بازاریابی

مدل بازاریابی stp

تعریف بازاریابی stp به زبان‌ ساده

حتماً شما نیز بارها جمله معروف (تمرکز قدرت می‌آفریند) را شنیده‌اید.اگر نگاه دقیقی به این‌ جمله بیندازیم،خواهیم دید که تمرکز یکی از ارکان اصلی موفقیت ما خواهد بود. اگر ما تمام تایم و انرژی خود را برای انجام کاری خاص صرف کنیم، قطعاً در آن‌ مهارت زیادی پیدا خواهیم کرد. در دنیای کسب‌وکار نیز دقیقاً همین‌طور است.

برای مثال اگر یک‌ کسب‌وکار بخواهد با مشورت مشاوره کسب و کار تمام تمرکزش را صرف تولید و ارائه محصولی جدید به بازار نماید،قطعاً با تلاش مستمر می‌تواند نتایج دقیقی را رقم بزند؛ اما آیا یک کسب‌وکار می‌تواند برروی همه امور تمرکز داشته باشد؟ قطعاً خیر!به‌ این‌ علت که این کار نیازمند تعداد بسیار زیادی نیروی انسانی، سرمایه و زمان نامحدود خواهد بود.‌

به همین دلیل این امر امکان‌پذیر نخواهد بود.پس درنتیجه هیچ کسب‌وکاری نمی‌تواند بر روی تمام بخش‌های یک بازار تمرکز داشته باشد.در اینجاست که بازاریابی اس تی پی stp کاربرد پیدا می‌کند. این مدل بازاریابی به شما‌ کمک می‌کند تا با بخش‌بندی بازار، بتوانید برروی مهم‌ترین قسمت‌های آن‌ تمرکز کنید. درنتیجه با این کار می‌توانید بر روی بازاری که سود بیشتری را عایدتان می‌سازد تمرکز داشته باشید.

برای اینکه مفهوم این روش بازاریابی (stp) را بهتر درک کنیم، می‌خواهیم به ذکر یک مثال ساده بپردازیم.‌ همان‌طور که می‌دانید هیچ شرکتی نمی‌تواند محصولی را در بازار ارائه کند که همه افراد مشتری آن‌ باشند.حتی شرکت‌ مشهور کوکاکولا نیز که درروز یک میلیارد مشتری از سراسر جهان دارد، نمی‌تواند چنین ادعایی داشته باشد.

 پس به زبان ساده‌تر همه‌کسانی که ما در بازار می‌بینم مشتری محصول ما‌ نخواهند بود.به همین علت می‌بایست ابتدا بازار هدف خود را پیدا نموده و سپس بر روی آن تمرکز کنیم؛یعنی باید بدانیم که کدام بازار مناسب محصولات ماست و جایگاه برند خود را تعیین کنیم.سپس با تمرکز بر روی آن بازار، فروش محصولاتمان را افزایش دهیم. این دقیقاً کاری است که می‌توانید با استفاده از مدل بازاریابی اس تی پی انجام دهید.

مراحل اعمال بازاریابی stp در کسب‌وکارها

برای اعمال و اجرای بازاریابی اس تی پی در کسب‌وکارها، می‌بایست مراحل مختلفی انجام گیرند. تعیین و اجرای این مراحل توسط مدیران و متخصصان مارکتینگ یک برند، صورت می‌پذیرد. در زیر مراحل اجرای این مدل بازاریابی را شرح داده‌ایم:

  • بخش‌بندی بازار

هر دسته از مشتریان برند شما به محصولی خاصی نیاز داشته و هر یک در بازار خاصی خواهند بود. به همین دلیل برای تمرکز بر روی آن‌ها، باید بازار را بخش‌بندی کنید. برای این کار می‌بایست ابتدا پرسونا مشتریان مختلف را طراحی کنید. سپس منطقه جغرافیایی بازار موردنظرتان را مشخص کنید. در مرحله بعد نیز باید رفتار و انگیزه مشتریانتان از خرید را شرح دهید. این کار موجب می‌شود که به‌راحتی بتوانید بازار را بر اساس ویژگی‌های مشتریانتان بخش‌بندی کنید.

  • هدف‌گیری

هدف‌گیری دومین مرحله از اجرای بازاریابی stp در کسب‌وکارها خواهد بود. این مرحله بسیار حائز اهمیت خواهد بود. شما در مرحله قبل بازار خود را بخش‌بندی کرده‌اید. حال باید شرح دهید که دقیقاً می‌خواهید، کدام‌یک از بخش‌های این بازار را مورد هدف قرار دهید. شاید با خود بگویید که ما تمام بازار را می‌خواهیم نه‌فقط یک بخش آن را! بله درست است، این آرزوی همه کسب‌وکارهاست که بتوانند تمام سهم بازار را نصیب خود کنند؛ اما این‌ کار بسیار دشوار است.

حال اینکه یک بخش خاص از بازار را از آن خود کنید، می‌تواند سود بیشتری برایتان به همراه داشته باشد. به‌ این‌ علت که گرفتن بیست درصد بازار، قطعاً از تصرف ۱۰۰ درصد آن آسان‌تر است و زودتر شمارا به مرحله سوددهی می‌رساند. پس در این مرحله مشخص کنید که می‌خواهید کدام بخش بازار را از آن خود کنید.

  • جایگاه‌یابی

جایگاه‌یابی آخرین مرحله از بازاریابی stp خواهد بود.‌ در این مرحله باید مشخص کنید که می‌خواهید در ذهن مشتری چه جایگاهی داشته باشید، سپس استراتژی‌های تبلیغاتی خود را به‌گونه‌ای طراحی کنید که جایگاهتان را در ذهن مشتری تثبیت سازد. برای مثال اگر از شما بپرسیم پرسرعت‌ترین خودروی جهان کدام است؟ قطعاً نام شرکت فراری در ذهنتان تداعی می‌شود. یا اگر از شما سؤال کنیم کدام شرکت در جهان خوشمزه‌ترین نوشابه‌ها را تولید می‌کند؟ ناخودآگاه ذهنتان به سمت شرکت کوکاکولا هدایت می‌شود. خب این یعنی چه؟ ساده است. چون شرکت فراری جایگاه خود را با عنوان تولیدکننده پرسرعت‌ترین خودروهای جهان، در ذهن مشتریان تثبیت نموده است.

 برای اینکه بتوانید جایگاه برندتان را در این روش بازاریابی، در ذهن مشتری تثبیت کنید، باید مراحل خاصی را انجام دهید. ابتدا باید یک مزیت رقابتی یا یک ویژگی خاص محصولات خود را بیابید. سپس باید آن ویژگی را در تبلیغات خود پررنگ جلوه دهید تا همه شمارا با آن بشناسند و جایگاهتان با آن مشخص شود. برای مثال اگر رقیبتان لوکس‌ترین محصول را تولید می‌کند، شما باید محصولی را تولید کنید که علاوه بر لوکس بودن سبک‌ترین نیز باشد. به همین سادگی! اما در این مرحله مهم تا حد امکان باید توجه داشته باشید که جایگاه موردنظرتان قبلاً توسط کسی انتخاب‌نشده و مختص برند شما باشد.

مزایای بازاریابی stp چیست؟

بی‌شک بازاریابی اس تی پی روشی است که هر کسب‌وکاری می‌تواند از طریق آن سود زیادی کسب کند. این روش مزایای فراوانی خواهد داشت و به همین علت امروزه بسیار موردتوجه قرارگرفته است. در زیر مزایای این روش بازاریابی را شرح داده‌ایم:

  • کاهش هزینه‌ها

با استفاده از این روش قطعاً هزینه‌های یک برند تا حد زیادی کاهش می‌یابند. به‌ این‌ علت که در این روش شما بخش خاصی از بازار را انتخاب می‌کنید. درنتیجه تنها برای تصاحب آن بخش تبلیغات انجام می‌دهید. این‌گونه دیگر نیاز نیست برای بخش‌هایی که مربوط به کسب‌وکارتان نیستند و سودی برایتان ندارند، تبلیغات و بازاریابی انجام دهید. این‌گونه هزینه‌هایتان تا حد زیادی کاهش خواهند یافت و دیگر نیاز به‌صرف بودجه‌های بیهوده نخواهد بود.

  • رسیدن زودهنگام به مرحله سوددهی

دیگر مزیت مهم بازاریابی stp رسیدن زودهنگام به مرحله سوددهی می‌باشد. در این روش شما بر روی بخش خاص و کوچکی از بازار تمرکز می‌نمایید. درنتیجه چون بازار هدفتان کوچک است، سریع‌تر به سوددهی خواهید رسید. این مزیت برای کسب‌وکارهای نوپا‌ که سرمایه محدودی دارند، فوق‌العاده مهم است. به‌ این‌ علت که این کسب‌وکارها درآمد زیادی ندارند و همواره تلاش می‌کنند تا سریع‌تر به مرحله سوددهی برسند.

  • تبلیغات مؤثرتر

شما با انجام این روش تبلیغات مؤثرتر و پربازده‌تری خواهید داشت. به‌این‌علت که بر اساس بخش‌بندی بازار، برای مشتریانی که احتمال خرید آن‌ها بسیار بالا است، تبلیغات انجام می‌دهید. درنتیجه تبلیغات شما نتایج مطلوب‌تری خواهند داشت و نرخ تبدیل کسب‌وکارتان فوق‌العاده افزایش می‌یابد. به زبان ساده‌تر در این روش بازگشت سرمایه اتان بسیار سریع‌تر اتفاق می‌افتد.

امتیاز دهید
مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

15 − 14 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن