بازاریابی

اصول و تکنیک متقاعدسازی

اصول و تکنیک متقاعدسازی

در واقع همه ما کم و بیش یک تصور ذهنی ثابت از مهارت ها و تکنیک متقاعدسازی در سر داریم و احتمال می دانیم که منطقی است که مستقیم و بدون هیچگونه معرفی وارد این آموزش شوید.

تعریف تکنیک متقاعدسازی

کسانی که در واقع بار معنایی متقاعدسازی در ذهن آن ها منفی است معمولا به تکنیک متقاعدسازی به چشم یک مفهوم منفی نگاه می کنند. این گونه افراد در واقع تصور می کنند که تکنیک متقاعدسازی به معنای فریب، سوءاستفاده از دیگران و یا خودخواهی است که در حالت ملایم تر به منفعت طلبی نامتعارف خواهد رسید. البته آنچه که ما به شما تحت عنوان این تکنیک معرفی خواهیم کرد هیچ یک از ویژگی های بالا را نخواهد داشت.

در نگاه اول ممکن است که بسیاری از ما اینطور احساس کنیم که نسبت به زمان های گذشته بیشتر می توانیم حرف خود را به دیگران اثبات کنیم. در واقع در این سال ها، ارسال ایمیل یا پیامک برای مدیریت بسیار آسان تر از گذشته شده است. همچنین حرف زدن با مردم و اظهار نظر در مورد رویدادهای مختلف سیاسی، اقتصادی و همچنین بخش های دیگر هم به نظر آسان تر است.

آنچه که در این زمینه باید بدانید این است که این نکته را فراموش نکنید که همه شما می توانید حرف بزنید، بشنوید و دیگر موارد را نیز رعایت کنید. البته این نکته را در نظر داشته باشید که تمامی این صحبت ها زمانی در نظر شما و دیگران مفید خواهد بود که به یک نتیجه مثبت برسد. بنابراین شما می توانید از مهارت و تکنیک متقاعدسازی استفاده کنید تا ابزاری برای دیده شدن و شنیده شدن را در زمینه های مختلف شخصی و شغلی داشته باشید.

سطوح مختلف تکنیک متقاعدسازی

می توان گفت که تکنیک متقاعدسازی در واقع دارای سطوح مختلفی است و شما می توانید آن را در سه سطح به کار ببرید.

متقاعد کردن دیگران در سه سطح اتفاق می_افتد
متقاعد کردن دیگران در سه سطح اتفاق می_افتد

سطح اول شامل کاهش مقاومت خواهد بود!

شما نباید همواره انتظار داشته باشید که با استفاده از تکنیک متقاعدسازی بتوانید نظر دیگران را تغییر دهید. یکی از دستاوردهایی که در این بخش وجود دارد می تواند کاهش مقاومت دیگران در برابر دیدگاه های ما باشد. اگر شما تا این حد باور خود را قبول دارید  می دانید که درست است، در این بخش تکنیک متقاعدسازی می تواند به شما کمک کند که در نظر اطرافیان و نزدیکان خود حاضر شوید مسئولیت تصمیم خود را بر عهده بگیرید. همین هم می تواند کی قدرت ارزشمند و مهم باشد و قطعا هم یک مثال خود در زمینه تکنیک متقاعدسازی است.

سطح دوم شامل متابعت و پذیرش بیرونی است!

اگر شما می خواهید به دستاوردهای دیگری هم در زمینه های مختلف علی الخصوص این تکنیک دست پیدا کنید باید بدانید که یکی دیگر از دستاوردها متابعت و پذیرش درونی در این زمینه است. این به این معناست که فرد مقابل حرف شما را قبول  می کند و خواسته شما را هم می پذیرد و در نتیجه به شما در انجام هدفتان کمک خواهد کرد. اما درون با تصمیم شما مخالف است و یا آن را نپذیرفته است. زمانی که صحبت از رفتارهای سازمانی به میان می آید، بسیاری از متابعت ها و همچنین پیروی های مختلف کارکنان از مدیران گروه گرفته تا بخش های دیگر در این گروه قرار خواهد گرفت.

سطح سوم تغییر باورهای درونی است!

شما در واقع در سطح سوم به تغییر باورهای درونی خواهید رسید. این بخش مورد توجه عده بسیاری از مدیران و والدین قرار گرفته است. در ادبیات مدیریت، زمانی که افراد به این سطح خواهند رسید، معمولا به جای اینکه به آنها مدیر گفته شود، به عنوان رهبر سازمان شناخته می شود. این افراد می توانند باورهای درونی افراد را هم تغییر دهند. این ها همان کسانی خواهند بود که هنگام بیدار شدند از اینکه این فرصت را دارند که زودتر از بقیه بیدار شوند و به سرکار بروند خوشحال می شوند.

شما در واقع با استفاده از تکنیک متقاعدسازی می توانید افراد را در زمینه های مختلف به راه های مختلف بکشانید. این امر هم می تواند مثبت باشد و هم منفی. رهبری که بخواهد در این زمینه یک گروه تشکیل دهد به آسانی می تواند با حرف های خود مسیر عده بسیاری را تغییر دهد که از جمله نکات مثبت در این زمینه است.

20 تکنیک مهم در متقاعدسازی مخاطب

  1. آگاهی و تجربه مشترک
  2. شکار فرصتها
  3. برخورد اول
  4. تمایز
  5. تکنیک پل طلایی
  6. تشویق کردن و ابراز محبت
  7. سازگاری و ایجاد فضای مناسب
  8. تعهد اولیه
  9. قدرت
  10. عضویت در گروه ها
  11. مدیریت حواس و احساسات مخاطب
  12. مدیریت نقاط ضعف
  13. دشمن مشترک
  14. مهارت گوش دادن
  15. تاثیرگذاری کلامی
  16. اتیکت
  17.  همراه شدن با روایت مخاطب
  18. فرار از دام تقابل
  19.  توجه به نیازها و انگیزه های مخاطب
  20.  اخلاق
جهت مشاهده دیگر مقالات بازاریابی کلیک کنید.
5/5 - (1 امتیاز)
مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

13 − = 10

دکمه بازگشت به بالا
بستن