طراحی و ساخت وبسایت

هزینه راه اندازی کسب و کار اینترنتی چقدر است؟

هزینه و سرمایه لازم برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی

حتماً شما نیز مدت‌هاست که به فکر افزایش درآمد خود هستید. یا اصلاً شاید شخصیت ریسک‌پذیری داشته و خود را برای زندگی کارمندی مناسب نمی‌دانید. اگر دارای چنین ویژگی‌هایی هستید قطعاً راه اندازی کسب و کار اینترنتی می‌تواند شما را به خواستتان برساند. شاید خودتان نیز از مدت‌ها قبل به راه‌اندازی یک بیزینس اینترنتی برای کسب درآمد فکر کرده‌اید. اگر این‌طور است جا دارد که به شما تبریک بگوییم. چون امروزه کسب‌وکارهای اینترنتی در حال گسترده‌تر شدن بوده و می‌توانید با راه‌اندازی آن‌ها به بالاترین درآمد دست‌یابید؛ اما تنها فکر کردن به راه‌اندازی چنین بیزینسی مهم نیست و این عمل نمودن است که می‌تواند شما را به آرزوهایتان برساند.

حال قطعاً هرگاه صحبت از راه اندازی کسب‌وکار اینترنتی می‌شود، ممکن است هزینه‌های آن شما را نگران کند. چون به‌هرحال راه‌اندازی هر نوع کسب‌و‌کاری در فضای آنلاین نیاز به یک سرمایه اولیه نسبی دارد؛ اما خوشبختانه هزینه‌های تأسیس یک فروشگاه عالی مخصوصاً با وردپرس معمولاً بالا نبوده و اکثر افراد می‌توانند به‌راحتی سرمایه لازم را تأمین کنند.

اصلاً همین دلیل باعث شده است که بسیاری از افراد به‌جای تأسیس مغازه و فروشگاه سنتی، به افتتاح کسب‌وکارهای اینترنتی روی آورده‌اند. هزینه تأسیس کسب‌وکار اینترنتی نسبت به کسب‌وکار سنتی بسیار کمتر است. این در حالی بوده که یک کسب‌وکار آنلاین، می‌توانند ده‌ها برابر یک فروشگاه سنتی برای شما سودآور باشد. درنتیجه در خصوص راه اندازی کسب و کار اینترنتی، از جهت هزینه‌ها جای نگرانی وجود ندارد. حال دقیقاً چه میزان سرمایه‌ای برای این کار نیاز داریم؟ هیچ پاسخ قطعی و مشخصی برای این پرسش شما وجود ندارد.

چراکه هزینه‌های راه‌اندازی یک کسب و کار اینترنتی سودآور، بستگی به عوامل مختلفی دارد. شما برای برآورد این هزینه‌ها باید ابتدا بدانید که دقیقاً برای چه اموری نیاز به سرمایه‌دارید. یا به زبان ساده‌تر باید بررسی کنید که هزینه‌های کسب‌وکار اینترنتی شما شامل چه مواردی شده، بر اساس نوع آن باید چه مقدار سرمایه تأمین کنید؛

اما در حالت کلی هزینه راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی می‌تواند شامل موارد زیر شود:

  • طراحی و آماده‌سازی سایت کسب‌وکار

شما برای کسب‌وکار خود در درجه اول نیاز به یک سایت خواهید داشت. سایت درواقع درگاه ارتباط شما با مشتری بوده و از طریق آن می‌توانید اقدام به فروش کالا یا خدمات نمایید. شما می‌توانید در سایت خود محصول به فروش برسانید، خدمات ارائه دهید، کلیپ‌های آموزشی ساخته و به فروش برسانید یا هر کار دیگری؛ در حالت کلی سایت پلی میان شما و مخاطبانتان خواهد بود. حالا هزینه طراحی و آماده‌سازی سایت چقدر است؟ این بستگی به دو عامل مختلف دارد. اگر خودتان بخواهید سایت را طراحی کنید، خوب قاعدتاً در هزینه‌هایتان صرفه‌جویی خواهد شد.

چون این‌گونه تنها باید برای خرید هاست، دامنه و ابزارهای جانبی سایت هزینه پرداخت کنید که نهایتاً تا چند میلیون تومان خواهد بود؛ اما اگر درزمینهٔ طراحی سایت تخصصی ندارید، باید این کار را به طراحان سایت حرفه‌ای محول کنید.

در این صورت هزینه راه اندازی کسب و کار اینترنتی افزایش می‌یابد؛ چون باید علاوه بر خرید ابزارهای موردنیاز سایت، به طراح خود نیز حق‌‌الزحمه پرداخت کنید؛ اما در حالت کلی هزینه طراحی سایت برای کسب‌وکار می‌تواند از چند میلیون تومان شروع‌شده و حتی به ده‌ها میلیون نیز برسد. این کاملاً بستگی به این دارد که شما بخواهید چه نوع سایتی با چه نوع محتوایی طراحی کنید.

  • تأمین محصولات

اگر شما بخواهید کسب‌وکاری به‌منظور فروش محصول و کالا راه‌اندازی کنید، باید هزینه‌های تأمین کالا و محصولات را نیز در نظر گرفته و محاسبه کنید. هزینه تأمین محصولات بستگی به عوامل مختلفی دارد. در درجه اول اگر شما تولیدکننده باشید، باید سرمایه اولیه بیشتری ارائه دهید تا بتوانید شروع به تولید محصولات کسب‌وکار خود کنید. در این صورت راه‌اندازی کسب‌وکار اینترنتی در درازمدت سود بیشتری برایتان خواهد داشت؛ اما گاهی شما تولیدکننده نیستید و نیاز است که محصولات یا کالاهای کسب‌وکار خود را از مرکز دیگری تأمین کنید.

در این صورت هم نیاز به هزینه‌های اولیه خواهید داشت. گاهی نیز می‌توانید با برخی تولیدکنندگان قرارداد امضا کنید و هرگاه محصولات را به فروش رساندید هزینه آن‌ها را پرداخت کنید. حال در هر دو حالت میزان سرمایه موردنیازتان، متفاوت خواهد بود؛ اما در تأمین محصولات عامل دیگری نیز وجود دارد که می‌تواند در هزینه‌هایتان نقش داشته باشد. این عامل نوع محصولی است که قرار است ارائه دهید. برای مثال اگر قرار باشد ‌کسب‌وکار اینترنتی شما مربوط به فروش طلا، جواهر و اشیا زینتی باشد، قطعاً نیاز به سرمایه بالاتری خواهید داشت.

اما برفرض مثال اگر قصد فروش لباس به‌صورت اینترنتی را داشته باشید، سرمایه بسیار کمتری برای این کار نیاز خواهید داشت.پس همه این عوامل در تعیین هزینه‌های راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی موفق نقش دارند.

  • تأمین تجهیزات

شما برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی خود نیاز به برخی تجهیزات‌ نیز خواهید داشت. برای مثال کسب و کار اینترنتی شما فروش لباس و پوشاک باشد، نیاز به عکاسی از مدل‌های لباس خواهید داشت. حال برای عکاسی شما به تجهیزاتی مثل سیستم‌های نورپردازی، دستگاه‌های ضبط صدا، دوربین و … خواهید داشت. علاوه بر این باید مدل و عکاس نیز استخدام کنید. همه این موارد جزو هزینه‌های تأمین تجهیزاتتان به‌حساب می‌آیند. البته این فقط یک مثال ساده بود و هر کسب‌وکاری نیاز به تجهیزات خاص و متفاوتی دارد.

5/5 - (1 امتیاز)
مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

41 − 38 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن