بازاریابی

معرفی و مقایسه نسل های نسل x-y-z-alpha

نسل x y z alpha در یک نگاه و اهمیت آن‌ها در بازاریابی

همان‌طور که می‌دانید باگذشت هر دو دهه یک نسل جدید وارد جامعه امروزی ما می‌شوند. هر نسل با نسل قبلی خود کاملاً متفاوت بوده و آداب‌ورسوم و فرهنگ خاص خود را دارند. نسل‌های مختلف ازنظر ویژگی‌ها و خصوصیات نیز کاملاً باهم فرق دارند، به‌گونه‌ای که ممکن است یک نسل جدید هیچ درک خوبی از اهداف، آرزوها و … نسل گذشته خود نداشته باشد.

حال همان‌طور که می‌دانید اصلی‌ترین هدف بازاریابی فروش بیشتر و کسب سود بالاتر است؛ اما برای اینکه بتوان درزمینهٔ بازاریابی و فروش موفق‌تر عمل نمود، باید با ویژگی‌های هر نسل به‌خوبی آشنایی داشت. چراکه آشنایی با ویژگی‌های آن‌ها، به بازاریابان کمک می‌کند از استراتژی‌های مناسب‌تری برای تأثیرگذاری بر روی آن‌ها استفاده کنند.

به همین دلیل است که درزمینهٔ بازاریابی، همه نسل‌ها موردبررسی قرار می‌گیرند و اصولاً توجه به خصوصیات آن‌ها بسیار مهم خواهد بود. نسل‌ها به‌طورکلی شامل x,y,z و آلفا می‌شوند. در ادامه به بررسی هر چهار نسل x y z alpha و ویژگی‌های آن‌ها پرداخته‌ایم:

نسل x

نسل ایکس از سال ۱۹۶۰ تا سال ۱۹۷۹ به دنیا آمده‌اند. این نسل به‌هیچ‌عنوان زندگی راحت و بدون دغدغه‌ای را تجربه نکرده‌اند. چراکه با به دنیا آمدن آن‌ها، جنگ جهانی تازه به اتمام رسیده و بازسازی اروپا شروع‌شده بود. این نسل حتی دریافتن شغل و تحصیل نمودن نیز با مشکلات و چالش‌های فراوانی روبرو بودند. نسل ایکس معمولاً افرادی جاه‌طلب بودند و اعتیاد زیادی به کار و فعالیت داشتند‌. حال معمولاً تبلیغاتی بر روی این افراد اثرگذاری بیشتری دارد که مسیر خرید را برای آن‌ها کاملاً روشن کند‌. به همین دلیل اگر قصد دارید با بازاریابی برای کسب‌و‌کارتان بر روی این گروه از افراد متمرکز شوید، بهترین راه جذب آن‌ها، طبق تجارب بازاریابی ایمیلی خواهد بود و معمولاً تأثیر بیشتری خواهد داشت.

ویژگی‌های نسل ایکس

  • کم‌توقع هستند و انتظارات زیادی ندارند.
  • همیشه به کار و تلاش علاقه‌مند بوده‌اند.
  • معمولاً به‌خوبی از سختی‌ها و موانع گذر می‌کنند.

نسل y

نسل Y با نسل قبلی خود یعنی ایکس کاملاً متفاوت هستند. این نسل از سال ۱۹۸۰ تا ۱۹۹۴ به دنیا آمده‌اند. نسل Y را می‌توان به‌عنوان بومیان دنیای دیجیتالی نام‌گذاری نمود. چراکه این نسل اولین کسانی بودند که از زندگی آنالوگ به دنیای دیجیتال امروزی مهاجرت نمودند. به‌طوری‌که امروزه فناوری به بخش مهمی از زندگی روزمره نسل y تبدیل‌شده است.

هر چهار نسل x y z alpha درصد متفاوتی از دنیای دیجیتالی را تجربه نمودند؛ اما نسل y اولین کسانی بودند که زندگی در دنیای دیجیتال را به‌طور کامل تجربه کردند. این نسل زندگی آسوده‌تری را نسبت به نسل گذشته خود تجربه کردند. چراکه در دوران آن‌ها دنیا با بحران اقتصادی روبرو بود و نیاز به نیروی کار در همه‌ کشورها احساس می‌شد.

به همین دلیل افرادی که در این نسل متولدشده‌اند، معمولاً دغدغه شغلی و مالی کمتری داشتند. به همین دلیل نسل y برعکس والدین یا نسل قبلی خود اصلاً از زندگی و محیط پیرامون خود رضایت نداشتند. این نسل همواره تلاش می‌کردند تا با تغییر جهان پیرامون خود، بلند پروازانه و در کوتاه‌ترین مدت‌زمان به اهداف خود دسترسی یابند.

بسیاری از کارشناسان به این نسل برچسب تنبلی، خودشیفتگی و لوس بودن را می‌زنند. البته هر چهار نسل x y z alpha نیز برچسب‌های ناعادلانه مختلفی را به خود دیده‌اند که شاید باشخصیت واقعی آن‌ها اصلاً مطابقت نداشته باشد. خوشبختانه نسل y پر‌جمعیت‌ترین نسل نیروی کار در تمام دنیا محسوب می‌شود.

ویژگی‌های نسل y

  • این نسل انگیزه خود را یک ویژگی ارزشمند تلقی می‌کنند و همیشه سعی بر حفظ آن دارند.
  • نسل y برای روابط خود با موافقت احترام و ارزش زیادی قابل بوده و معمولاً در این مورد به‌خوبی عمل می‌کنند.
  • این نسل معمولاً ذهن بازتری دارند و برای هرگونه تغییری آمادگی خواهند داشت.
  • بسیار خلاق هستند و همواره تلاش می‌کنند تا دنیا را به شکل بهتری تغییر دهند.
  • این نسل علاقه فراوانی به یادگیری داشته و معمولاً همیشه آموزش را جزو مهمی از زندگی خود دانسته‌اند.
  • در هر چهار نسل x y z alpha انتقاد‌پذیری وجود دارد؛ اما میزان آن در نسل y بسیار بیشتر است. این نسل همیشه انتقادات را می‌پذیرند و سعی می‌کنند تا حد امکان به نظرات و پیشنهادات دیگران گوش دهند‌.
  • همواره در تلاش‌اند تا فناوری را رشد دهند.
  • این نسل معمولاً انجام وظایف خود را مهم‌تر از هر چیز دیگری تلقی می‌کند.

نسل z

نسل z دنیای کاملاً متفاوتی نسبت به نسل پیشین خود دارند. این نسل با یک گوشی هوشمند یا تبلت در آغوش، در دنیای امروزی متولدشده‌اند. به همین دلیل اینترنت به بخش جداناپذیری از زندگی و تحصیل آن‌ها تبدیل‌شده است. این نسل از سال ۱۹۹۵ تا سال ۲۰۱۰ به دنیا آمده‌اند. نسل z زمانی به دنیا آمده‌اند که جهان با بحران‌های متفاوتی ازجمله کم‌آبی، مشکلات اقتصادی، فقر، جنگ و … مواجه بود. به همین دلیل این نسل همواره در یافتن شغل با چالش‌های فراوانی روبرو بوده‌اند. البته گفتنی است که نسل بعدی z نیز قطعاً از آن‌ها در یافتن شغل با دردسرهای بیشتری مواجه خواهند بود.

هرچند نسل x y z alpha معمولاً این مشکل را تا حدودی تجربه کرده‌اند، اما هرچقدر که به جلو پیش می‌رویم این مشکل برای نسل‌های بعدی پررنگ‌تر می‌شود. اینترنت به سبک زندگی نسل z تأثیرات مثبت و منفی زیادی گذاشته است. این نسل معمولاً دوست دارند به هر آنچه می‌خواهند در کوتاه‌ترین زمان ممکن دست یابند. آن‌ها معمولاً اهداف خود را در دنیای گسترده اینترنت جستجو می‌کنند. اینترنت باعث شده که این افراد از روابط اجتماعی خود تا حد زیادی غافل شوند؛ اما در حالت کلی اینترنت را می‌توان به‌عنوان ابزار رشد این نسل نیز معرفی نمود. این نسل سی‌ودو درصد از کل جهان را تشکیل می‌دهند.

ویژگی‌های نسل z

  • آن‌ها معمولاً به کالا یا خدمات ارائه‌شده از طرف کسب‌و‌کار شما، بیش‌ازاندازه طلبکارانه نگاه می‌کنند. این نسل معمولاً تنها یک‌بار به یک برند شانس فروش می‌دهند.
  • نسل z از کسب‌وکارهایی استقبال می‌کنند که بیشترین استفاده را از فناوری داشته باشند. چراکه این نسل دوست دارند محصولات هر بیزینس به‌راحتی و در کوتاه‌ترین تایم در دسترسشان قرار گیرد.
  • نسل زی معمولاً صبر بسیار کمی دارند. به همین علت اگر هرگونه تجربه بدی از یک کسب‌وکار داشته باشند، فوراً آن را در شبکه‌های اجتماعی و صفحات مجازی خود با دیگران به اشتراک می‌گذارند.
  • این نسل معمولاً حواس‌پرت هستند. چراکه خود را چندوظیفه‌ای می‌دانند و معمولاً به انجام امور مختلفی در طول روز مشغول می‌شوند‌.
  • هر چهار نسل x y z alpha را می‌توان تأثیرگذار دانست؛ اما درصد تأثیرگذاری نسل زی قطعاً بسیار بالاتر خواهد بود. این نسل نه‌تنها در خرید خود تصمیم‌گیری می‌کنند، بلکه به دیگر افراد نیز کمک می‌کنند تا در حین خرید بهترین انتخاب را داشته باشند. به همین دلیل معمولاً در حوزه بازاریابی باید توجه ویژه‌ای به آن‌ها داشته باشید.

نسل آلفا

حالا رسیدیم به نسل آلفا، نسلی که‌ انتظار می‌رود در آینده‌ای نه‌چندان دور، جهان را متحول کند. آلفا جدیدترین و همچنین پیشرفته‌ترین نسل در دنیای امروز است. دنیای این نسل هیچ شباهتی به نسل‌های پیشین آن‌ها ندارد.‌ آلفا در دنیایی کاملاً متفاوت متولدشده‌اند و بزرگ‌ترین آن‌ها کلاس ششم است. به همین دلیل والدین نسل آلفا معمولاً در خصوص تربیت آن‌ها با چالش‌های فراوانی مواجه هستند. میان هر چهار نسل x y z alpha می‌توان آلفا را به‌عنوان هوشمندترین نسل در جهان امروزی به‌حساب آورد.

ویژگی‌های نسل آلفا

  • از دوستداران پرو و پا قرص تکنولوژی هستند.
  • هوش مصنوعی به بخش جداناپذیری در زندگی آن‌ها تبدیل‌شده است.
  • ارتباط فیزیکی و واقعی کمتری دارند و معمولاً اکثر تعاملات خود را در بستر اینترنت انجام می‌دهند.
  • بسیار دقیق و ریزبین هستند.
  • تحصیل‌کرده‌ترین و شاید هم دانا‌ترین نسل تاریخ به‌حساب می‌آیند. چراکه در انواع نسل x y z alpha تحصیل درصد متفاوتی داشته و معمولاً آلفا به علت بهره‌مندی از امکانات بیشتر، توانسته‌اند‌، تحصیل‌کرده‌ترین باشند.
4/5 - (2 امتیاز)
مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

35 − 31 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن