بازاریابی

قیف فروش در بازاریابی دیجیتال

قیف فروش در بازاریابی دیجیتال چیست و چه کاربردی دارد؟

همانطور که می دانید همه کسب و کارها با انجام روش های مختلفی به دنبال کسب سود بیشتر هستند. این کسب و کارها با استفاده از شیوه های متفاوت بازاریابی اقدام به جذب مشتری برای فروش بیشتر می نمایند. حال امروزه روش های بازاریابی بیش از آنچه در دنیای واقعی اثربخش باشند، در دنیای مجازی و دیجیتال اثرگذار هستند.

اگر به کسب و کار های مختلف نگاه کنید خواهید دید که هرکدام از آن ها بازاریابی محصولات خود را در دنیای دیجیتال و مجازی شروع کرده اند. مثلا امروزه اکثر شرکت ها در شبکه های اجتماعی دارای صفحه می باشند. حال یکی از اصطلاحات و ابزارهایی که در دنیای بازاریابی دیجیتال بسیار مورد استفاده قرار می گیرد، قیف فرایند فروش می باشد.

این قیف در واقع تصویر یا ابزاری است که بر روی آن تمام مراحل جذب مشتری و فروش محصول به او ذکر گردیده. و بازاریابان باید طبق مراحل ذکر شده در قیف برای جذب مشتری اقدام کنند. با انجام مراحلی که در قیف فروش آمده اند، یک کسب و کار موفق می شود که افراد غریبه را به مشتریان ثابت و وفادار خود تبدیل کند‌.

چرا از اصطلاح قیف استفاده میشود؟

حال شاید برایتان سوال شود که چرا از اصطلاح قیف برای این امر استفاده می شود؟ که پاسخ بسیار ساده است. به دهانه یک قیف به درستی دقت کنید. یک قیف دهانه ورودی بسیار بزرگی دارد. و در واقع می تواند ورودی زیادی داشته باشد. اما همان قیف خروجی کوچکی دارد. و بخش کمی از مواردی که وارد آن می شوند می توانند خارج شوند. جذب مشتری نیز همینطور است.

مشتری ابتدا از دهانه قیف با کسب و کار ما آشنا می شود. سپس از سمت دهانه شروع به قسمت خروجی قیف می کند. وقتی مشتری به قسمت خروجی برسد یعنی اینکه از ما خرید کرده است. و به مشتری ثابت تبدیل شده است. اما طبیعتا جذب همه افرادی که در دهانه قیف فروش قرار دارند برای همه کسب و کار ها غیر ممکن است. و در واقع همه کسانی که از محصول ما دیدن می کنند آن را خریداری نخواهند کرد.

به همین دلیل دهانه قیف بسیار بزرگ است اما خروجی آن کوچک است. یعنی ممکن است افراد زیادی محصول ما را دیده باشند. اما تنها بخش کمی از آن ها به خروجی قیف رسیده و محصول ما را خریداری می کنند.حال بازاریاب ها وظیفه دارند در حین ورود مشتری به دهانه قیف با تکنیک های مختلف او را ترغیب به خرید کنند تا مشتری به خروجی قیف برسد.

۴ مزیت فوق العاده قیف فروش برای کسب و کارها
۴ مزیت فوق العاده قیف فروش برای کسب و کارها

۴ مزیت فوق العاده قیف فروش برای کسب و کارها

استفاده از تکنیک قیف فرایند فروش برای کسب و کارها مزایای بی شماری را به همراه خواهد داشت. در واقع به دلیل وجود همین مزایا است که قیف فرایند فروش به یکی از فوق العاده ترین تکنیک های بازاریابی در کشورهای مختلف تبدیل شده است.

در زیر ۴ مزیت شگفت انگیز و فوق العاده استفاده از قیف فرایند فروش برای کسب و کارها را نام برده ایم:

  • شناسایی موانع

اولین مزیتی که استفاده از قیف فرایند فروش می تواند برای کسب و کار شما به همراه داشته باشد، شناسایی موانع فروش می باشد. وقتی شما‌ فرایند جذب مشتری را از طریق قیف مد نظر قرار می دهید، می توانید مواردی که مانع خرید مشتری از شما می شوند را شناسایی نموده. و آن ها را از سر راه بردارید.

  • شناسایی ذائقه مشتری

دومین مزیت استفاده از قیف فروش شناسایی ذائقه مشتری می باشد. وقتی شما از طریق قیف فرایند فروش موفق به جذب مشتری شوید، می توانید علایق مشتری خود را بسنجید و بدانید که مشتری مورد نظر از طریق کدام آگهی جذب کسب و کار شما شده است. در نتیجه سری بعد نیز شما یک آگهی مشابه مورد قبلی طراحی می کنید. تا مشتریان بیشتری را جذب کنید.

  • پیش بینی بازار

با استفاده از قیف فرایند فروش می توانید آینده بازار فروش خود را نیز پیش بینی کنید. در واقع با یک نگاه ساده به قیف می توانید میزان فروش و جذب مشتری خود را بسنجید. سپس با در نظر گرفتن مقدار آن ها می توانید مقدار فروش خود را در آینده نیز تخمین بزنید.

  • شناسایی مشتریان واقعی

با استفاده از قیف فروش اطلاعات کاملی از مشتریان در اختیار شما قرار می گیرد. حال وقتی شما بتوانید مشتری را از لحظه ورود به قیف تا لحظه خرید  تحت نظر داشته باشید، می توانید مشتریان واقعی خود را از کسانی که از سر کنجکاوی وارد وبسایت یا قیف شما شده اند را تشخیص دهید.

مراحل قیف فروش که باید توسط مشتری طی شوند کدام اند؟
مراحل قیف فروش که باید توسط مشتری طی شوند کدام اند؟

مراحل قیف فروش که باید توسط مشتری طی شوند کدام اند؟

قیف فرایند فروش شامل برخی مراحل است که اگر مشتری از آن ها عبور کند، به یک مشتری ثابت و وفادار برای کسب و کار شما تبدیل خواهد شد. شما به عنوان صاحب یک کسب و کار وظیفه دارید در حین گذر مشتری از این مراحل مرتبا او را تحت نظر قرار داده و موانع را رفع کنید.

در زیر مراحل قیف فرایند فروش که باید توسط مشتریان طی شوند را نام برده ایم:

  • ایجاد آگاهی

در مرحله اول شما می بایست کسب و کار خود را به مشتریان معرفی نموده و آن ها را از حضور خود مطلع سازید. توجه داشته باشید که اگر مشتری از حضور شما آگاهی نداشته باشد، امکان هیچگونه خریدی نیز وجود ندارد.

  • کسب اطلاعات

در مرحله دوم از قیف فروش مشتری اگر نسبت به محصول شما احساس نیاز کند برای کسب اطلاعات بیشتر به شما رجوع می کند. حال در این مرحله شما باید با شرح مزایای محصول و اطلاعات جانبی آن به مشتری این پیام را بدهید که محصول شما کاملا برای او مناسب است.

  • ارزیابی

در این مرحله مشتری محصول شما را ارزیابی می کند. سپس شما می بایست به واسطه تبلیغات برتری های خود را نسبت به رقبا به مشتری شرح دهید. توجه داشته باشید که در این‌ مرحله شما تنها باید برتری های خود را بیان کنید، و به هیچ عنوان نباید رقبایتان را تخریب کنید.

  • تصمیم گیری

مرحله تصمیم گیری بسیار مهم است‌. در این مرحله می بایست تمام اطلاعات محصول خود را در اختیار مشتری گذاشته و تمامی ابهامات و سوالات او را پاسخ دهید. اگر مشتری سوال بی پاسخی داشته باشد، به سراغ رقبای شما می رود که می بایست از بروز چنین اتفاقی جلوگیری کنید.

  • اقدام به خرید

این مرحله از قیف فروش نیز بسیار حائز اهمیت است. در این مرحله مشتری تصمیم خود را برای خرید گرفته است. اما هنوز هم کمی شک و تردید دارد. به همین دلیل باید ضربه نهایی را به او وارد کنید. برای مثال می توانید با گذاشتن تخفیف برای محصول خود، مشتری را ترغیب به خرید کنید‌.

  • انجام خرید مجدد و تبدیل شدن به یک مشتری وفادار

این آخرین مرحله قیف فرایند فروش می باشد. در این مرحله می بایست آپشن هایی مثل خدمات پس از فروش، پاسخ به سوالات و … را در اختیار مشتری قرار دهید. تا او از محصول خریداری شده رضایت کامل داشته باشد. و ترغیب به خرید مجدد شود. اینگونه فرد به مشتری ثابت و وفادار شما تبدیل می شود.

با ما همراه باشید در آکادمی نعمتی

5/5 - (1 امتیاز)
مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

− 4 = 1

دکمه بازگشت به بالا
بستن