تبلیغات محیطی

تبلیغات محیطی چیست؟

تبلیغات محیطی چیست؟

تبلیغات محیطی یا out of home advertising که به OOH هم معروف است هر نوع رسانه ای را که خارج از محیط خانه با مشتری ارتباط برقرار کند در بر می‌گیرد. این نوع تبلیغات انواع مختلفی دارد و به نحوه‌های متفاوتی می‌تواند به نمایش درآید که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم اما در ابتدا می‌خواهیم به جایگاه این نوع تبلیغات در دنیای رسانه بپردازیم.

آیا این گونه تبلیغات تاثیرگذار هستند؟

شاید امروزه با ظهور و گسترش اینترنت و بستر‌های فراهم شده در فضای مجازی و هزینه بالای تبلیـغات محیطی، عده‌ای از افراد این نوع تبلیغات را منسوخ بدانند و اثرگذاری آن را کم تصور کنند اما اگر اینگونه بود چرا برند‌هایی مانند فیسبوک، اینستاگرام ،توئیتر و گوگل که بزرگترین بستر‌های تبلیغات اینترنتی را فراهم کرده‌اند باز هم برای اطلاع‌رسانی از اتفاقات و خدمات جدید خود از OOH  استفاده می‌کنند؟!!!

OOH فیسبوک برای رونمایی از گزینه لایوتبلیغات محیطی فیسبوک برای رونمایی از گزینه لایو

یا کسب‌وکارهای بزرگی مانند مک‌دونالد، اپل، آمازون و کوکاکولا به صورت ثابت هزینه بالایی را صرف این نوع تبلیغات می‌کنند؟

تبلیغ بیلبوردی کوکاکولاتبلیغات محیطی برند بزرگی مانند کوکاکولا

با دیدن این تصاویر می‌توان نتیجه گرفت که این نوع تبلیغات همچنان اثرگذاری خود را حفظ کرده‌اند اما با توجه به پیشرفت‌های صورت گرفته و تغییر در تمام حوزه‌ها، این نوع تبلیغات هم دچار تغییر شده‌اند یا بهتر بگوییم به روز تر شده‌اند. یکی از مصادیق به‌روزرسانی در این تبلیغات استفاده از بیلبورد‌های دیجیتال است که همه ما اخیرا در سطح شهر زیاد شاهد آن‌ها هستیم. تبلیغات محیطی دیجیتال که امروزه در تمام دنیا طرفداران بسیاری دارد با نام digital out of home advertising یا DOOH شناخته می‌شود. نوع دیجیتالی  out of home advertising هستند که تمام ویژگی‌های مثبت این نوع تبلیغات را دارند و آن‌ها را به نحو بهتری ارائه می‌دهند. برای مثال از بزرگی و توی چشم بودن این نوع تبلیغ استفاده می‌کند و با اضافه کردن رنگ‌های بیشتر و نمایش چند تصویر یا تصاویر متحرک از یک محصول، توجه بیشتری را جلب می‌کند. تبلیغات دیجیتال محیطی با رشد ۱۶٪ در سال به زودی سهم بزرگی از OOH ها را در برمی‌گیرد.

تبلیغات محیطی دیجیتالتبلیغات محیطی دیجیتالی

انواع تبلیغات محیطی

تا اینجا به اهمیت و جایگاه این نوع تبلیغات پی بردیم، اما همانطور که گفتیم این نوع تبلیغات انواع گسترده‌ای دارد که همه آن‌ها را می‌توان در ۴ دسته کلی قرار داد.

  1. بیلبورد
  2. مبلمان شهری
  3. وسایل نقلیه عمومی
  4. سایر رسانه‌های محیطی

تبلیغات محیطی بستر وسایل نقلیهتبلیغات محیطی با بستر وسایل نقلیه

urban furniture advertisingتبلیغات محیطی با بستر مبلمان شهری

ویژگی تبلیغات محیطی

این نوع تبلیغات مانند انواع تبلیغات مزایا و معایبی دارد.
مزایای این نوع تبلیغات:

  • یکی از بهترین ابزار‌های معرفی برند، محصول و خدمات
  • ابزار افزایش آگاهی
  • ایجاد فروش و کسب درآمد بیشتر

یکی از ویژگی‌های اصلی آن که از مزایای آن هم محسوب می‌شود غیر قابل انکار بودن آن‌ است. این ویژگی با یک مقایسه قابل فهم‌تر می‌شود. همه ما با انواع تبلیغات مجازی آشنا هستیم. تبلیغاتی مانند پاپ آپ‌ها، تبلیغات گوگل یا اینستاگرام و … . چند درصد از ما این تبلیغات را پس از نمایش باز می‌کنیم؟ بسیاری از ما حتی یک نگاه هم به این تبلیغات نمی‌اندازیم و به محض ظاهر شدن، آن‌ها را می‌بندیم اما این گزینه را با تبلیغات محیطی نداریم بلکه شاید حتی در ترافیک سنگین یک اتوبان ترجیح بدهیم به بیلبورد تبلیغ یک خمیردندان نگاه کنیم و برای مدت کوتاهی سرگرم شویم.

معایب این نوع تبلیغات:

  • هزینه نسبتا بالا
  • نیاز به اخذ مجوز و منع تبلیغ برخی کالا
  • عدم امکان سنجی دیده شدن تبلیغ توسط مخاطب (ویژگی اصلی تبلیغات اینترنتی)

OOH پتانسیل بسیار بالایی در معرفی شما دارند و این ویژگی می‌تواند هم مفید و هم مضر باشد زیرا می‌تواند علاوه بر رونق کسب‌وکار شما، در صورت نداشتن بستر مناسب و عدم ساپورت به یک ضد تبلیغ برای شما تبدیل شود.

با وجود تمام این ویژگی‌ها به‌کار گیری انواع تبلیغات در کنار هم به مشا نتیجه بهتری خواهد داد. جالب است بدانید که در تحقیقی که  Marketing Sherpa در سال ۲۰۱۹ در زمینه تبلیغات محیطی انجام داده مشاهده کرده است که احتمال آن که افراد در صورت مشاهده یک تبلیغ مجازی که آن را قبل‌تر به صورت محیطی دیده‌اند، باز کنند ۴۸٪ بیشتر است، همچنین در همین مطالعه اکثر افراد تبلیغات محیطی را قابل اعتماد ترین نوع تبلیغات دانستند.

جهت مشاهده روش‌های تبلیغات موثر و انواع آن کلیک کنید.

5/5 - (1 امتیاز)
مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

44 − 34 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن