بازاریابیتبلیغات

نرخ بازگشت سرمایه چگونه محاسبه می‌شود؟

نرخ بازگشت سرمایه (ROL) چیست؟

همه کسب و کارها برای فروش بیشتر و‌ کسب سود بالاتر اقدام‌ به تبلیغات و بازاریابی می‌کنند. مثلا ممکن است یک کسب و‌ کار در ماه میلیون ها تومان صرف تبلیغات نماید.انجام تبلیغات و بازاریابی برای یک کسب و کار بسیار پر سود بوده و علاوه بر فروش بیشتر، باعث جذب مشتری نیز می‌شود.

اما هر کسب و کاری پس از اینکه هزینه‌ای را برای تبلیغات و بازاریابی پرداخت می‌کند، بعد از مدتی به دنبال بازگشت سرمایه و سود آوری خواهد بود. یعنی پس از انجام هر نوع تبلیغاتی ما باید بازگشت سرمایه داشته باشیم و سود خود را محاسبه کنیم. حال گاهی سودی که پس از سرمایه گذاری به دست می آوریم‌ معنوی است، اما در اینجا بیشتر منظور سود مالی می‌باشد.

به میزان سودی که بعد از سرمایه گذاری برای تبلیغات و بازاریابی به یک کسب و کار باز می‌گردد، نرخ بازگشت سرمایه گفته می‌شود. این نرخ می‌تواند از طریق فروش محصول، جذب مشتری بیشتر و موارد از این قبیل به دست آید. مثلا یک کسب و کار می‌تواند مبلغ یک میلیون تومان را برای بازاریابی و تبلیغات محصول خود هزینه کند‌. حال بعد از مدتی با فروش محصول می‌تواند به سود دو میلیونی برسد. این یعنی فرد یک میلیون تومان سود کرده است و نرخ برگشت سرمایه او یک میلیون خواهد بود. حال که مفهوم نرخ برگشت سرمایه را درک نمودیم می‌خواهیم به توضیح چگونگی محاسبه این نرخ بپردازیم.

 برای محاسبه این نرخ می‌بایست قبل از هر کاری ابتدا از سود به دست آمده مبلغ هزینه شده برای تبلیغات و بازاریابی  را کسر نمود. اینگونه نرخ بازگشت سرمایه محاسبه می‌شود. حال اگر بخواهید درصد این نرخ را محاسبه کنید، باید عدد به دست آمده را ضرب در صد کنید. یعنی ابتدا از سود به دست آمده مبلغ تبلیغات را کم کنید و سپس عدد به دست آمده را در صد ضرب کنید. محاسبه این نرخ باعث می شود که بدانید تبلیغات و بازاریابی انجام شده تا چه اندازه برای کسب و کار شما مفید بوده اند.

مزایای سنجش و محاسبه نرخ بازگشت سرمایه 

محاسبه نمودن نرخ برگشت سرمایه می‌تواند مزایای زیادی را به دنبال داشته باشد. به همین علت اکثر مشاوران تبلیغاتی تاکید دارند که قبل از تعیین استراتژی های بازاریابی ابتدا میزان نرخی که برای برگشت سرمایه انتظار دارند، را محاسبه نمایند. در زیر چند مورد از مزیت های مهم سنجش و محاسبه این نرخ را نام برده ایم:

  • سنجش عملکرد پلن های مختلف بازاریابی

قطعا هر کسب و کاری از پلن های مختلفی برای سرمایه گذاری استفاده می‌کند. برای مثال یکی از این پلن ها تبلیغات در شبکه های اجتماعی می‌باشد. حال وقتی میزان بازگشت سرمایه محاسبه و سنجیده شود، می توان گفت که کدام یک از پلن های بازاریابی موثر تر بوده اند. در نتیجه با تکرار آن پلن می‌توان به سود بیشتری دست پیدا کرد.

  • ارزیابی عملکرد تیم بازاریابی

ارزیابی عملکرد تیم بازاریابی دیگر مزیتی است که محاسبه نرخ بازگشت سرمایه برای افراد به همراه خواهد داشت. اگر تیم بازاریابی شما از افراد متخصص و کاردانی تشکیل شده باشد، قطعا میزان بازگشت سرمایه شما بیشتر خواهد بود. در نتیجه شما با سنجش این نرخ متوجه می‌شوید که تیم بازاریابی تا چه میزان در کار خود موفق عمل نموده اند.

  • برسی میزان ارزش مشتریان

با سنجش میزان بازگشت سرمایه می‌توانید متوجه شوید که میزان ارزش مشتریان برای شما چقدر است. مثلا گاهی در یک منطقه جغرافیایی به خصوص تبلیغاتی انجام داده اید، که نرخ بازگشت سرمایه آن بسیار بالا بوده است. در نتیجه می‌توانید متوجه شوید ارزش مشتریان در آن منطقه جغرافیایی بالا بوده است و باید بر روی آن ها تمرکز کنید.

چگونگی بهبود و افزایش نرخ بازگشت سرمایه

میران بازگشت سرمایه  برای همه کسب و کار ها فوق العاده مهم است، و در واقع هیچ کسب و کاری دوست ندارد سرمایه گذاری اش بی نتیجه  بماند. به همین علت می بایست هر کسب و کاری با ایجاد برخی تغییرات به بهبود و بالاتر بردن میزان بازگشت سرمایه خود کمک کند. در زیر تغییرات لازم جهت بالا بردن میزان بازگشت سرمایه  یک کسب و کار را شرح داده ایم:

  • استخدام کارکنان  جدید

اگر میزان بازگشت سرمایه شما نسبت به چیزی که انتظار داشتید کم بوده است، ممکن است تیم بازاریابی و تبلیغات شما عملکرد خوبی نداشته باشند. به همین علت می‌توانید با استخدام کارکنان جدید نرخ بازگشت سرمایه خود را بهبود و افزایش دهید.

  • تولید محصولات جدید

اگر محصولی که تولید کرده اید فروش خوبی داشته است، بهتر است تولید آن را ادامه دهید. اما اگر فروش خوبی نداشته، بهتر است با تولید محصولات با کیفیت جدید به بهبود و افزایش میزان بازگشت سرمایه خود کمک کنید.

  • استفاده از استراتژی های موثر

باید برسی کنید که کدام  یک از استراتژی های شما به فروش  منتهی شده است. سپس آن استراتژی را بیشتر استفاده کنید، تا میزان بازگشت سرمایه شما بالا برود. البته گاهی نیز ممکن است پس از محاسبه نرخ بازگشت سرمایه متوجه شوید که استراتژی هایتان موثر نبوده اند.در این صورت نیاز است که آن ها را به طور کامل تغییر دهید.

  • افزودن یک بخش جدید

افزودن یک بخش جدید می‌تواند در بالا بردن میزان بازگشت سرمایه شما بسیار موثر باشد. مثلا اگر یک شرکت تولید کننده محصولات پوستی هستید، می‌توانید با ایجاد یک بخش جدید اقدام به تولید محصولات مراقبتی مو نمایید.

امتیاز دهید
مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

41 + = 49

دکمه بازگشت به بالا
بستن