مدیریت

نقشه راه Roadmap چیست؟

نقشه راه Road map چیست و چه کاربردی دارد؟

همانطور که می‌دانید هر کسب و کار برای دست یابی به منافع خود نیاز به هدفی دارد. تا در جهت رسیدن به آن تلاش کند. داشتن هدف از لازمه‌های اصلی یک کسب و کار است. و تقریبا می‌توان‌ گفت هیچ کسب و کار بدون هدفی وجود ندارد. حال برای اینکه افراد بتوانند در کسب و کار خود به هدف بالایی که دارند دست پیدا کنند، نیاز به استفاده از نقشه های راه خواهند داشت.

نقشه‌های راه دقیقا چه بوده و چگونه به یک کسب و کار کمک می‌کنند؟

به همین دلیل امروزه استفاده و طراحی از نقشه راه یا Roadmap  به یکی از ضروری‌ترین اموری تبدیل شده است. که باید توسط کارکنان کسب و کار صورت گیرد. حال شاید برایتان سوال شود که نقشه‌های راه دقیقا چه بوده و چگونه به یک کسب و کار کمک می‌کنند؟ که پاسخ ساده است.

نقشه‌های راه در واقع سند‌هایی هستند؛ که در آن‌ها ساختار کسب و کار ایده آل شما طراحی می‌شود. یعنی شما می‌توانید در این نقشه ساختار کسب و کاری که می‌خواهید داشته باشید را مشاهده کنید.

سپس در Roadmap می‌توانید منابع مورد نیاز جهت دست‌یابی به اهدافتان را مشاهده کنید و احتمال ریسک را نیز بررسی نمایید. به این ترتیب شما می‌توانید با داشتن نقشه‌های راه به سمت اهداف کسب و کارتان حرکت کنید  و مراحل دست یابی به آن‌ها را با کمترین خطا به انجام برسانید. به همین دلیل امروزه از نقشه‌های راه در شرکت‌ها، سازمان‌ها و … استفاده می‌شود. به زبان ساده‌تر نقشه‌های راه مسیر درست را به شما نشان می‌دهند. و می‌توانید با استفاده از آن‌‌ها از احتمال بروز ریسک، هدر رفت هزینه و اتلاف وقت جلوگیری به عمل آورید. البته نکته مهمی که وجود دارد این است که نقشه‌های راه تنها در کسب و کارها کاربرد ندارند. از نقشه راه می‌توان برای انجام امور روزمره و حتی اهداف شخصی نیز استفاده کرد.

در نقشه راه برای کسب و کار ها چه مواردی باید ذکر شود؟
در نقشه راه برای کسب و کار ها چه مواردی باید ذکر شود؟

در نقشه راه برای کسب و کار ها چه مواردی باید ذکر شود؟

Roadmap به شکل ساده‌ای طراحی می‌شود. اما آماده کردن آن‌ها ممکن است زمان بر باشد. به این علت که برای ترسیم یک نقشه راه می‌بایست مدیران و بازاریابان کسب و کار تحقیقاتی را انجام دهند. و با توجه به اطلاعات به دست آمده، نقشه را طراحی کنند. اما به طور کلی در نقشه‌های راه می‌بایست برخی اطلاعات کاربردی ذکر شوند. که مدیران بتوانند با استفاده از آن ها فعالیت‌های کسب و کار را به انجام برسانند.

 مواردی که باید در Roadmap ذکر شوند را در زیر نام برده‌ایم:

  • جذابیت، چشم انداز و برنامه تبلیغات محصول

در Roadmap می‌بایست جذابیت، چشم انداز و برنامه تبلیغات محصولات کسب و کار ذکر گردد. برای مثال می‌بایست ذکر گردد که چگونه می‌توان محصولی جذاب را برای مشتری تولید کرده و برای تبلیغات آن دقیقا باید از چه روش‌هایی استفاده کرد.

  • پیش بینی بازخورد و عکس العمل رقبا

دیگر موردی که می‌بایست در نقشه راه ذکر شود، پیش بینی بازخورد و عکس العمل رقبا می‌باشد. در واقع باید ذکر نمود که رقبا پس از مشاهده محصولات و خدمات خود ممکن است چه تحولی در کسب و کار خود ایجاد کنند. و چه نوع عکس العملی داشته باشند.

  • پیش بینی میزان هزینه ها و ریسک بازار

در نقشه‌های راه می‌بایست میزان هزینه‌ها در هر مرحله و ریسک بازار نیز ذکر گردد. در واقع باید در نقشه نوشته شود که در هر مرحله‌ای برای دست یابی به هدف چقدر باید هزینه نمود. و احتمال ریسک‌ و هدر رفتن‌ سرمایه چند درصد است.

  • برنامه مشتری مداری

برنامه مشتری مداری از دیگر موارد مهمی است که باید در Roadmap ذکر شود. این برنامه می‌بایست شامل جلب رضایت مشتری با بالا بردن کیفیت محصولات، نحوه برخورد با مشتری، استفاده از قیف فروش و … باشد.

مزایای استفاده از نقشه راه برای کسب و کارها
مزایای استفاده از نقشه راه برای کسب و کارها

مزایای استفاده از نقشه راه برای کسب و کارها

استفاده از Roadmap برای کسب و کارها مزایا و فواید بی شماری را به همراه دارد. به همین علت استفاده از این ابزار امروزه در همه مراکز بسیار مرسوم شده است.

در زیر چند مورد از مزیت‌های استفاده از Roadmap را شرح داده ایم:

  • پیش بردن سریع تر امور

اولین مزیتی که استفاده از Roadmap می‌تواند برای کسب و کار شما به همراه داشته باشد، پیش بردن امور در مدت زمان کمتر می‌باشد. وقتی شما یک نقشه راه اصولی طراحی می‌کنید، زمان بندی خاصی را برای انجام پروژه‌های کسب و کار تعیین می‌کنید. حال اگر طبق این زمان بندی پیش بروید، می‌توانید در مدت زمان بسیار کمی امور کسب و کار خود را انجام داده. و سریع‌تر به هدفتان دست یابید.

  • کاهش هزینه

طراحی و استفاده از Roadmap باعث کاهش هزینه‌های کسب و کارتان خواهد شد. وقتی شما این نوع نقشه را ترسیم می‌کنید از ضرر و زیان و ریسک‌های احتمالی در مسیر پیشرفت خود مطلع می‌شوید. در نتیجه تا حد امکان سعی می کنید خطاها و اشتباهات را کاهش دهید. تا با هزینه مناسب‌تری امور را پیش ببرید. در نتیجه داشتن نقشه راه می‌تواند به راحتی بخش عمده‌ای از هزینه‌های شما را کاهش دهد.

  • مدیریت بهتر نیروی کار

با ترسیم Roadmap شما از روند فعالیت کارکنان کسب و کارتان نیز مطلع خواهید شد. و می‌توانید مرتبا آن ها را سنجش کنید. در نتیجه با استفاده از این نوع نقشه می‌توانید نیروی کار خود را بهتر مدیریت کنید.

جهت مشاوره با متخصصین آکادمی نعمتی در زمینه مدیریت اینجا کلیک کنید

5/5 - (1 امتیاز)
مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

+ 53 = 55

دکمه بازگشت به بالا
بستن