بازاریابی

نکاتی برای بهبود سفر مشتری تجارت الکترونیک 

به عنوان یک بازاریاب قطعا می دانید که سفر مشتری بر فروش، خدمات و موفقیت کسب و کار تجارت الکترونیک شما تاثیر می گذارد. اما سفر مشتری تجارت الکترونیک چیست و چگونه آن را ترسیم کنیم؟

سفر مشتری تجارت الکترونیک چیست؟

سفر مشتری تجارت الکترونیک یک فرایند پویا است که مراحلی از آگاهی اولیه تا خرید نهایی را در بر می گیرد. کشف یک محصول یا نام تجاری توسط مشتریان بالقوه از طریق کانال هایی مانند رسانه های اجتماعی یا تبلیغات آنلاین شروع می شود. همانطور که مصرف کنندگان در طول سفر پیشرفت می کنند، آنها وارد مرحله بررسی می شوند، به طور فعال به تحقیق و مقایسه محصولات می پردازند، که اغلب به بررسی ها و توصیه ها تکیه می کنند. مرحله تصمیم گیری شامل محدود کردن انتخاب ها بر اساس عواملی مانند قیمت گذاری، تبلیغات و تجربه خرید کلی است. نقطه اوج مرحله خرید است، جایی که فرآیند پرداخت روان و ایمن، قیمت گذاری شفاف و گزینه های مختلف پرداخت به یک تراکنش موفق کمک می کند. پس از خرید، تعامل مداوم، پشتیبانی مشتری و تجربه تحویل مثبت برای تقویت وفاداری و تشویق مجدد تجارت در چشم انداز تجارت الکترونیک بسیار مهم است.

سفر مشتری تجارت الکترونیک درست مانند هر سفر مشتری است و کل تجربه ای را که یک مشتری برای خرید یک محصول از یک شرکت به صورت آنلاین پشت سر می گذارد، توصیف می کند.

مراحل سفر مشتری تجارت الکترونیک

  1. آگاهی و اطلاعات
  2. بررسی
  3. تصمیم گیری
  4. حفظ

1. آگاهی

اولین مرحله از سفر مشتری تجارت الکترونیک آگاهی است. در این مرحله، یک مشتری بالقوه مشکلی را تجربه می کند و در حال تحقیق برای درک مشکل خود است.

2. بررسی

در مرحله بررسی، مشتریان بالقوه در مورد محصولات و روش هایی برای حل مشکلات خود در مرحله بررسی تحقیق می کنند.

3. تصمیم گیری

در این مرحله از سفر مشتری تجارت الکترونیک مشتریان بالقوه اکنون فهرست خود را به محصولات برتری که می خواهند محدود می کنند.

4. نگهداری

پس از اینکه مشتری محصول شما را خرید، تجربه و تصمیم او برای خرید مجدد از شما تنها به کیفیت محصول و خدمات مشتری شما بستگی دارد.

بهبود سفر مشتری تجارت الکترونیک

اکنون که می دانید سفر مشتری در تجارت الکترونیک چیست، می‌توانید برای بهبود سفر آن قدم‌هایی بردارید. برای رسیدن به این هدف، ماموریت اصلی شما باید این باشد که هر سفر مشتری را تا حد امکان لذت بخش و شخصی سازی کنید.

1. رضایت مشتری را بهبود بخشید

بهبود رضایت مشتری می تواند به افزایش تعامل معنادار مشتری کمک کند و پیوندهای عمیق تر و معنادار تری ایجاد کند.

  • برای تولدها یا مناسبت های خاص جوایز بی نظیری ارائه دهید
  • رویدادهای خاص ایجاد کنید
  • جامعه ای پیرامون برند یا محصول خود ایجاد کنید
  • در شبکه های اجتماعی به صورت فردی با مشتریان تعامل داشته باشید

2. FOMO ایجاد کنید

FOMO یک نیروی محرک قدرتمند برای مهار تعامل و بهبود سفر مشتری شما است. به هر حال، اگر بتوانید به مشتریان این احساس را بدهید که اگر قدم بعدی را برندارند فرصتی را از دست می‌دهند، فومو را بیشتر خواهید کرد.

  • یک تایمر در صفحه خرید قرار دهید که نشان می دهد چقدر زمان برای فروش باقی مانده است.
  • نشان دهید که چند مشتری یک محصول را در یک ساعت یا روز گذشته مشاهده کرده‌اند.
  • تاکید کنید که منابع محدود است.

3. انجام نظرسنجی

نظرسنجی ها اطلاعاتی در مورد مشتریان ارائه می دهند که می تواند به شما کمک کند تا تجربه خود را برای آنها بهتر تطبیق دهید. به این فکر کنید که از چه اطلاعاتی می توانید برای بهبود تجربه مشتری خود استفاده کنید. سپس، می توانید یک نظرسنجی ایجاد کنید که اطلاعات مورد نیاز را در اختیار شما قرار دهد.

4. اعتماد اجتماعی را بالا ببرید

در اینجا چند راه برای افزایش اثبات و اعتماد اجتماعی وجود دارد:

  • نظرات مثبت مشتریان را برجسته کنید
  • نشان دهید که چند نفر دیگر کالایی را خریده اند
  • توصیفات را به اشتراک بگذارید
  • پست های رسانه های اجتماعی

5. هر نقطه تماس را شخصی سازی کنید

مشتریان انتظار شخصی سازی بیشتری دارند و شما احتمالاً فضایی برای بهبود این موضوع در تجربه مشتری خود دارید. با جمع آوری داده های بهتر در هر نقطه تماس، داده ها و فرصت های بیشتری برای شخصی سازی بیشتر تعاملات به دست خواهید آورد. در اینجا چند راه برای انجام این کار وجود دارد:

  • نام مخاطب را به ارتباطات با آنها، مانند پیامک یا ایمیل، اضافه کنید.
  • پیشنهادات خود را بر اساس موقعیت مکانی، خرید یا سابقه مرور مشتری تنظیم کنید.
  • پیشنهادات ویژه ای ایجاد کنید که با خواسته های مشتری مطابقت دارد.

 

امتیاز دهید
مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

89 − 80 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن