بازاریابی

بازاریابی دهان به دهان یا wom چگونه است؟

بازاریابی دهان به دهان چیست؟

حتما شما نیز وقتی نام مارکتینگ دهان‌ به دهان را می‌شنوید، ناخودآگاه یاد قصه قدیمی یک کلاغ چهل کلاغ می‌افتید.‌ بله درست است، این روش بازاریابی شباهت زیادی به قصه یک‌ کلاغ چهل کلاغ دارد. البته با این تفاوت که در این روش مشتریان معمولا به جای شایعه سازی از کسب و کار شما تعریف می‌کنند. مارکتینگ دهان به دهان یکی از بهترین روش‌های جذب مشتری می‌باشد.‌ در این روش یک کسب و کار می بایست به مشتری یک برگ‌ برنده برای تعریف کردن از خود بدهد. یعنی یک کسب و کار باید به قدری خاص و متمایز باشد که مشتریان برای تعریف کردن دستشان کاملا باز باشد.

برای اینکه بتوانید کاری کنید که مشتریان به صورت خودجوش از کسب و کار شما تعریف و در خصوص شما صحبت نمایند، می بایست خاص‌ترین و باکیفیت‌ترین محصولات را به آن‌ها ارائه دهید و رضایت مشتریان را جلب کنید. وقتی مشتری از خدمات ارائه شده راضی باشد، برای دوستان و نزدیکان خود نیز در خصوص شما صحبت خواهد کرد. حال طبق تحقیقات ۹۲ درصد افراد قبل از خرید تجربه دوستان و نزدیکان را می‌شنوند و سپس اقدام به خرید می‌کنند. این یعنی وقتی مشتری  نزد دوستانش در خصوص کسب و کار شما صحبت می‌کند، باعث جذب مشتریان جدید زیادی می‌شود.

در اکثر کسب و کارها مدیران بازاریابی به دنبال جذب مشتریان جدید هستند و از مشتریان قدیمی غافل می‌شوند. در صورتی که مشتریان قدیمی اولین سرنخ‌های جذب مشتریان جدید می‌باشند. به همین دلیل در بازاریابی دهان به دهان به کسب و کارها توصیه می‌شود که بر روی جلب رضایت مشتری تمرکز شود تا بتوان به واسطه مشتریان قبلی و تبلیغات دهان به دهان آن‌ها مشتریان جدید را جذب نمود.

چهار نکته طلایی  در خصوص اجرای بازاریابی دهان به دهان

برای اجرای مارکتینگ‌ دهان با دهان می بایست برخی نکات طلایی و مهم را در نظر بگیرید، تا بتوانید این روش را به بهترین شکل در کسب و کارتان پیاده سازی کنید. در زیر چهار نکته طلایی و مهم در خصوص اجرای این نوع بازاریابی را نام برده‌ایم:

  • تحقیق در مورد رقبا

اولین‌ نکته‌ای که در خصوص اجرای مارکتینگ دهان به دهان باید مد نظر قرار دهید، تحقیق در مورد رقبا می‌باشد. شما می‌بایست تحقیق کنید که تفاوت شما با رقبا چیست و در نتیجه محصولات و خدماتی برتر، با کیفیت‌تر و خاص‌تر ارائه دهید. توجه داشته باشید که قطعا رقبا نیز از مارکتینگ‌ دهان به دهان استفاده می‌کنند، پس تا حد امکان باید سعی کنید که برند خاصی در میان آن‌ها داشته باشید.

  • شناخت مشتریان

دومین نکته مهم درخصوص اجرای بازاریابی دهان به دهان شناخت مشتریان می‌باشد. شما باید بر روی مشتریان قدیمی خود تحقیقاتی انجام دهید، تا بتوانید نیاز و خواسته آن‌ها را بهتر درک کنید. در نتیجه با برآورده نمودن نیازهای آن‌ها می‌توانید به راحتی نام برند خود را بر سر زبان‌ها بیندازید.

  • نایاب بودن

محصولات و خدمات شما بهتر است کمی نایاب باشند. شاید عجیب باشد که بگوییم مردم معمولا دوست دارند چیزهای نایاب را به دست بیاورند. بهتر است کالا و خدمات خود را به آسانی در اختیار همگان قرار ندهید. برای مثال بار اولی که جیمیل به جهان معرفی گردید، گوگل به همه کاربران اجازه ورود به جیمیل را نداد. تنها کسانی می‌توانستند به جیمیل وارد شوند که از طرف شخص دیگری دعوت شده باشند، در نتیجه این باعث خاص و کمیاب شدن جیمیل میان مخاطبان شد.

  • استفاده از شبکه های اجتماعی

دیگر نکته مهمی که باید برای اجرای بازاریابی دهان به دهان مد نظر قرار دهید، استفاده نمودن از شبکه‌های اجتماعی می‌باشد. شبکه‌های اجتماعی به شما کمک‌ می‌کنند که بدون‌ محدودیت جغرافیایی نام برند خود را بر سر زبان‌ها بیندازید و در واقع یک ‌برگ ‌برنده برای کسب و کارتان محسوب می‌شوند.

مزایای شگفت انگیز بازاریابی دهان به دهان برای کسب و کار ها

استفاده از بازاریابی یا مارکتینگ دهان به دهان می تواند مزیت های فراوانی را برای یک کسب و کار پدید آورد. به همین علت این روش بازاریابی در دنیای مارکتینگ جز تاثیرگذارترین شیوه های جذب مشتری به شمار می‌رود. در زیر چند مورد از مزایای شگفت انگیز این روش را نام برده‌ایم:

  • تبلیغات رایگان

اولین مزیتی که مارکتینگ دهان به دهان برای کسب و کار شما به همراه دارد، ایجاد تبلیغات رایگان برای کسب و کارتان می‌باشد. در این روش مشتریان بدون اینکه هیچ هزینه‌ای پرداخت کنید با صحبت کردن راجب برندتان، برای شما تبلیغات رایگان انجام می‌دهند. این تبلیغات در رشد کسب و کارتان تاثیرات زیادی خواهد داشت.

  • روش ساده

دیگر مزیت بازاریابی دهان به دهان روش ساده انجام آن می‌باشد. در این روش بازاریابی شما تنها می‌بایست بر روی رشد و ارتقا محصول و خدماتتان تمرکز نمایید. البته ارتقا خدمات و محصولات نیز کار ساده‌ای نیست، اما به طور کلی این روش بازاریابی نسبت به سایر روش‌ها ساده‌تر است.

  • رشد چشمگیر در مدت زمان کوتاه

با انجام این نوع بازاریابی شما می‌توانید در مدت زمان کوتاهی کسب و کار خود را رشد دهید. به این علت که مشتریانی که از خدمات یا محصولات شما رضایت دارند، به سرعت در خصوص برند شما با نزدیکان خود صحبت می‌کنند. در نتیجه می‌توان‌ گفت که بازاریابی دهان به دهان می‌تواند در تایم کوتاه نتیجه دهد.

امتیاز دهید
مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

8 + 1 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن