بازاریابیتبلیغات

افیلیت مارکتینگ چیست و چطور کار می کند؟

چرا باید از بازاریابی افیلیت مارکتینگ استفاده کنیم؟

یکی از مشهورترین روش‌های بازاریابی افیلیت مارکتینگ می‌باشد، که عموما با نام همکاری در فروش و بازاریابی پورسانتی نیز شناخته می‌شود. در این روش فروشندگان از ناشران می‌خواهند که برای فروش محصولات آن‌ها تبلیغات انجام دهند. ناشران همان صاحبان سایت‌ها می‌باشند که در سایت خود برای فروشندگان تبلیغ انجام می‌دهند. وقتی تبلیغ انجام شد میزان فروش محاسبه می‌شود و سپس بخشی از آن به ناشر پرداخت می‌شود.

این روش در سراسر جهان بسیار مرسوم‌ بوده و می‌تواند سوددهی خوبی داشته باشد. برای اینکه بتوانیم مفهوم این روش بازاریابی را بهتر درک کنیم، می بایست آن را در یک مثال ساده توضیح دهیم. فرض کنید شما یک نویسنده کتاب هستید و می‌خواهید با فروش کتاب خود به سود برسید. در اینجا شما روش‌های بازاریابی خود را داشته و هزار جلد از کتابتان را به فروش می‌رسانید. اما فروش هزار جلد از کتاب نمی‌تواند برای شما سود چشم گیری داشته باشد. 

به همین علت می توانید از روش افیلیت مارکتینگ استفاده کنید. در این روش شما می‌بایست از ناشران بخواهید که یک تبلیغ بنری یا متنی را مربوط به فروش کتاب شما، در سایت یا وبلاگ خود قرار دهند.

حال وقتی ناشران تبلیغات شما را انجام می دهند، شما به جای فروش هزار جلد کتاب می‌توانید ده هزار جلد را به فروش برسانید. در نتیجه می‌بایست بخشی از سود خود را به ناشران که در فروش کتاب شما همکاری کرده‌اند بپردازید. این مورد روش اجرای بازاریابی پورسانتی می‌باشد. 

این روش ابتدا توسط سایت آمازون در سال ۱۹۹۶ به اجرا در آمد. سایت آمازون در آن سال ها با راه اندازی سیستم بازاریابی پورسانتی خود توانست فروشش را چند برابر کند. حال شاید با خود فکر کنید که سایت آمازون  درصد پورسانت زیادی را به ناشران پرداخت می کند، تا بتواند افیلیت مارکتینگ را اجرا کند. اما این هزینه با وجود اینکه ممکن است بسیار بالا باشند، در برابر فروش و سودی که نصیب کسب و کار می‌شود بسیار ناچیز هستند. برای استفاده از این روش بهتر است که حتما با بیزینس کوچ خود مشورت نموده تا بتوانید به شکلی کاملا اصولی آن را پیاده سازی کنید.

سه بازیگر اصلی سیستم افیلیت مارکتینگ

در سیستم بازاریابی پورسانتی سه بازیگر اصلی به عنوان اعضا اجرای نقش می‌کنند، تا این سیستم پیاده سازی شود. این سه عضو یا بازیگر اصلی در سیستم بازاریابی پورسانتی را در زیر نام برده‌ایم:

  • فروشندگان

اولین  عضوی که در اجرای  این سیستم نقش دارد، فروشندگان می باشند. فروشندگان کسانی هستند که قصد دارند با فروش محصولات خود سودآوری کسب و کارشان را افزایش دهند. این دسته از افراد به ناشران برای انجام تبلیغات بخشی از درآمد خود را به عنوان درصد پرداخت می‌کنند.

  • ناشران

ناشران دیگر عضوی هستند که برای اجرای سیستم بازاریابی پورسانتی می‌بایست نقش مهمی را ایفا کنند. این افراد دارای سایت یا وبلاگ‌هایی هستند که می‌بایست تبلیغ فروشنده را در آن قرار دهند. ناشران تا حد امکان‌ باید سعی کنند، بازدید تبلیغات را بالاتر ببرند تا فروش بیشتری اتفاق افتد و درصد درآمد خودشان در سیستم افیلیت مارکتینگ افزایش یابد. 

  • کاربران یا مشتریان

کاربران یا مشتریان دیگر بازیگرانی هستند که در اجرای این نوع سیستم‌ بازاریابی نقش دارند. کاربران و مشتریان بر روی لینک تبلیغات کلیک نموده و با هر خرید خود درآمد ناشر و فروشنده را افزایش می‌دهند. 

کمیسیون ناشران در افیلیت مارکتینگ چگونه پرداخت می‌شود؟

کمیسیون یا درصد ناشران در بازاریابی پورسانتی به روش‌های مختلفی انجام می‌شود.  به این علت که این روش بازاریابی به گونه‌های مختلفی پیاده سازی می‌شود و در هر یک از شیوه‌های اجرای آن می‌بایست هزینه متفاوتی به ناشر پرداخت شود. اما به طور کلی برای اجرای این نوع بازاریابی درصد کمیسیون ناشر به روش‌های زیر پرداخت می‌شود:

  • پرداخت به ازای هر عمل

اولین روش پرداخت کمیسیون به ناشران  در بازاریابی پورسانتی پرداخت به ازای هر عمل می‌باشد. این روش نرخ تبدیل بسیار بیشتری دارد، زیرا با اجرا نمودن آن تنها در صورتی به ناشر درصد پرداخت می شود که کاربران سایت او اقدام مشخصی را انجام داده باشند. این اقدام می‌تواند موارد مختلفی مثل فروش محصول، عضویت، شرکت در نظرسنجی، لایک و کامنت، دانلود اپلیکیشن، عضویت در خبرنامه باشند. مثلا با ناشر توافق می‌شود که به ازای هر هزار عدد خرید ده درصد سود به او پرداخت شود.

  • پرداخت بر اساس بازدید تبلیغات 

دیگر روش پرداخت کمیسیون افیلیت مارکتینگ پرداخت بر اساس بازدید تبلیغات می‌باشد. در این روش می‌بایست پرداخت بر اساس هر تعداد مشخصی بازدید که از آگهی انجام شده است، صورت پذیرد. در این مورد پرداخت بر اساس هر هزار بازدید انجام می‌شود و معمولا برای کسانی که قصد برندسازی و معرفی محصولات خود را دارند مناسب می‌باشد. 

  • پرداخت با تعرفه ثابت

این روش پرداختی کاملا متفاوت است  و نرخ تبدیل بسیار کمتری نسبت به سایر روش ها دارد. پرداخت  با تعرفه ثابت اینگونه است که فروشندگان باید مبلغ ثابت و مشخصی را به ناشر به عنوان هزینه تبلیغات پرداخت کنند. حال دیگر فرقی نمی‌کند که خریدی اتفاق افتاده باشد و یا آگهی چقدر بازدید داشته باشد. در هر صورت این مبلغ برای اجرای افیلیت مارکتینگ می‌بایست به ناشر پرداخت شود.

مزایای فوق العاده استفاده از روش افیلیت مارکتینگ برای کسب و کارها

استفاده از روش همکاری در فروش می‌تواند مزایای بسیار زیادی را برای توسعه کسب و کار به همراه داشته باشد. به دلیل وجود این مزایا امروزه روش بازاریابی پورسانتی بسیار مرسوم شده است. در زیر این مزایا را شرح داده‌ایم:

  • جلوگیری از هدر رفتن هزینه تبلیغات

وقتی شما از روش بازاریابی پورسانتی استفاده می کنید، در واقع به ازای هر اقدام مشخص از پیش تعیین شده هزینه‌ای را به ناشر پرداخت خواهید کرد. یعنی اگر این اقدام توسط ناشر صورت نگیرد، شما پرداختی انجام نخواهید داد.  در نتیجه هزینه‌ای که برای تبلیغات پرداخت می کنید نه تنها هدر نمی‌رود، بلکه تماما برای شما سودآوری خواهد داشت و نرخ بازگشت سرمایه‌تان را بالاتر می‌برد.

  • امکان تبلیغات در فضای‌های مختلف

ما در بالا برای روش افیلیت مارکتینگ تبلیغات در سایت را مثال زدیم. اما این روش مرسوم ترین نوع بازاریابی پورسانتی است، و روش‌های دیگری نیز وجود دارد. برای مثال شما علاوه بر سایت‌ها می‌توانید در شبکه های اجتماعی، تلویزیون نیز از ناشران بخواهید برای شما تبلیغات انجام دهند. در نتیجه شما می توانید در بستر فضاهای مختلف تبلیغات انجام داده و سود بالاتری کسب نمایید.

  • هزینه مناسب

هزینه انجام تبلیغات محصولات شما توسط ناشر معمولا بر اساس میزان سودی که داشته اید محاسبه می‌شود. اما این هزینه در برابر سودی که شما از تبلیغات به دست آورده‌اید بسیار ناچیز بوده و درصد بسیار کمی است.‌ در نتیجه هزینه مناسب تبلیغات را نیز می‌توان جز مزایای روش افیلیت مارکتینگ برشمرد. 

چگونه در افیلیت مارکتینگ موفق شویم؟

اجرای بازاریابی پورسانتی شاید در ابتدا روش بسیار ساده‌ای به نظر برسد. اما برای اجرای صحیح و موفقیت در این روش می‌بایست بسیار تلاش نمایید. اگر می‌خواهید بازاریابی پورسانتی به بهترین روش صورت گیرد و مشتریان زیادی را جذب کنید، می‌بایست نکات زیر را مد نظر قرار دهید:

  • مخاطب شناسی

برای موفقیت در روش بازاریابی پورسانتی در درجه اول می بایست از مخاطب خود شناخت کافی داشته باشید. یعنی شما به هیچ عنوان نباید هر تبلیغی را نشر دهید. ابتدا می‌بایست مخاطب خود را بشناسید و بر اساس نیازها و علایق او تبلیغات انجام دهید.

  • ارائه محصولات با کیفیت

اگر می خواهید روش افیلیت مارکتینگ برای شما سوددهی بسیار بالایی داشته باشد، می بایست پس از تبلیغات محصولات بسیار با کیفیتی را به مشتریان خود عرضه کنید. توجه داشته باشید که با روش بازاریابی پورسانتی ممکن است مخاطب یک بار از شما خرید کند. اما اگر محصولی  که در همان یک بار خرید ارائه نموده اید، با کیفیت باشد مخاطب به یک مشتری ثابت برای کسب و‌ کار شما تبدیل می‌شود.

  • اعمال روش‌های مختلف افیلیت

دیگر نکته ای که برای موفقیت در روش افیلیت باید مد نظر خود قرار دهید، استفاده از روش‌های مختلف این نوع بازاریابی می‌باشد. شما می بایست حتما از روش‌های متفاوت بهره بگیرید و به یک روش اکتفا نکنید. برای مثال اگر در مرحله اول از روش پرداخت برای هر خرید استفاده کرده اید، بهتر است در مرحله دوم از روش پرداخت بر اساس هر هزار بازدید استفاده کنید. اینگونه بازدهی تبلیغات شما در روش افیلیت مارکتینگ بالاتر می‌رود. اگر بتوانید همه روش‌های بازاریابی پورسانتی را باهم اعمال کنید، قطعا موفق‌تر خواهید بود. اما اعمال همه این روش‌ها ممکن است کمی هزینه بر باشد. 

امتیاز دهید
مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

83 − = 80

دکمه بازگشت به بالا
بستن