کوچینگ

فرق تراپی و کوچینگ

تعریف کوچینگ به زبان ساده

امروزه همه ما‌ حداقل یک‌ بار واژه کوچینگ را شنیده‌ایم.این واژه در چند سال اخیر بسیار برسر زبان‌ها افتاده و تقریباً کمتر کسی است که مفهوم آن را نداند.کوچینگ علمی است که به افراد کمک می‌کند تا بتوانند با شناخت بهتر خود،استعدادهایشان را پرورش داده و نقاط ضعف خود را نیز برطرف نمایند.

برخی تصور می‌کنند کوچینگ تنها برای افرادی کاربرد دارد که صاحب کسب‌وکار بوده و نیاز به راهنمایی دارند؛اما این‌طور نیست.همه افراد عادی نیز در زندگی نیاز به کوچینگ دارند تا بتوانند شاهد رشد و پیشرفت خود باشند. به‌ این‌ علت که کوچینگ مهارت‌های افراد را پرورش می‌دهد و می‌تواند در حل مشکلات نیز به آن‌ها کمک‌ کند.به افرادی که کوچینگ را به مراجعه‌ کنندگان آموزش می‌دهند، متخصص کوچ گفته می‌شود.

کوچ ها عملاً هیچ کاری را انجام نمی‌دهند، بلکه به مراجعه‌ کننده می‌آموزند که خودش نقاط ضعف و قوتش را پیدا و برروی آن‌ها تمرکز کند. به زبان ساده‌تر کوچ برای شما ماهی نمی‌گیرد، بلکه ماهیگیری را به شما آموزش می‌دهد. اکثر افراد تراپی و کوچینگ را یکی می‌دانند؛

اما اگر به فرق تراپی و کوچینگ توجه نماییم،خواهیم دید که این دو کاملاً با یکدیگر متفاوت هستند.کوچینگ درسال‌های گذشته طرفداران زیادی پیدا نموده و امروزه تقریباً همه کسب‌وکارها با هر نوع فعالیتی سعی می‌کنند از این علم بهره ببرند. اکثر شرکت و برندهای معروف نیز از این علم استفاده نموده و تأثیر شگفت‌ انگیز آن بر روی رشد کسب‌وکار را تأیید کرده‌اند.

متخصصین کوچ برای راهنمایی مراجعه‌کنندگان خود، برای آن‌ها جلساتی را برگزار می‌کنند. در این جلسات کوچ و مراجعه‌ کننده در یک سطح فرار گرفته و‌ ارتباط کاملاً دوستانه‌ای خواهند داشت. سپس کوچ از مراجعه‌ کننده سؤالاتی می‌پرسد تا فرد بتواند با پاسخ دادن به آن‌ها راه‌حل مشکلاتش را از درون خود بیابد.‌ به‌ طور کلی کوچینگ می‌تواند مزایای زیادی برای افراد به همراه داشته باشد. کوچینگ انواع مختلفی دارد. مثلاً کوچ بیزینس،کوچینگ ثروت، کوچینگ عشق، کوچینگ زندگی همه از انواع مختلف این علم‌ به شمار می‌روند.

تراپی یا روان‌درمانی یعنی چه؟

تراپی نیز مانند کوچینگ امروزه برای همه ما‌ واژه بسیار آشنایی است. با این‌ وجود هنوز هم بسیاری از افراد با مفهوم کلی این کلمه به‌خوبی آشنایی ندارند. تراپی به معنای روان‌ درمانی می‌باشد. همان‌طور که می‌دانید وقتی ما ازنظر جسمی بیمار می‌شویم به پزشک مراجعه می‌کنیم تا با تجویز دارو درمان شویم. حال روح و روان‌ ما نیز همین‌طور بوده و گاها نیاز به درمان دارد. در اینجاست که تراپی کاربرد دارد.

تراپی به جلسات و مشاوره‌هایی گفته می‌شود که اختلالات روانی افراد در آن‌ها مورد برسی قرارگرفته و تراپیست سعی می‌کند او را در برطرف نمودن مشکلات روحی و روانی‌اش یاری کند؛ یعنی درواقع فرد به علت وجود برخی اختلالات روحی و روانی نمی‌تواند عملکرد سابق خود را داشته باشد. حال تراپی به او کمک می‌کند که روان خود را درمان و مانند گذشته عملکرد خوبی داشته باشد.در اینجاست که می‌توان فرق تراپی و کوچینگ را به‌خوبی احساس کرد.

به چه کسی تراپیست گفته می‌شود؟

در پاسخ باید بگوییم تراپیست نام دیگر کارشناسان روانشناسی می‌باشد. تراپیست به افرادی گفته می‌شود که در حوزه روانشناسی و روان‌درمانی تحصیل نموده و درواقع پزشکانی هستند که درزمینهٔ سلامت روان فعالیت می‌کنند‌. تراپیست ها درزمینهٔ ازدواج، مشکلات خانوادگی، زندگی زناشویی افراد را راهنمایی می‌نمایند. خوشبختانه امروزه مراجعه به تراپیست ها، نسبت به سال‌های گذشته بسیار افزایش‌ یافته است؛ یعنی افراد این توانایی را پیدا نموده‌اند که مشکلات خود را با چشم‌ باز می‌بینند و ‌چون ‌می‌خواهند آن‌ها را حل کنند به تراپیست مراجعه می‌کنند.

با این‌ وجود در جامعه امروزی برخی افراد نیز مراجعه به روانشناس را خوشایند نمی‌دانند. آن‌ها معتقدند هر شخصی که به تراپیست مراجعه کند قطعاً ازنظر روانی در سلامت به سر نمی‌برد و دارای اختلالاتی است.

 همین ذهنیت موجب می‌شود که این دسته از افراد به‌گونه‌ای از مراجعه به روانشناس احساس خوبی نداشته باشند و حتی اگر مشکل بزرگی داشته باشند نیز مراجعه به تراپیست را ناخوشایند بدانند. آن‌ها به مراجعین تراپیست ها به چشم افرادی ضعیف نگاه نموده و برچسب‌های زیادی را به آن‌ها می‌چسبانند؛ اما این کاملاً اشتباه است.

با مشکلاتی که در جامعه امروزی ما وجود دارد، قطعاً هر خانواده‌ای نیاز به یک تراپیست متخصص داشته و مراجعه به روان‌ درمان‌ها نشانه ضعف و بیمار بودن نیست. بلکه افرادی که به تراپیست مراجعه می‌کنند به‌قدری قدرتمند بوده که توانسته‌اند مشکل خود را قبول کرده و برای حل آن اقدام‌ کنند. درواقع این افراد شجاعت زیادی داشته و توانسته‌اند شناخت خوبی از خود پیدا کنند.

فرق تراپی و کوچینگ چیست؟

شاید شما نیز مانند بسیاری از افراد کوچینگ و تراپی را با یکدیگر یکی بدانید. البته این مسئله دور از ذهن نیز نبوده و این دو شباهت زیادی به یکدیگر دارند و‌ کاملاً باهم مرتبط هستند. به همین علت بسیار طبیعی است که از تفاوت‌های ظریف و ریز آن‌ها اطلاع نداشته باشید. این دو با یکدیگر تفاوت‌های زیادی دارند. در زیر ۴ تفاوت اساسی کوچینگ و تراپی را ذکر نموده‌ایم:

  • هدف اصلی

اولین فرق تراپی و کوچینگ هدف اصلی آن‌ها می‌باشد. کوچینگ بر روی رشد فردی تمرکز دارد.‌ یعنی کوچ به افراد کمک‌ می‌کند تا با شناخت استعدادها و رفع موانع، عملکرد ‌بهتری داشته و‌ به موفقیت‌های بالایی دست یابند؛ اما درروش تراپی فرد به علت وجود برخی اختلالات نمی‌تواند مانند گذشته عملکرد طبیعی داشته باشد.

تراپیست به او کمک می‌کند که با رفع مشکلات بتواند به‌راحتی عملکرد طبیعی گذشته خود را داشته باشد؛ یعنی کوچینگ موجب رشد و ارتقا عملکرد و ترا پی موجب به دست آوردن عملکرد طبیعی گذشته می‌شود.

  • تمرکز روی آینده

دیگر فرق تراپی و کوچینگ تمرکز بر روی آینده می‌باشد. کوچینگ بر روی آینده متمرکز است. چون مراجعه‌کننده آرزوهایی دارد که می‌خواهد برای دستیابی به آن‌ها در آینده، از کوچ کمک بگیرد. این در حالی است که تراپی نگاه ویژه‌ای به گذشته دارد. چون ریشه اختلالات روانی درگذشته است و تراپیست باید برای انجام کار به گذشته مراجعه‌کننده توجه کند.

  • ماهیت رابطه

دیگر فرق تراپی و کوچینگ ماهیت رابطه آن‌ها می‌باشد. در رابطه کوچینگ مراجعه‌کننده و متخصص کوچ کاملاً هم‌تراز هستند. چون متخصص کوچ معتقد است مراجعه‌کننده انسان سالمی بوده و نیاز به درمان ندارد، بلکه باید در رشد و ارتقا به او کمک‌ نمود؛ اما درروش تراپی این‌ گونه نیست. درروش تراپی فرد نیاز به درمان و تعمیر دارد و سطح او هم‌تراز با تراپیست نیست.

درواقع مراجعه‌کننده تراپیست را به‌عنوان‌ متخصصی می‌داند که قرار است، در حل مشکلات خود از او کمک بگیرد و رابطه خیلی دوستانه‌ای ندارند. این در حالی است که درروش کوچینگ مراجعه‌کننده و متخصص کوچ هر دو رابطه‌ای دوستانه داشته و مانند شریک‌ خواهند بود.

  • نحوه‌ پیدا کردن مراجع

نحوه پیدا کردن‌ مراجع نیز دیگر فرق تراپی و‌کوچینگ می‌باشد. یک متخصص کوچ می‌تواند از هر روشی برای جذب مراجع اقدام‌ کند. او می‌تواند خدماتش را در تبلیغات خاص، همایش‌ها بیان کند تا بتواند مراجعه‌کننده جذب نماید. این در حالی است که‌ اگر یک تراپیست یا روان‌درمان از این روش‌ها برای پیدا‌ کردن‌ مراجع استفاده کند، قطعاً کمتر کسی به او برای استفاده از خدماتش مراجعه می‌کند. پس تراپیست باید برخلاف متخصص کوچ از روش‌های غیرمستقیم، برای پیدا‌ کردن‌ مراجعه‌کننده اقدام کند.

امتیاز دهید
مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

57 + = 63

دکمه بازگشت به بالا
بستن