سئو

چگونه تشخیص دهیم که آیا افزایش ترافیک سایت ما اسپم است یا خیر؟

ارائه یک چک لیست برای تعیین اینکه آیا افزایش ترافیک سایت اسپم است یا نه چندان دشوار نیست. به صورت کلی با بررسی معیارهای مشکوک بالا (یا کم) در گوگل آنالیتیکس (Google Analytics)، می‌توانید ترافیک اسپم را شناسایی کنید.

چهار معیار اصلی وجود دارد که می‌تواند به تشخیص اسپم بودن افزایش ترافیک سایت اشاره کند:

  • Average Session Duration (میانگین زمان دوره)
  • Bounce Rate (نرخ پرش)
  • Pages/Session (تعداد صفحات در هر دوره)
  • New Users (کاربران جدید)
افزایش ترافیک سایت
چگونه تشخیص دهیم که آیا افزایش ترافیک سایت ما اسپم است یا خیر؟

این معیارهای گوگل آنالیتیکس فوق العاده برای سئو مفید هستند و می‌توان آن‌ها را در Google Analytics > Audience > Overview پیدا کرد. هر چه معیارهای بیشتری نتایج مشکوک بالا یا پایین را نشان دهد، احتمال اینکه افزایش ترافیک سایت اسپم باشد بیشتر است.

میانگین زمان دوره

میانگین مدت زمان دوره در گوگل آنالیتیکس به طور میانگین مدت زمانی را که کاربر (بازدیدکننده/فرد) در طول یک جلسه (یک بازدید) در یک وب سایت صرف کرده است، به اشتراک می‌گذارد.

به طور کلی در ترافیک هرزنامه مدت زیادی در یک وب سایت صرف نمی‌شود. ترافیک هرزنامه در حال مرور سایت نیست، خواندن وبلاگ ها یا تحقیق در مورد محصولات یا خدمات ارائه شده نیست. در عوض، ترافیک اسپم معمولاً روی یک صفحه قرار می‌گیرد و سپس پرش می‌کند.

استفاده از نرخ پرش برای تشخیص افزایش ترافیک سایت

نرخ پرش در گوگل آنالیتیکس یک معیار فوق العاده مفید برای نشان دادن مشکلی در سایت است. معیار Bounce Rate درصد کاربرانی را که از یک صفحه در سایت بازدید کرده اند، درگیر نشده اند، روی صفحه دیگری کلیک نکرده اند و آن را ترک کرده اند، نشان می‌دهد. هر کاربری که در یک صفحه فرود می‌آید و بدون کلیک بر روی صفحه دیگری از همان صفحه خارج می‌شود، به‌عنوان یک پرش حساب می‌شود.

مثل همیشه در مورد سئو و تجزیه و تحلیل داده‎‌‌ها، باید داده‌ها را زمینه سازی کنید. همه صفحات با نرخ پرش بالا نشان دهنده مشکل نیستند. به عنوان مثال، ممکن است کاربری «نام تجاری + شماره تلفن» را جستجو کند، از صفحه تماس بازدید کند، شماره را بگیرد و برای برقراری تماس صفحه را ترک کند. این یک پرش است، اما چیز بدی نیست زیرا به کاربر سرویس داده شد.

نرخ پرش
استفاده از نرخ پرش برای تشخیص افزایش ترافیک سایت

به صورت کلی درصدی از کاربران پرش می‌کنند. نرخ پرش مصنوعی پایین قطعا نیاز به توجه دارد. تصویر بالا یک اسکرین شات از حساب یک Google Analytics برای مثال است. تجزیه و تحلیل این پیج نرخ پرش 1.47 درصدی را گزارش کرده بود که کمی بیش از حد خوب به نظر می‌رسد.

تعداد صفحات در هر دوره

اگر افزایش ترافیک سایت با کیفیت باشد، می‌توانید انتظار داشته باشید که کاربران در هر جلسه چندین صفحه را مشاهده کنند. ترافیک اسپم به احتمال زیاد فقط برای مشاهده یک صفحه است. اگر متریک صفحات در هر جلسه با افزایش ترافیک به شدت کاهش می‌یابد، این یک نشانه قوی است که ترافیک هرزنامه است.

تعداد کاربران جدید و افزایش ترافیک سایت 

اگر گوگل آنالیتیکس افزایش 100 درصدی کاربران جدید را در یک سایت گزارش می‌دهد، ممکن است این افزایش ترافیک سایت هرزنامه باشد. برای تعیین اینکه آیا کاربران جدید افزایش یافته‌اند یا خیر، درصد کاربران جدید را با داده‌های تاریخی مقایسه کنید و به دنبال افزایش سرعت باشید.

منابع ترافیک خود را بررسی کنید

ترافیک هرزنامه اغلب در ترافیک referral پنهان می‌شود. اگر به معیارهای گوگل آنالیتیکس نگاه کرده اید و به اسپم اشاره می‌کند، ترافیک ارجاع مکان بعدی است.

با نگاه کردن به داده‌های زیر منابع ترافیک، می‌توانید پیدا کنید که کدام لینک ها ترافیک هرزنامه را ارسال می‌کنند، سپس می‌توانید تصمیم بگیرید که در مورد آن چه کاری انجام دهید. به طور کلی، اقدام به این صورت است که پیوند را رد کنید و/یا یک فیلتر هرزنامه تنظیم کنید، که به کاهش هرزنامه در گزارش Google Analytics کمک می‌کند.

اگر چندین معیار را بررسی کرده اید و حداقل چند شاخص را می‌بینید که نشان می‌دهند افزایش ترافیک شما ممکن است نتیجه افزایش اسپم باشد، چند گزینه دارید:

بک لینک های اسپم را غیرفعال کنید

رد کردن پیوندها چیزی نیست که بتوان آن را ساده انگاشت. قبل از هر اقدامی با رد کردن، باید مطمئن باشید که این کار درست است و لینک قطعاً اسپم است و برای سایت مضر است.

ترافیک اسپم را در Google Analytics فیلتر کنید

خوشبختانه، گوگل به خوبی در مورد اینکه کدام وب‌سایت‌ها ترافیک اسپم را هدایت می‌کنند و کدام‌ها نه، به خوبی آگاه است. این بدان معنی است که می‌توانید به سادگی Google Analytics را تنظیم کنید تا ترافیک ربات ها را فیلتر کند.

سخن پایانی

همه وب سایت‌ها درصدی از ترافیک اسپم دارند و نحوه برخورد شما با آن به وب سایت، تأثیر اسپم و آسیب احتمالی آن بستگی دارد. عاقلانه است که کوشا باشید و داده‌ها را مدام بررسی کنید تا در صورت بروز مشکل بتوانید آن را تشخیص دهید. معیارهای اصلی سایت خود را بررسی کنید تا در صورت وقوع یک تغییر شدید آن را مشاهده کنید. همچنین بهتر است که بازرسی های سه ماهه بک لینک را اجرا کنید و بررسی کنید که لینک‌های سایت باعث افزایش ترافیک اسپم نمی‌شوند.

امتیاز دهید
مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 + 4 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن