌ای از کشاورزی القا گرفته‌شده است. کشاورزان برای اینکه موجب رشد نهال درختان شوند، همواره  از روش قطره‌ای برای آبیاری آن‌ها استفاده می‌کنند. این باعث می‌شود که ریشه درخت همواره مرطوب باشد، اما درعین‌حال هیچ‌وقت در آب غرق نشود.

در بازاریابی قطره‌ای نیز اطلاعات مفید و کاربردی، به‌صورت چکه‌ای در اختیار مشتری قرار می‌گیرند، اما درعین‌حال هیچ‌گاه در این روش مشتری غرق در اطلاعات نخواهد شد. استفاده از این روش در حالت‌ کلی می‌تواند تا بیست درصد زمان صرف شده برای فروش محصولات یک‌ کسب‌وکار را کاهش دهد و آن را سریع به سود موردنظر برساند‌. بازاریابی قطره‌ای باعث ماندگاری نام برند در ذهن مشتری شده و همچنین باعث افزایش فروش خواهد گردید.

اصول مهم در اثربخشی کمپین‌های دریپ مارکتینگ

برخی افراد تصور می‌کنند که درروش بازاریابی قطره‌ای باید هزاران ایمیل یا پیام تبلیغاتی را در طول روز برای مشتریان مختلف ارسال نمود و منتظر بازخورد آن‌ها بود. اما در واقعیت هدف تنها ارسال تعدادی پیام تبلیغاتی نبوده، باید برخی اصول نیز در اجرای کمپین‌های این روش بازاریابی نیز در نظر گرفته شوند. به‌این‌علت که عدم توجه به این اصول مهم، اثربخشی کمپین‌های بازاریابی چکه‌ای را کاهش داده و موجب می‌شود که تمام اقدامات شما در این زمینه تنها به برخی پیام‌های بیهوده و بی‌اثر منتهی شوند.

 در زیر به معرفی اصولی که در اجرای کمپین‌های بازاریابی قطره‌ای باید در نظر بگیرید، پرداخته‌ام:

اصول مهم در اثربخشی کمپین‌های دریپ مارکتینگ

 

  • در نظرگیری نیاز مشتری

اولین اصلی که باید برای اثربخشی هرچه بیشتر کمپین‌های دریپ مارکتینگ به آن توجه کنید، در نظرگیری نیاز مشتری است. شما باید ابتدا نیازهای مشتریان را تشخیص داده و سپس این روش را اعمال کنید. برای مثال فرض کنید یکی از مشتریان شما خانمی است که یک فرزند سه‌ساله دارد. حال اگر برای جذب و ترغیب این خانم به خرید، برایش پیامی با مفهوم کالاهای مرتبط با بارداری ارسال کنید او هیچ توجهی به آن‌ها نخواهد کرد. زیرا او دوران بارداری را گذرانده و نیازی به محصولات این‌چنینی ندارد. اما اگر پیام شما مرتبط با خرید اسباب‌بازی باشد، چون او فرزند کوچک دارد قطعاً پیام تبلیغاتی شما نظرش را جلب خواهد کرد.

  • مشخص نمودن تعداد دفعات و زمان ارسال پیام

درروش بازاریابی قطره‌ای باید تعداد دفعات و زمان ارسال پیام‌های تبلیغاتی، به مشتری را مشخص کنید. بهتر است زمان ارسال پیام در اواسط روز باشد و در ساعاتی که احساس می‌کنید مشتری ممکن است پیام شمارا نبیند آن را ارسال نکنید. همچنین درروش دریپ مارکتینگ تعداد دفعات پیام باید متعادل بوده و به‌قدری زیاد نباشد که موجب آزار و کلافگی مشتری شوند.

  • آنالیز کمپین‌ها

دیگر اصلی که باید رعایت کنید، آنالیز کمپین است. این کار به شما کمک می‌کند تا کمپین‌هایی که اثربخشی چندان زیادی ندارند را مشخص کنید. همواره آمار نرخ تبدیل از هر کمپین بازاریابی قطره‌ای را بسنجید و درصورتی‌که مشاهده کردید هر یک از آن‌ها درفروش شما اثرگذاری نداشته‌اند، تغییراتی ایجاد نموده و مشکل آن‌ها را ریشه‌یابی کنید.

 فواید اجرای روش دریپ مارکتینگ برای کسب‌وکارها

انجام روش بازاریابی قطره‌ای فواید و مزایای فوق‌العاده‌ای برای کسب‌وکارها به همراه خواهد داشت. اجرای این روش باوجوداینکه می‌تواند کمی هزینه‌بر باشد، به علت مزایای بی‌نظیری که دارد، بسیار موردتوجه مدیران کسب‌وکارها قرارگرفته است.

در زیر فواید بازاریابی چکه‌ای برای کسب‌وکارها را نام‌برده‌ایم:

  • ایجاد اعتماد

با اجرای این روش می‌توانید با مشتری ارتباط دوستانه برقرار نمایید و اطلاعات مفیدی که به آن‌ها نیاز دارد را در اختیارش قرار دهید. درنتیجه این باعث می‌شود که اعتماد مشتری نسبت به برند شما افزایش یابد.

  • بالا بردن میزان فروش در مدت‌زمان‌ کوتاه

بالا بردن‌ میزان فروش در مدت‌زمان کوتاه، باوجوداینکه هدف اصلی از اجرای دریپ مارکتینگ است، می‌تواند یکی از مزایای مهم این روش نیز محسوب شود. این مزیت به‌این‌علت است که درروش بازاریابی قطره‌ای شما کسانی را ترغیب به خرید می‌کنید که به محصولاتتان علاقه دارند و احتمال خرید آن‌ها بسیار بالا است‌.

  • حفظ مشتریان سابق

یکی از کمپین‌های بازاریابی قطره‌ای تعامل مجدد است. یعنی در این روش سعی به حفظ مشتریان سابق و خرید مجدد آن‌ها شده، که از مهم‌ترین فواید این نوع بازاریابی برای کسب‌وکارها محسوب می‌شود.

امتیاز دهید
مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 + 2 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن