بازاریابی

آمیخته بازاریابی 4P

در این بخش قصد داریم که شما را با آمیخته بازاریابی 4P و آشنا کنیم که در واقع دارای مدل های مختلفی است. مدل 4P در واقع یک مدل مناسب برای بازاریابی را نشان می دهد. در این بخش می‌توان گفت که منظور از آمیخته بازاریابی این است که میان اجزای مختلف در کسب و کار چه ارتباط و هماهنگی ای وجود دارد. شما باید برای هر یک از این بخش‌های مختلف یک سری برنامه ریزی‌های دقیق داشته باشید تا بتوانید آن‌ها را براساس اجزای مختلف دسته‌بندی کنید.

آمیخته بازاریابی 4P چیست؟

در نخستین بخش می‌خواهیم آمیخته بازاریابی 4P را برای شما تعریف کنیم. آمیخته بازاریابی 4P در واقع شامل محصول، قیمت آن و همچنین مکان عرضه یا توزیع می‌شود. شما همچنین می‌توانید ترویج محصول و یا پیشبرد فروش آن را نیز در این بخش‌ها مورد بررسی قرار دهید.

بازاریابی 4P چیست?
بازاریابی 4P چیست?

همچنین بخشی از فعالیت‌های شرکت به شمار می‌آید که از طراحی محصول آغاز می‌شود و تا فروش ادامه خواهد داشت. هدف نهایی در این بخش این است که شما فروش را بسیار بیشتر از قبل انجام دهید و بتوانید به کار سودآوری بپردازید. آمیخته بازاریابی در واقع یک سری برنامه ریزی اصولی است که برای رسیدن به فروش و همچنین سودآوری شرکت شما کمک بسیاری خواهد کرد. شما می‌توانید با استفاده از مدل‌های بازاریابی مطمئن باشید که تمام جوانب مختلفی را که در نظر دارید می‌توانید با یک استراتژی جامع و کامل تغییر دهید و آن‌ها را برای طراحی‌های بهتر آن‌ها را توسعه بدهید.

بخش‌های مختلف 4P

بخش اول در 4P در واقع محصول است. به طور کلی شما می‌توانید محصول را به دو دسته تقسیم بندی کنید.

  1. محصولات مصرفی: محصولاتی که شما آن‌ها را به مصرف کننده نهایی خواهید فروخت و فرد خریدار می‌تواند آن را به صورت شخصی مورد استفاده قرار دهد محصول مورد معرفی است. به کسب و کارهایی که این دسته از محصولات را تولید می‌کنند و آنها را به فروش می‌رسانند  B2C یا business to customer گفته می‌شود.
  2. محصولات صنعتی: این نوع محصولات در واقع در کسب و کارهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد یا توسط واسطه‌های مختلف فروخته خواهند شد. این دسته از محصولات را طی یک سری فرایندهایی که به تبدیل محصول دیگر می‌انجامد معرفی و فروخته می‌شوند. کسب و کارهای بسیار فعالی که در این زمینه وجود دارند را معمولا B2B یا business to business گفته می‌شود.

سایر دسته بندی‌های محصولات در 4P

البته آنچه که باید به آن در آمیخته بازاریابی 4P دقت کنید این است که دسته بندی‌های دیگری هم در این بخش وجود دارد که در واقع این دسته‌ها هریک برای یک سری کسب و کار هستند. توجه به این دسته از بازاریابی برای شما اهمیت بالایی خواهد داشت. شما باید بدانید که چگونه می‌خواهید محصولات خود را در این زمینه به مشتریان خود عرضه کنید. در این قسمت درباره یک بخش دیگر در آمیخته بازاریابی 4P و محصولات آن توضیح خواهیم داد که مکان عرضه و همچنین توزیع محصول از جمله آن‌ها هستند.

محصولات در 4 پی
محصولات در 4 پی
محصولات راحتی در  4P

این محصولات در واقع یک سری محصولات کم قیمت هستند که زمان زیادی صرف مقایسه و همچنین خرید آن‌ها نخواهد شد. این محصولات بخش‌های مختلفی را شامل می‌شوند که عوامل مختلفی هم در موفقیت آن‌ها وجود دارد. این که شما بتوانید سیستم پوششی را در توزیع تغییر دهید در واقع به این صورت انجام خواهد شد که شما می‌توانید راحت‌ترین دسترسی را به آن‌ها داشته باشید و توسط آن‌ها کل بازار را پوشش دهید.

محصولات مقایسه ای در  4P

محصولات مقایسه‌ای هم در بخش دیگری از این بازاریابی حضور دارند. این محصولات، محصولاتی هستند که مشتریانی که می‌خواهند آن‌ها را خریداری کنند در واقع زمان و توضیحات بیشتری را در این زمینه صرف می‌کنند و معمولا انواع مختلفی از محصول را پیش رو دارند. آن‌ها این محصولات را با هم مقایسه می‌کنند تا بتوانند بهترین انتخاب را داشته باشند.

شما باید برای خرید و فروش این نوع از محصولات، آن‌ها را در یک دسته بندی خاص قرار دهید تا بتوانید مشتریان خود را راحت‌تر کنید. البته دسترسی هم از جمله بخش‌هایی است که مشتریان شما به آن اهمیت خاصی خواهند داد. دید مشتری به اینکه تا چه حد می‌تواند راحت خرید کند به طور حتم روی شما تاثیرگذار خواهد بود.

محصولات ویژه در 4P

محصولات ویژه و خاصی هم در این زمینه وجود دارند که شامل محصولاتی می شوند که دارای یک سری مشتری خاص هستند. این مشتریان در واقع برای اینکه بخواهند محصول مورد نظر خود را خریداری کنند هم حاضرند که مسافت‌های طولانی را طی کنند و همین که مبلغی را پرداخت کنند که شاید برای محصولات دیگر غیر عادی باشد. این دسته از محصولات همچنین دارای یک سری محصولات و ویژگی‌های منحصر به فرد هستند که احتمالا برندهای خاص هم شامل آن ها در آمیخته بازاریابی 4P می‌شوند.

استراتژی‌های خرید در این زمینه به این صورت است که انحصاری دریافت خواهد شد. اگر شما می‌خواهید چندین محصول لاکچری و خاص را خریداری کنید احتمالا در این دسته قرار خواهید گرفت. نیازی نیست که شما این محصولات را در هر مغازه و فروشگاهی ببینید و آن ها را خریداری کنید بلکه می‌توانید آن‌ها را از نمایندگی‌های معتبر بخواهید. شما می‌توانید برندهای خاص را در این بخش پیدا کنید و از آن‌ها خرید کنید.

محصولات ناخواسته در 4P

این دسته از محصولات هم عمدتا آنهایی هستند که شما نمی‌توانید به صورت عادی به فروش برسانید. نیاز برای بازاریابی برای فروش این محصولات به وضوح دیده می‌شود. این محصولات همچنین شامل محصولاتی می شوند که مشتریان به صورت عادی به خرید آن‌ها هیچ فکری نمی‌کنند. از جمله این بخش ها می‌تواند به محصولاتی اشاره کرد که به تازگی وارد بازار شده اند.

آمیخته بازاریابی 4P برای این بخش نیاز به معرفی محصول دارد و شما باید فعالیت‌های تیم فروش را نیز در بخش‌های مختلف در نظر داشته باشید. قرار دادن این نوع از محصولات در فروشگاه‌ها بدون اینکه فردی باشد که در مورد آن‌ها یک سری توضیحات به خریدار بدهد غلط‌ترین کاری است که شما می‌توانید انجام دهید چرا که باید فردی حضور داشته باشد که این محصولات را برای افراد دیگر توضیح دهد و آن ها را به خرید ترغیب کند.

دومین اصل در آمیخته بازاریابی 4P قیمت گذاری است!

دومین مورد در بازاریابی 4P قیمت است. در این زمینه سیاست‌های مهمی وجود دارند.به طور کلی دو سیاست قیمت گذاری در دنیا وجود دارد.

سیاست های قیمت ثابت در بازاریابی 4P

سیاست‌های قیمت ثابت که در یک دوره زمانی خاص دیده خواهد شد. این نوع قیمت‌ها معمولا در طول دوره‌های زمانی مختلف تغییر نخواهند کرد. شما با در نظر گرفتن نوع محصول و همچنین وضعیت اقتصادی در این زمینه خواهید دید که می توانید نوع این قیمت گذاری را مشخص کنید. با توجه به تغییراتی که در این زمینه صورت می‌گیرند بهتر است که این نوع قیمت گذاری کمتر در کسب و کارهای مختلف به کار رود.

سیاست های قیمت متغیر در بازاریابی 4P

یکی دیگر از انواع سیاست‌هایی که در آمیخته بازاریابی 4P مورد استفاده قرار می گیرد سیاست‌های قیمت متغیر است. در این نوع از قیمت گذاری، قیمت‌ها در واقع با توجه به شرایط بازار مورد استفاده قرار خواهند گرفت. معمولا قیمت‌گذاری در نوع بخش‌هایی که از جنس خدمات هستند بیشتر خواهد شد. کسب و کارهای مختلفی که در جهان با استفاده از الگوریتم های مختلف ایجاد خواهد شد معمولا با استفاده از یک سری شرایط مختلف اقتصادی و همچنین مناسبت‌های مختلف ایجاد خواهد شد.

در واقع قیمت‌گذاری‌های پویا بهترین روش‌های قیمت‌گذاری در این بخش به حساب می‌آید. برای مثال اینکه قیمت بلیط خطوط هواپیمایی در تمام دنیا هستند ممکن است که در تمامی فصول سال به صورت شبانه روزی در حال تغییر باشند. البته در ایران از نظر فرهنگی بسیاری از قیمت‌ها پذیرفته نخواهد بود. این بدین معناست که اگر شما به عنوان یک برند شناخته شده ناگهان قیمت‌ها تغییر دهید ممکن است که با کاهش مشتری رو به رو شوید و بعضا مشکلات بسیاری هم در کسب و کار شما پدید خواهد آمد. البته این نوع قیمت گذاری در بازاریابی 4P اکنون یکی از بهترین‌ها در جهان است.

5/5 - (1 امتیاز)
مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 + 1 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن