بازاریابی

از صفر تا صد گیمیفیکیشن

از صفر تا صد گیمیفیکیشن !

بازی سازی یا گیمیفیکیشن  که گاهی به آن بازی آفرینی هم گفته می شود، در واقع یک زیر مجموعه منسجم از دانش طراحی های مختلف برای تغییر رفتار است که در طی سال های اخیر در فضای دانشگاهی هم مورد بررسی قرار گرفته است. ساده ترین تعریف این مفهوم را می توان به این صورت ارائه کرد که در واقع بازی سازی، هنر تعبیه کردن مکانیزم های بازی در یک سری فضاهایی است که این فضاها برای بازی طراحی نشده اند و در واقع کاربردی متفاوت دارند.
آنچه که باید بدانید این است که در این زمینه و در کشور عزیزمان ایران، تاریخچه گیمیفیکیشن مورد بررسی قرار نگرفته است و به همین دلیل هم عده ای که در این زمینه سررشته ای ندارند شما را با این مفاهیم گمراه تر خواهند کرد. آنچه که باید بدانید این است که در واقع گیمیفیکیشن  ارتباطی تنگاتنگ با حوزه های فناوری اطلاعات دارد.

آشنایی با مفهوم بازی در گیمی

یکی از نکاتی که باید به آن دقت کنید این است که شما زمانی می توانید از گیمیفیکیشن  استفاده کنید که در واقع با آن آشنا باشید. شما باید بفهمید که چرا هنوز هم با توجه به تغییراتی که در زندگی روزمره انسان ها ایجاد شده است، اما باز هم بازی ها بخش مهمی از زندگی فردی و اجتماعی به شمار می آیند و چه بسا که اهمیت بیشتری هم پیدا کرده اند.

گیمیفیکیشن در دنیای دیجیتال

مثال های بسیاری را می توان از گیمیفیکیشن  در دنیای فیزیکی نام برد. البته هنوز هم می توان با توجه به اینکه تمامی کارها رو به دیجیتالی شده هستند این نکته را ذکر کرد که همچنان هم گیمیفیکیشن  در دنیای دیجیتالی دارای اهمیت بیشتری است. در واقع تا به حال به این نکته دقت کرده اید که هدف اصلی در دنیای مارکتینگ چیست؟ بزرگترین چالش ها در بازاریابی کدامند و چه عواملی باعث می شود که شما به عنوان یک فرد تبلیغات مختلف را به خاطر بسپارید؟

هدف از گیمیفیکیشن

اصلی ترین هدف هر بازاریاب این است که بتوانید خودش را به گونه ای در ذهن مخاطبش جادوان کند که پس از این مشتریان بالقوه را نیز به مشتریان بالفعل تبدیل کند. حرف زدن و مقاله نویسی ممکن است که در این زمینه آسان باشد اما زمانی که صحبت از بازاریابی دیجیتالی به میان می آید گیمیفیکیشن  هم یکی از مهم ترین نکات است. این سرگرمی های عجیب که بیشتر مورد توجه کودکان قرار می گیرند برای بزرگسالان نیز قابل توجه هستند. در این بخش می خواهیم به شما بگوییم که چطور می توانید در کوتاه ترین مدت زمان ممکن و با بازی های مختلف در این زمینه مخاطبین زیادی را جذب کنید.

بازی ها در واقع از کودکی تا به کنون ما را سرگرم کرده اند. هنوز هم که هنوز است یکی از مهم ترین و بهترین تفریحات برای بشر بازی است. گیمیفیکیشن  در واقع کاربردهای بسیاری دارد اما بیشترین کاربرد آن در ایران برای مارکتینگ و همچنین تبلیغات است. تصور کنید که شما یک بازی در ذهن دارید که بسیار به آن علاقه مند هستید. این بازی چه ویژگی هایی دارد که شما را به سمت خودش جذب کرده است؟
گیمیفیکیشن  به معنای استفاده از بازی هایی است که شما را به یک درک مناسب در این زمینه خواهد رساند. هر فعالیت اختیاری که باعث شود شما یک حس خوشایند داشته باشید در واقع باعث می شود که شما بتوانید آن را به خاطر بسپارید. اینجاست که نقش گیمیفیکیشن  پررنگ تر می شود.

چهار اصل مهم در گیمی

چهار اصل مهم در گیمیفیکیشن
چهار اصل مهم در گیمیفیکیشن

در واقع می توان گفت که در گیمیفیکیشن  چهار اصل مهم وجود دارد:

  1. تمامی بازی ها دارای یک سری قوانین هستند که رعایت کردن آن ها ضروری است.
  2. هر بازی ای که شما در گیمیفیکیشن  آن را مشاهده می کنید در واقع دارای یک سری هدف است.
  3. شما باید شانس خود را در یک بازی امتحان کنید و تنوع را نیز فراموش نکنید.
  4. بازی که آن را انجام می دهید باید دارای رقابت باشد.

این نکته به ویژه برای زمان هایی که میخواهید گیمیفیکیشن  را به عنوان ابزاری در دیجیتال مارکتینگ استفاده کنید اهمیت بیشتری پیدا می کند. در واقع شما باید بتوانید حس رقابت را در مشتریان خود ایجاد کنید تا بتوانید از پیمی سود کسب کنید و مشتریان بالقوه خود را به مشتریان بالفعل تبدیل کنید.

4/5 - (1 امتیاز)
مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

+ 86 = 89

دکمه بازگشت به بالا
بستن