کوچینگ

نکات کلیدی بیزینس کوچینگ

بیزینس کوچینگ چیست و چه کاربردی دارد؟

کوچینگ کسب و کار امروزه واژه‌ای آشنا برای صاحبان کسب‌وکارها می‌باشد. بدون شک در سال ۲۰۲۲ هر کسب‌وکاری نیاز به پیاده‌سازی علم کوچینگ داشته و در دنیای امروزی بهره‌گیری از این علم می‌تواند هر برندی را صدها قدم به موفقیت و اهدافش نزدیک‌تر کند؛ اما حال سؤالی که ایجاد می‌شود این است که کوچینگ کسب و کار چیست و دقیقاً چه کاربردی دارد؟ پاسخ واضح است. کوچینگ به معنای مربیگری و بیزینس نیز به معنای کسب‌وکار می‌باشد.

حال ترکیب این دو به معنای مربیگری و رهبری یک کسب‌وکار خواهد بود. هر کسب‌وکاری برای اینکه بتواند به اهداف و موفقیت‌های چشمگیر دست یابد، باید از یک راهنما کمک بگیرد تا او را در مسیر درست قرار دهد. در اینجاست که بیزینس کوچینگ کاربرد خواهد داشت. بیزینس کوچ ها درواقع مربی کسب‌وکار بوده و سعی می‌کنند با تشکیل جلسات مختلف به مدیران کمک کنند تا نقاط ضعف و قوت برند خود را بیابند.

سپس کوچ کسب‌وکار مدیران یک برند را در تقویت نقاط قوت، از بین بردن چالش‌ها و موانع و درنتیجه دستیابی به اهداف راهنمایی خواهد کرد. به همین علت بی‌شک هر کسب‌وکاری نیازمند استخدام یک بیزینس کوچ خواهد بود تا از دانش او در حوزه پیشرفت خود استفاده کند. بیزینس کوچ‌ها ابتدا اهداف کسب‌وکار را تعیین نموده و سپس ریسک‌های احتمالی را پیش‌بینی خواهد کرد. کوچینگ مزایای فراوانی را برای یک کسب و کار به همراه خواهد داشت. از مهم‌ترین مزایای کوچینگ می‌توان به مواردی مثل صرفه‌جویی در هزینه‌ها، بهبود عملکرد کارکنان، افزایش درآمد و … اشاره کرد.

 اگر شما نیز ازجمله افرادی هستید که تمایل دارید از علم کوچینگ استفاده نموده و بیزینس کوچینگ را به‌عنوان یک روش مؤثر تلقی می‌کنید، می‌بایست در درجه اول یک متخصص کوچ کسب‌وکار استخدام نمایید. در انتخاب کوچ کسب‌وکار نیز به معیارهایی مثل دانش کافی، اخلاق حرفه‌ای، تجربه و رزومه کاری و مواردی از این قبیل به‌خوبی دقت‌ کنید.

نکات کلیدی در اجرای بیزینس کوچینگ کدم‌اند؟

در اجرای کوچینگ کسب‌وکار می‌بایست برخی نکات کلیدی و مهم‌ را در نظر بگیرید تا علم کوچینگ در کسب‌وکار شما کارآمدتر و مؤثرتر باشد. درواقع با در نظرگیری این نکات می‌توانید از این علم نتایج بهتری کسب کنید. در زیر نکات کلیدی کوچینگ کسب و کار را شرح داده‌ایم:

  • انتظارات منطقی و واقع‌بینانه داشته باشید

همان‌طور که می‌دانید تنها هدف کوچ‌های کسب‌وکار ارتقا و پیشرفت برند شما می‌باشد؛ اما اینکه انتظار داشته باشید یک‌شبه به همه اهدافتان دست‌یابید منطقی نبوده و باید همواره صبور باشید. همچنین کوچ تنها یک راهنما خواهد بود و درواقع همه‌چیز به تلاش خودتان بستگی دارد. پس بدون‌ تلاش و همت‌ شما نمی‌توان‌ انتظار داشت که کوچ به‌تنهایی کسب‌وکارتان را رشد دهد.

  • ترسی از صرف هزینه نداشته باشید

بیزینس کوچینگ معمولاً می‌تواند علاوه بر حقوق متخصص کوچ برخی هزینه‌های دیگر را نیز در بر بگیرد. برای مثال شما برای پیاده‌سازی این علم‌، ممکن است دریکی از مراحل نیاز به استخدام‌ نیرو‌ی حرفه‌ای و متخصص داشته باشید که این‌ امر هزینه‌بر خواهد بود؛ اما به‌هیچ‌عنوان از صرف هزینه در حوزه کوچینگ هراس نداشته باشید، به‌این‌علت که اگر موفق عمل کنید قطعاً ده‌ها برابر آن‌ بازگشت سرمایه خواهید داشت.

  • به متخصص کوچ‌ خود اطمینان کنید

برخی از افراد تنها نظر خود را می‌پذیرند و باوجود استخدام متخصص کوچ حرفه‌ای، بازهم تصور می‌کنند که‌ همه‌چیز را می‌دانند. درواقع این دسته از افراد به نظرات متخصص کوچ خود اطمینان نداشته و سعی می‌کنند تعداد محدودی از پیشنهاد‌های او را بپذیرند؛ اما این‌ نکته را در نظر داشته باشید که برای دریافت نتیجه بهتر از بیزینس کوچینگ باید به متخصص کوچ خود اطمینان کنید و تا حد امکان از نظرات و‌ پیشنهاد‌های سازنده و ارزشمند او در حوزه کاری خود استفاده ‌کنید.

  • تمام مشکلات کسب‌وکارتان را با متخصص کوچ در میان بگذارید

دیگر نکته‌ای که باید در پیاده‌سازی علم کوچینگ در کسب و کارتان به آن توجه کنید، بیان‌ تمام مشکلاتتان با متخصص کوچ خواهد بود. توجه داشته باشید که متخصصین کوچ‌ محرم اسرار کسب‌وکار شما بوده و هرچه بیشتر از مشکلات آگاهی داشته باشند، بهتر می‌توانند شما را راهنمایی کنند.

هزینه بهره‌گیری از علم کوچینگ برای کسب‌وکارها

یکی از باورهای اشتباهی که در خصوص کوچینگ کسب و کار وجود دارد، هزینه بسیار بالای آن‌ می‌باشد. برخی از افراد تصور می‌کنند که اجرای بیزینس کوچینگ هزینه بسیار زیادی را در بر می گیرد و باید بخش زیادی از درآمد خود را در این زمینه پرداخت کنند؛ اما به‌هیچ‌عنوان این‌گونه نبوده و کوچینگ کسب‌وکار نسبت به سایر بخش‌ها هزینه بسیار ناچیزی را در‌بر خواهد گرفت؛ اما نکته مهمی که وجود دارد این است که با استفاده از علم کوچینگ در کسب‌وکار می‌توانید هزینه‌های اضافه را حذف و منابع درآمدی خود را افزایش دهید. پس درواقع استفاده کردن از این علم در کسب‌وکارتان هزینه‌بر نبوده و به افزایش درآمدتان نیز بسیار کمک می‌کند.

حال شاید برایتان سوال شود که اجرای بیزینس کوچینگ چه هزینه‌ای را در بر می‌گیرد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم این هزینه می‌تواند برای هر کسب و کاری متفاوت باشد. به‌این‌علت که هر برندی کم و کاستی‌های خود را داشته و برای تقویت نقاط قوت و توانمندی‌هایش نیازمند میزان هزینه‌های مختلفی خواهد بود. پس به زبان ساده‌تر هیچ هزینه خاصی را نمی‌توان برای کوچینگ کسب‌وکار در نظر گرفت و میزان هزینه موردنیاز با توجه به حرفه کسب و کار، محصولات و خدمات، جایگاه کسب‌وکار و … تعیین می‌شود.

امتیاز دهید
مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

+ 11 = 12

دکمه بازگشت به بالا
بستن