سئو

آیا لینک های نوفالو یک عامل رتبه بندی در گوگل محسوب می‌شوند؟

کاربر عادی وب سایت نمی‌تواند تشخیص دهد که یک لینک Nofollow است یا Dofollow. شما می‌توانید یک لینک Nofollow را کپی کنید یا روی آن کلیک کنید، دقیقاً مانند سایر پیوندها در وب سایت. با این حال، در پشت صحنه،  لینک های نوفالو تفاوت بسیار زیادی وجود دارد. آیا لینک های nofollow می‌توانند روی رتبه سایت در نتایج جستجو  یا سئو تاثیر بگذارند؟

گوگل پیوندهای Dofollow را به عنوان رای اعتماد برای اطلاعات به اشتراک گذاشته شده در آن صفحه وب در نظر می‌گیرد. در مورد اینکه آیا لینک های Nofollow یک عامل رتبه بندی هستند یا خیر، این موضوع جای بحث دارد.

برخی استدلال می‌کنند که لینک‌های Nofollow تأثیر صفر بر رتبه‌بندی ندارند و برخی دیگر ادعا می‌کنند که لینک های نوفالو هم کمک می‌کنند، اما نه به همان درجه‌ای که لینک‌های Dofollow دارند.

تاریخچه لینک های نوفالو

در سال 2005، گوگل با MSN Search و Yahoo برای کمک به مبارزه با هرزنامه لینک های نظر، ابتکاری را ایجاد کرد. این ابتکار جدید ویژگی Nofollow بود.

پست وبلاگ بیان می‌کرد که پیوندهای دارای برچسب هنگام رتبه بندی نتایج جستجو هیچ اعتباری دریافت نمی‌کنند. هر چیزی که دارای برچسب باشد توسط ربات های گوگل Googlebot دنبال نمی‌شود و ارزش سئو بسیار کمتری را از آن خود می‌کند.

لینک های نوفالو به مدیران وب‌سایت اجازه می‌دهند تا با بی‌ارزش کردن همه آن لینک‌ها در نظر بازیگران بدی که آن‌ها را قرار می‌دهند، از هرزنامه‌های لینک نظرات جلوگیری کنند. استفاده از Nofollows همچنین تضمین کرد که پیوند های حمایت شده دستورالعمل‌های کیفیت Google را نقض نمی‌کنند.

صاحبان وب سایت شروع به پوشاندن همه پیوندهای خارجی با ویژگی Nofollow کردند تا در برابر به روز رسانی های Google محافظت کنند.

بسیاری از سئوکاران به این نتیجه رسیدند که لینک های Nofollow کاملا بی ارزش هستند. تا سال 2020، زمانی که گوگل نحوه مدیریت تگ Nofollow را به‌روزرسانی کرد، همینطور باقی ماند.

تاثیر لینک های نوفالو در رتبه گوگل

برای تعیین اینکه آیا لینک‌های Nofollow یک فاکتور رتبه‌بندی گوگل هستند، باید بدانیم که rel=Nofollow چیست و آیا لینک‌های Nofollow از PageRank یا هر فاکتور دیگر رتبه‌بندی به گوگل عبور می‌کنند یا خیر.

ویژگی rel=”Nofollow” یک میکروفرمت عنصری یا راه حلی برای یک مشکل واحد است. این راه حل توسط مت کاتس (گوگل) و جیسون شلن (بلاگر، گوگل) ایجاد شده است.

با افزودن rel=Nofollow به یک هایپرلینک، یک صفحه نشان می‌دهد که مقصد آن لینک نباید وزن یا رتبه اضافی توسط عوامل کاربر که تجزیه و تحلیل پیوند را بر روی صفحات وب انجام می‌دهند (مثلاً موتورهای جستجو) داشته باشد.

این تعریف دو مورد استفاده اصلی را ارائه می‌کند: نظرات کاربر و پیوندهایی که نویسنده می‌خواهد به آنها اشاره کند، اما از تأیید آن اجتناب می‌کند.

خیلی بعد، برای کمک به سازمان، گوگل دو ویژگی اضافی را اضافه کرد که عملکرد مشابهی را انجام می دهند. آنها به شما پیشنهاد می‌کنند که:

  • از rel=sponsored برای تبلیغات و لینک های حمایت شده استفاده کنید.
  • از rel=ugc برای محتوای تولید شده توسط کاربر که لزوماً کنترل آن را ندارید، مانند نظرات و پست‌های انجمن استفاده کنید.
  • از rel=Nofollow به‌عنوان یک ابزار مهم استفاده کنید. گوگل به توسعه دهندگان توصیه می‌کند هر زمان که نمی‌خواهند سایتی را تایید کنند یا کنترلی روی لینک ندارند از rel=Nofollow استفاده کنند.

آیا تگ های Nofollow رتبه صفحه را کاهش می‌دهند؟

در سال 2009 (قبل از به‌روزرسانی 2020)، مت کاتز در یک پست وبلاگ کاملاً واضح بود که می‌گفت پیوندهای Nofollow از PageRank یا انکر متن عبور نمی‌کنند. این در پاسخ به سوالاتی در مورد یک روش قدیمی سئو معروف به مجسمه‌سازی رتبه صفحه بود.

نکته اساسی که باید بدانید این است که لینک‌های Nofollow به رتبه‌بندی سایت‌ها در نتایج جستجوی گوگل کمک نمی‌کنند. به نظر می رسید موضوع لینک های Nofollow به عنوان یک فاکتور رتبه بندی کاملا حل شده است.

گوگل تغییراتی را در نحوه مدیریت تگ Nofollow اعمال کرد و بحث را در یک به‌روزرسانی الگوریتم در اول مارس 2020 باز کرد.

به روز رسانی الگوریتم گوگل 2020

در اعلامیه رسمی گوگل آمده است:

برای اهداف خزیدن و نمایه‌سازی، Nofollow از اول مارس ۲۰۲۰ به یک اشاره تبدیل خواهد شد.

پیش از این، گوگل لینک های نوفالو را به عنوان یک دستور در نظر می‌گرفت. Google پیوندهایی را که به‌عنوان Nofollow علامت‌گذاری شده‌اند، خزیده یا فهرست‌بندی نکرده است. اکنون گوگل می‌گوید که ویژگی لینک Nofollow را به عنوان یک اشاره در نظر می‌گیرد.

به نظر می‌رسد که به روز رسانی الگوریتم 2020 امکان خزیدن و نمایه سازی پیوندهای Nofollow را فراهم می‌کند. با این حال، پیوندها با سایت شما (تایید شده یا وزن اضافی از آن) مرتبط نیستند.

سخن پایانی

به صورت کلی می‌توان گفت که لینک های نوفالو یک فاکتور رتبه بندی در گوگل نیستند. عملکرد آنها این است که به موتورهای جستجو بگویند وزن یا رتبه اضافی اضافه نکنند. لینک‌های Nofollow روشی نادرست برای مسدود کردن موتورهای جستجو از یافتن یک صفحه وب هستند، زیرا ممکن است Google تصمیم بگیرد لینک‌های Nofollow را بخزد و فهرست کند.

اینکه آیا انکر تکست لینک‌های Nofollow وزنی دارد یا نه نمی‌توان تایید کرد و هنوز برای بحث باز است. این بدان معنا نیست که باید از لینک های Nofollow اجتناب کنید. آنها بخشی طبیعی از یک استراتژی بازاریابی دیجیتال قوی هستند.

1/5 - (1 امتیاز)
مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

+ 39 = 44

دکمه بازگشت به بالا
بستن