بازاریابی

معرفی مدل آیداس در تبلیغات و دیجیتال مارکتینگ

حتماً برای شما هم پیش‌آمده که در نگاه اول، مجذوب محصولات یک برند شده، یا بعد از گذر مدتی اقدام به خرید آن نموده باشید. در این صورت ممکن است آن کسب‌وکار شمارا تحت تأثیر بازاریابی آیداس قرار داده باشد.

 آیداس یکی از بهترین و کاربردی‌ترین روش‌های بازاریابی سنتی است که امروزه در بازاریابی دیجیتال نیز کاربردهای خاص خود را دارد. این مدل حدود هشتاد سال پیش برای اولین بار طراحی‌شده و امروزه اکثر برندهای معروف از آن استفاده می‌کنند. در این روش رفتار مشتری از لحظه‌ای که با برند آشنا می‌شود تا زمانی که اقدام به خرید کند موردبررسی قرار می‌گیرد. سپس رفتار و عملکرد او به چند بخش تقسیم می‌شود.

در هر بخش بازاریابان استراتژی‌هایی را طراحی می‌کنند تا بتوانند بر روی او تأثیر بگذارند و منجر به خرید او شوند. به‌تمامی این بخش‌ها چرخه خرید گفته می‌شود. حرکت بین مرحله‌ای نیز در این بخش‌ها وجود خواهد داشت. مثلاً گاهی مشتری در همان لحظه ورود به قیف، اقدام به خرید می‌کند؛ اما معمولاً این اتفاق در مدل AIDAS نادر است.

برای اینکه مفهوم این روش را بهتر درک کنیم می‌خواهیم به ذکر یک مثال ساده بپردازیم. فرض کنید که قصد خرید یک گوشی موبایل اپل رادارید؛ یعنی برند اپل توانسته توجه شمارا جلب و در شما علاقه ایجاد کند.

اما علاقه و جلب‌توجه به‌تنهایی نتوانسته شمارا ترغیب به خرید کند. در اینجا برند با نشان دادن اینکه شما واقعاً به آن محصول نیاز دارید و باید حتماً آن را خریداری کنید، در شما تمایل نیز ایجاد می‌کند؛ یعنی بازاریاب‌های آن برند با جلب‌توجه و ایجاد علاقه و تمایل، شمارا ترغیب به خرید نموده‌اند. درنتیجه وقتی گوشی اپل موردنظر را خریداری کنید، یعنی آن‌ها روش بازاریابی آیداس را اجرا نموده و همچنین در اجرای آن بسیار موفق بوده‌اند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درخصوص “مدل بازاریابی USP” و “مدل بازاریابی stp” کلیک کنید.

مراحل پیاده‌ سازی مدل AIDAS

پیاده سازی مدل بازاریابی آیداس چند مرحله دارد که توسط مدیران بازاریابی انجام می‌گیرند. این مراحل پیچیدگی خاصی ندارند، اما انجام آن‌ها به بهترین و اصولی‌ترین شکل ممکن، از اهمیت زیادی برخوردار می‌باشد. در زیر مراحل پیاده‌سازی مدل آیداس را نام‌برده‌ایم:

  • جلب‌توجه و ایجاد آگاهی

اولین مرحله از پیاده‌سازی مدل آیداس جلب‌توجه و ایجاد آگاهی خواهد بود.‌ در این مرحله شما باید مشتری را از وجود برند خود و محصولاتی که دارید مطلع سازید. بدون ایجاد آگاهی امکان خرید مشتری از برند شما وجود ندارد. برای ایجاد آگاهی می‌توان به روش‌های مختلفی همچون تبلیغات و بازاریابی عمل نمود. با تبلیغات محصولات خود، می‌توانید به‌راحتی مشتری را از وجود برند خود در بازار مطلع سازید و توجه او را به محصولاتتان جلب نمایید.

  • ایجاد علاقه

دومین مرحله از مدل AIDAS ایجاد علاقه خواهد بود. وقتی مشتری را از برند خود مطلع نمودید، درواقع توجه او را جلب نموده‌اید؛ اما تا زمانی که مشتری نیاز و علاقه‌ای به محصول نداشته باشد، خرید اتفاق نمی‌افتد. پس در این مرحله باید در پیام‌های تبلیغاتی خود، مزایای محصول را بیان نموده و نشان دهید که مشتری به آن‌ نیاز دارد و باید آن را خریداری کند. همچنین اگر محصول طراحی خاص و‌ جالبی داشته باشد نیز، ممکن است مشتری بدون احساس نیز، علاقه به خرید آن داشته باشد.

  • ایجاد تمایل

حالا شما موفق شده‌اید در مشتری علاقه ایجاد کنید و نوبت به ایجاد تمایل می‌رسد. در این مرحله اگر شما محصولی با ویژگی‌های منحصربه‌فرد عرضه نمایید، مشتری تمایل بیشتری به خرید آن خواهد داشت.

  • اقدام

در این مرحله هم توجه مشتری را جلب نموده‌اید و هم او به محصول شما تمایل و علاقه دارد. حال مشتری منتظر یک هل یا به عبارتی یک فشار کوچک است تا اقدام به خرید کند. در این مرحله باید با ارائه خدمات ترغیب‌کننده‌ای مثل تست رایگان، تخفیف ویژه مشتری را تشویق به خرید کنید. درنتیجه خرید اتفاق می‌افتد.

  • ایجاد رضایت‌مندی

برخی تصور می‌کنند که مدل AIDAS در مرحله اقدام پایان می‌یابد؛ اما این‌گونه نیست. پس از خرید باید از رضایت مشتری اطمینان یافته و به انتقادات آن‌ها کاملاً توجه نمایید.

مهم‌ترین مزایای استفاده از مدل AIDAS

استفاده از مدل آیداس مزایای فراوانی به همراه خواهد داشت. به همین دلیل باوجوداینکه چند دهه از اختراع این روش گذشته است، هنوز هم مورداستفاده قرار می‌گیرد. در زیر مهم‌ترین مزایای استفاده از این روش در کسب‌وکارها را نام‌برده‌ایم:

  • کسب سود بیشتر

قطعاً اولین مزیت روش آیداس کسب سود بیشتر خواهد بود. در این روش شما بر روی مشتریانی که احتمال خرید آن‌ها بیشتر است تمرکز می‌کنید و درنتیجه امکان فروش نسبت به حالت‌های دیگر بالاتر است. درنتیجه این امر موجب افزایش فروش و کسب سود بیشتر برای کسب‌وکار می‌شود. درواقع هدف اصلی از انجام این روش فروش بیشتر و تبدیل مخاطب به مشتری است.

  • کاهش خطا

در مدل AIDAS خطاهای انسانی در کسب‌وکارها کاهش می‌یابد.‌ به‌این‌علت که در این روش همواره رفتار مشتری در هر مرحله موردبررسی قرار می‌گیرد و استراتژی‌های دقیق‌تری برای جذب او طراحی می‌شوند. درنتیجه چون در هر مرحله مشتری تحت نظر قرار دارد، امکان انجام اقدامات اشتباه برای جذب او کاهش می‌یابند.

  • کاهش هزینه‌ها

وقتی از روش آیداس استفاده می‌کنید، هزینه‌هایتان نیز تا حد چشمگیری کاهش می‌یابند. چون دیگر نیاز نیست برای برخی تبلیغات بیهوده که تأثیری نیز ندارند، هزینه صرف کنید. بلکه بر اساس رفتار هر مشتری استراتژی تبلیغاتی خاصی را برای او در نظر می‌گیرید؛ که تأثیر بیشتری داشته باشد. درنهایت هزینه‌هایتان نیز کاهش‌یافته و مسلماً نرخ افزایش سرمایه اتان نیز چند برابر می‌شود.

  • جلوگیری از اتلاف زمان

دیگر مزیت مدل AIDAS جلوگیری از اتلاف زمان می‌باشد. در این روش شما سرنخ‌های اصلی را به مشتری تبدیل می‌کنید؛ یعنی سریع‌تر از چیزی که فکر کنید، فروش اتفاق می‌افتد. به همین علت از اتلاف وقت جلوگیری شده و در کوتاه‌ترین زمان بهترین بازدهی و نتیجه را دریافت خواهید کرد.

امتیاز دهید
مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

87 − 81 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن