بازاریابیمدیریت

ارزش طول عمر مشتری CLTVیعنی چه؟

شاید شما نیز بارها نام عنوان‌ ارزش عمر مشتری را شنیده باشید. ارزش عمر مشتری برای افرادی که صاحب کسب و کار هستند واژه‌ای بسیار آشنا می‌باشد. همانطور که می‌دانید هر کسب و کاری دارای مشتری‌هایی است که از طریق آن‌ها سود زیادی کسب می‌کند. در واقع بدون وجود مشتری یک کسب و کار امکان  فعالیت نخواهد داشت.

حال پایبند نمودن مشتری های ثابت یک کسب و کار نسبت به جذب  مشتریان جدید هزینه بسیار کمتری را برای کسب و کارها به همراه دارد. همچنین مشتری های قبلی نسبت به مشتری های جدید حدود سی درصد بیشتر به کسب و کار سود می‌رسانند. به همین دلیل مشتریان قبلی و ثابت برای همه کسب و کارها بسیار حائز اهمیت هستند و از روش های مختلفی ‌برای پایبندی هر چه بیشتر آن‌ ها به کسب و کار استفاده می‌کنند.

حال یکی از معیار یا پانومتر هایی که در افزایش بهره‌وری از این مشتری ها به کار می رود، ارزش طول عمر مشتری‌ها می باشد. ارزش عمر مشتری معیاری است که به یک کسب و‌ کار نشان می‌دهد یک مشتری در یک بازه زمانی خاص چه سودی  را به کسب و کار رسانده است. در واقع این  معیار به کسب و کار ها نشان می‌دهد که هر یک از مشتری‌ها در تمام طول عمر خود چقدر برای آن کسب و کار سودمند بوده‌اند.‌

برای مثال  سنجیده می شود که هر یک از مشتری ها در یک سال گذشته چند بار و در هر بار چه مبلغی  از کسب و کار خرید نموده اند. هرچقدر که تعداد دفعات خرید و مبلغ آن‌ها بیشتر  بوده و در بازه زمانی کوتاه تری انجام گرفته باشند، ارزش طول عمر مشتری نیز بالاتر خواهد بود. کسب و کار ها با استفاده از این معیار هر یک از مشتریان را در یک دسته خاص قرار داده و برای افزایش ارزش  عمر آن ها از روش‌های بازاریابی متفاوتی استفاده می‌کنند، که در نهایت منجر به کسب سود زیادی می‌شود.

روش‌های افزایش  ارزش طول عمر مشتری

روش‌ها و استراتژی های زیادی برای افزایش طول عمر مشتری  وجود دارد. اعمال هر یک از این روش ها می تواند بر روی مشتریان تاثیرات زیادی داشته باشد و میزان ارزش طول عمر آن‌ها را افزایش دهد.  در زیر چند مورد از روش های تاثیرگذار افزایش طول عمر مشتریان  را ذکر نموده‌ایم:

  • مشتریانتان را غافلگیر کنید

اولین روشی که می‌توانید از آن برای افزایش ارزش عمر مشتریان فعلی خود استفاده کنید، غافلگیر کردن آن ها است. با غافلگیر کردن مشتریان  به آن ها نشان می دهید که برایشان ارزش قائل هستید. برای مثال می توانید در هر خرید یک محصول  را نیز به عنوان اشانتیون هدیه دهید. همچنین می توانید بر روی هر محصول یک یادداشت که در  آن جملات زیبا نوشته شده است را به مشتری بدهید. در حالتی دیگر نیز می‌توانید برای افزایش طول عمر مشتری با ارسال ایمیل یا پیامک او را از تخفیف محصولات یا خدمات خود مطلع سازید.

  • برای مشتری امتیازات ویژه در نظر بگیرید

اگر مشتری احساس کند که شما نسبت به دیگر خریداران  برای او امتیازات ویژه  ای را در نظر گرفته اید، احساس می کند که در یک موقعیت ویژه و منحصر به فرد قرار گرفته است. در نتیجه تصور می کند که نباید این فرصت استثنایی  را از دست بدهد و ترغیب به خرید می‌شود. برای این کار شما می‌توانید یک محصول ویژه برای مشتری در نظر بگیرید و یا به او تخفیفات خاصی بدهید.

  • با مشتری دوستانه برخورد کنید

برخورد دوستانه با مشتری باعث می شود که نسبت به کسب و کار شما وفادارتر و پایبندتر باشد. در نتیجه  ارزش طول عمر مشتری نیز افزایش می‌یابد. برای ایجاد رفتار دوستانه با مشتری باید سعی کنید ارتباط صمیمی با او برقرار کنید و تا حد امکان ارتباط خود را با او بهبود بخشید.

افزایش ارزش طول عمر مشتری  چه مزایایی به دنبال دارد؟

افزایش و‌ بالا بردن ارزش طول عمر مشتریان مزایای شگفت انگیزی را برای یک کسب و‌ کار به همراه دارد. به همین دلیل اکثر کسب و کارها به جای پرداخت هزینه‌های زیاد برای جذب مشتریان جدید سعی می‌کنند، طول عمر مشتریان قدیمی را افزایش دهند. در زیر چند مورد از مزایای فوق العاده افزایش طول عمر مشتریان  برای یک کسب و‌ کار را نام برده‌ایم:

  • کسب سود بیشتر

اولین مزیتی  که افزایش ارزش طول عمر مشتریان می تواند برای شما به همراه داشته باشد، کسب سود بیشتر می‌باشد. وقتی مشتریان قدیمی بیشتر از شما خرید کنند، قطعا سود بیشتری نسبت به قبل کسب خواهید کرد. حال هرچقدر که تعداد دفعات خرید مشتریان از شما بالاتر برود، سودتان نیز بیشتر می‌شود. با سنجش میزان بازگشت سرمایه می‌توانید متوجه شوید که میزان ارزش مشتریان برای شما چقدر است.

  • جوب مشتریان جدید

اگر شما موفق به افزایش ارزش طول عمر مشتریان خود شوید، یعنی موفق به جلب رضایت آن‌‌ها شده‌اید. حال وقتی مشتری از کسب و کار رضایت داشته باشد قطعا آن را به آشنایان خود نیز معرفی می کند. در نتیجه یک بازاریابی گسترده بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای برای کسب و کار شما انجام می‌گیرد. به این ترتیب شما موفق به جذب مشتریان  جدید زیادی خواهید شد.

  • بقای کسب و کار

با افزایش ارزش طول عمر مشتریان شما می توانید به بقای کسب و کارتان بسیار کمک‌ کنید. به این علت که خرید بیشتر آن ها از کسب و کار به شما فرصت می‌دهد بر روی جذب مشتریان جدید نیز متمرکز شوید. در نتیجه می توان‌ گفت افزایش ارزش طول عمر مشتری از لازمه های بقای یک کسب و کار به شمار می‌رود.

با بهره‌گیری از بیزنس کوچینگ، شما می‌توانید با همراهی فردی آگاه و متخصص به درک نقاط قوت و ضعف خود برسید و کسب‌وکارتان را متحول کنید.

امتیاز دهید
مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

53 − 48 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن