سئو

اهمیت بازاریابی داده محور در سودآوری

بازاریابی داده محور و نحوه اجرای  آن در کسب و کارها

امروزه همه شرکت ها از روش مارکتینگ برای جذب مشتری استفاده می کنند. در حال حاضر هیچ کسب و کاری بدون بازاریابی و تبلیغات امکان رشد ندارد. حال یکی از موثرترین و کارآمدترین روش های تبلیغات و جذب مشتری، مارکتینگ  داده محور می‌باشد. این روش امروزه توانسته توجه افراد زیادی را به خود جلب نماید، و معمولا نتایج بسیار خوبی دارد. در در درجه اول برای درک مفهوم این روش می‌بایست بگوییم، مارکتینگ داده محور به معنای استفاده از داده و اطلاعات مشتریان برای پیش بینی نیاز های آینده آن‌ها می‌باشد.

 در گذشته وقتی کسب‌و‌کارها می خواستند مشتریان بیشتری را جذب کنند، چند تبلیغو بازاریابی مختلف را به صورت حدس و گمان انجام می‌دادند، تا بالاخره یکی از روش‌های بازاریابی آن‌ها موثر عمل کند و بتوانند تعدادی مشتری جذب کنند. اما امروزه با استفاده از مارکتینگ داده محور دیگر نیاز به حدس و گمان نیست و می‌توان با پیش بینی دقیق نیاز آینده مشتریان، به راحتی محصول زیادی را به فروش رساند.

 حال سوال اینجاست که نحوه‌ پیاده سازی بازاریابی داده محور در یک کسب و‌ کار چگونه است؟ که‌ پاسخ بسیار ساده است. برای اینکه بتوان این روش بازاریابی را در یک‌ کسب و کار پیاده سازی کرد، ابتدا می‌بایست با برقراری تعامل با مشتری  اطلاعات و داده آن‌ها را دریافت نمود. حال برای برقراری تعامل با مشتری می توان از ایمیل، نظرسنجی، شبکه های اجتماعی استفاده نمود و تمام اطلاعات مشتری را به دست آورد. وقتی داده‌های مشتری دریافت شد، می‌بایست با استفاده از آن ها نیاز آینده او پیش بینی شود و بر اساس نیازهایش برای کسب و کار تبلیغ نمود. 

برای مثال در تحقیقات متوجه می‌شویم‌ که یکی از مشتری ها در حال خرید کتاب های دانشگاه خود می باشد.  حال می توان حدس زد که او در چند ماه آینده نیاز به جزوه‌ها و کتاب های کمک درسی نیز خواهد داشت. در نتیجه با تولید این نوع کتاب ها  پیامکی تبلیغاتی برای مشتری ارسال می‌شود. وقتی این پیامک برای مشتری  ارسال شد او نسبت به محصول شما احساس نیاز می کند و به راحتی برای خرید آن ترغیب می‌شود. این یک نمونه بارز از بازاریابی داده محور می‌باشد. 

اهمیت بازاریابی داده محور در سودآوری

مارکتینگ داده محور یکی از بهترین روش‌های جذب مشتری می‌باشد و می تواند سودآوری زیادی برای یک کسب و کار داشته باشد. به علت اهمیت بالای اعمال این روش در سودآوری، امروزه معمولا اکثر کسب و کارها از این روش مارکتینگ بهره می گیرند. در زیر تاثیرات مارکتینگ داده محور بر سود آوری برای یک کسب و‌ کار را نام برده‌ایم:

  • درک نیاز مشتریان

در مرحله اول مارکتینگ ‌داده محور به شما در درک هرچه بهتر نیاز مخاطبینتان کمک می کند. وقتی شما موفق به درک نیاز مخاطب خود شوید، قطعا می‌توانید برای محصولاتی که ممکن است خریداری کند، تبلیغ انجام دهید‌. در نتیجه مشتریان درک می کنند که شما دقیقا محصولات مورد نیاز آن ها را تولید می کنید، و به کسب و کار شما بسیار وفادار خواهند بود.‌ در نتیجه سود آوری کسب و کار شما بسیار بالاتر می‌رود.

  • بالا رفتن نرخ بازگشت سرمایه

بازاریابی داده محور باعث بالا رفتن نرخ بازگشت سرمایه شما می شود، و در نتیجه سود آوری کسب و کارتان را چندین برابر می‌کند. بازگشت سرمایه در واقع همان هزینه‌ای است که شما برای تبلیغات پرداخت کرده‌اید، و با استفاده از این روش بازاریابی بخش اعظمی از این سرمایه به شما باز خواهد گشت. 

  • تولید محصولات بهتر

وقتی شما بتوانید با اعمال مارکتینگ داده محور نیاز مخاطب  خود را درک‌ کنید، در درجه اول محصولات مورد نیاز او را تولید می کنید. اما در مرحله بعد شما هم از مخاطب شناخت دارید و هم عیوب و نواقص محصول خود را تشخیص داده اید. در نتیجه  می‌توانید محصولات بیشتری  تولید کنید، و سودآوری کسب و کارتان را افزایش دهید. به این ترتیب با اعمال بازاریابی داده محور موفق به کسب درآمد بالاتری برای مجموعه خود خواهید شد. 

چالش‌های اعمال بازاریابی داده محور کدامند؟

اعمال مارکتینگ داده محور نیز مانند هر یک از روش های بازاریابی می تواند چالش هایی را داشته باشد.‌ این چالش ها اعمال این روش بازاریابی را برای یک کسب و کار کمی دشوار می‌کنند، اما بازهم می بایست این روش برای رشد یک کسب و کار حتما اعمال شود. در زیر این چالش‌ها را نام برده‌ایم:

  • تشکیل تیم اجرا کننده

شما برای اعمال این روش مارکتینگ در کسب و کار خود نیاز به یک تیم دارید. تیم شما می‌بایست کاملا یکپارچه  و منسجم باشد، و از افراد کاردان در این زمینه تشکیل شده باشد. تشکیل این تیم و پیدا کردن اعضای آن عموما کار دشواری خواهد بود.

  • به دست آوردن داده‌های مشتری

یکی دیگر از چالش های بازاریابی داده محور کسب داده و اطلاعات مشتری می باشد. برای به دست آوردن داده‌های مشتری می بایست مراحل مختلف و پیچیده‌ای را طی نمود، که به هیچ عنوان کار ساده ای نخواهد بود. 

  • هزینه بالا

صرف هزینه زیاد دیگر چالشی است که شما برای  برای اعمال مارکتینگ داده محور با آن روبرو می شوید. شما برای کسب اطلاعات مشتریان و همچنین جذب آن ها نیاز به تبلیغات گوناگونی خواهید داشت. در نتیجه این روش می تواند برایتان هزینه بسیار بالایی را در بر گیرد. البته هزینه‌هایی که در اعمال بازاریابی داده محور پرداخت می‌شود، معمولا به کسب و کار باز می‌گیرد، اما برای استارت این روش باید قبل از دریافت سود این هزینه‌ها پرداخت شوند. 

امتیاز دهید
مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

91 − = 82

دکمه بازگشت به بالا
بستن