بازاریابی

7 اصل روانشناسی بازاریابی برای تاثیرگذاری بر مصرف کنندگان

درک مخاطب هدف یکی از مهم ترین عناصر یک استراتژی بازاریابی موفق است. یادگیری عادات، رفتار و برجسته ترین مشکلات مشتریان، به کسب و کارها این امکان را می دهد که محصولات یا خدمات خود را به طور موثری برای آنها تبلیغ کنند. تصمیمات خرید مصرف کنندگان نیز تحت تأثیر عوامل ناخودآگاهی است که معمولاً نمی توانیم آنها را کنترل کنیم. به کارگیری آنها در تاکتیک های بازاریابی به شما کمک می کند تا از رقبا متمایز شوید و اعتماد مشتریان خود را جلب کنید. روانشناسی بازاریابی مسئول درک این بخش های مخفی رفتار مصرف کننده است.

روانشناسی بازاریابی چیست؟

روانشناسی بازاریابی فرآیندی است که اصول روانشناختی مهم را در روش های مختلف بازاریابی، از بازاریابی محتوا گرفته تا کمپین های ایمیلی و طراحی، در بر می گیرد. این اصطلاح اغلب به جای روانشناسی مصرف کننده استفاده می شود. خوشبختانه، لازم نیست یک روانشناس بازاریابی باشید تا بدانید چگونه آنها را در فرآیندهای بازاریابی روزانه خود به کار ببرید. مهم نیست که رفتار انسان چقدر پیچیده باشد، درک بیشتر اصول ارائه شده روانشناسی بازاریابی آسان است.

هدف نهایی شما تأثیرگذاری بر مصرف کنندگان است، نه دستکاری آن، زیرا این کار غیراخلاقی و گمراه کننده است. همیشه اطمینان حاصل کنید که محصولات/خدمات شما آنچه را که وعده می دهند ارائه می دهند.

1. اثبات اجتماعی

گاهی اوقات، مصرف کنندگان احساس می کنند در اقیانوس بی پایان محصولات/خدمات گم شده اند، که می تواند از طرق مختلف بر تصمیم گیری آنها تأثیر بگذارد. در این مواقع اغلب به دوستان و همسالان خود متوسل می شوند تا نظرات آنها را به دست آورند و ذهن خود را پاک کنند.

اثبات اجتماعی توسط روانشناس دانشگاهی رابرت سیالدینی معرفی شد، که اشاره کرد که انسان ها به کپی کردن اعمال دیگران در زمینه های خاص روی می آورند، به ویژه افرادی که دوست دارند یا به آنها اعتماد دارند. اینفلوئنسر مارکتینگ به شدت بر این اصل متکی است، زیرا مردم آنچه را که اینفلوئنسرهای مورد علاقه خود پیشنهاد می کنند ترجیح می دهند و انتخاب می کنند.

2. پارادوکس انتخاب

بر اساس نظریه شوارتز در مورد پارادوکس انتخاب، زمانی که به افراد گزینه های بیشتری نسبت به آنچه که می توانند پردازش کنند ارائه می شود، آنها تمایل دارند که ماموریت را لغو کنند. برای کمک به مشتریان بالقوه خود برای غلبه بر فلج تجزیه و تحلیل، ارائه انتخاب های کمتر با کیفیت عالی به آنها بهتر است تا سریعتر تصمیم بگیرند که بهترین گزینه چیست. این نکته روانشناسی بازاریابی برای فروشگاه های فیزیکی و تجارت الکترونیک هنگام ایجاد دسته بندی محصولات اعمال می شود.

15 اصل روانشناسی بازاریابی برای تاثیرگذاری بر مصرف کنندگان
15 اصل روانشناسی بازاریابی برای تاثیرگذاری بر مصرف کنندگان

به طور کلی، به یاد داشته باشید که مغز ما به اشکال ساده‌تر اطلاعات علاقه دارد، بنابراین تکنیک‌هایی مانند خوشه‌بندی و گروه‌بندی همیشه کمک می‌کنند.

3. کمبود در روانشناسی بازاریابی

بازاریابی کمیابی به گرایش افراد به برچسب زدن به اقلام کمیاب به عنوان ارزشمند بستگی دارد. این بر این اصل اقتصادی استوار است که وقتی عرضه کاهش می یابد، تقاضا بیشتر می شود. این پدیده به اصطلاح ترس از دست دادن (FOMO) را تحریک می کند و به مشتریان احساس فوریت برای خرید را قبل از اینکه خیلی دیر شود، می دهد. بنابراین چگونه یک بازاریاب می تواند این تئوری روانشناسی بازاریابی را برای افزایش تبدیل و فروش جمع بندی کند؟ بیایید چند تاکتیک را ببینیم:

  • پیشنهادات با زمان محدود : کمپین هایی ایجاد کنید که تاریخ و زمان انقضا را مشخص می کنند.
  • اقلام محدود موجود در انبار:  مشخص کنید چه تعداد کالا باقی مانده است تا مشتریان سریعاً اقدام کنند.
  • تایمرهای شمارش معکوس: تایمرهایی را به کمپین های خود اضافه کنید تا بازه زمانی را به مشترکین/بازدیدکنندگان یادآوری کنید.

4. لنگر انداختن

احتمالاً شنیده اید که اولین برداشت مهم است. به گفته کانمن و تورسکی، دلیل اصلی این است که مردم معمولاً تصمیم گیری خود را بر اساس اولین اطلاعاتی که در مورد موارد خاص دریافت می کنند، قرار می دهند. این سوگیری شناختی لنگر انداختن نامیده می شود و به تفکر پیچیده مربوط می شود. بازاریابان می توانند هنگام ارائه قیمت یک محصول، به ویژه در فصل فروش، بر این سوگیری تکیه کنند. وقتی مشتری قیمت فروش اولیه و تخفیف را می بیند، بیشتر جذب آن می شود که گاهی اوقات به ارزش واقعی محصول بی ربط است.

5. داستان سرایی

ضمیر ناخودآگاه ما به روش های بسیار پیچیده ای کار می کند و حافظه ما نیز همینطور. ما تمایل داریم که بر اساس بازنمایی که از محرک های قبلی در ذهن خود داریم، به گونه ای خاص به محرک های خاص واکنش نشان دهیم. چگونه می توانید از این اصل برای تاثیرگذاری بر تصمیمات مصرف کننده استفاده کنید؟ شما می توانید از نشانه های ظریف برای هدایت مشتریان خود در مسیر درست استفاده کنید. همه چیز با داستان سرایی و طراحی شما شروع می شود. از چه کلماتی برای توصیف برند و محصولات خود استفاده می کنید و آنها چه احساسی در مشتریان ایجاد می کنند؟ به طور کلی، تداعی‌های مثبت در این موارد قوی‌تر از تداعی‌های منفی هستند.

قدرت داستان سرایی در روانشناسی بازاریابی به خوبی شناخته شده است. کلماتی که برای شعار و کمپین های خود استفاده می کنید می تواند الهام بخش مصرف کنندگان باشد، احساسات قوی ایجاد کند و حتی آنها را برای انجام اقدام مورد نظر ترغیب کند.

6. روانشناسی رنگ

به غیر از کلمات، رنگ ها می توانند بر رفتار و خلق و خوی افراد نیز تاثیر بگذارند. متخصصان در حال تحقیق در مورد احساساتی هستند که رنگ‌های مختلف می‌توانند به بازاریابان و طراحان کمک کنند تا نمادها و دارایی‌های بازاریابی اضافی خود را پیدا کنند. یافتن رنگ های مناسب برای برند تان به شما این امکان را می دهد که در طول زمان کسب و کار خود را از رقبا متمایز کنید.

7. همدلی

اگر می خواهید بر مصرف کنندگان و مشتریان تاثیر بگذارید و آنها را به برند خود نزدیک کنید، ابتدا باید اعتماد آنها را جلب کنید. برای تحقق این امر، مهم ترین چیز این است که نیازهای واقعی و مشکلات آنها را درک کرده و به درستی به آنها رسیدگی کنید.

سخن پایانی

به طور خلاصه، تاکتیک های روانشناسی بازاریابی زیادی وجود دارد که می توانید در استراتژی بازاریابی خود برای تاثیرگذاری بر رفتار مصرف کننده اعمال کنید. مواردی را پیدا کنید که مناسب شما هستند و ببینید چگونه برای مخاطبان شما کار می کنند. به یاد داشته باشید که هدف شما دستکاری مشتریان نیست، بلکه تأثیرگذاری بر آنهاست.

 

امتیاز دهید
مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

+ 9 = 11

دکمه بازگشت به بالا
بستن