سئو

نیچ مارکتینگ چگونه پیاده سازی می‌شود؟

نیچ مارکتینگ چیست؟

هر کسب و کاری برای دست یابی به هدف خاصی فعالیت می کند، و از روش‌های مختلفی برای رسیدن به هدف و منافع خود استفاده می کند. یکی از مهم‌ترین روش‌هایی که به کسب و کار ها در جهت دستیابی به هدف و جذب مشتری  کمک می‌کند بازاریابی است. بازاریابی برای همه کسب و کار بسیار حائز اهمیت بوده و با روش های مختلفی صورت می‌پذیرد همچنین می‌توانید با بهره‌گیری از بیزنس کوچینگ، با همراهی فردی آگاه و متخصص به درک نقاط قوت و ضعف خود برسید و کسب‌وکارتان را متحول کنید.

یکی از انواع روش ها یا برنامه های بازاریابی نیچ مارکتینگ می‌باشد که با نام های بازاریابی گوشه ای و نیش مارکتینگ نیز شناخته می شود. این روش بازاریابی به کسب و کارها کمک  می‌کند به صورت هدفمند و برنامه ریزی شده اقدام به جذب مشتری نمایند. حال اگر بخواهیم مفهوم بازاریابی گوشه‌ای را به خوبی درک‌ کنیم، می بایست نگاهی به روش پیاده سازی آن بیندازیم. همانطور که می‌دانید وقتی کسب و کار نوپا شما وارد یک بازار می شود، کسب و کار های قدیمی و پیشکسوت جز بزرگترین رقبا برای شما محسوب می شوند، که می بایست با آن‌‌ها رقابت کنید.

حال اگر بخواهید در بازار بزرگی که تمام  رقبایتان در آن‌ فعالیت می‌کنند، فروش داشته باشید و مشتری جذب کنید قطعا برایتان بسیار زمان بر و دشوار خواهد بود. برای همین باید استراتژی نیش مارکتینگ را پیاده سازی کنید. برای پیاده سازی نیچ مارکتینگ می‌بایست شما در یک حوزه تخصصی و بر روی دسته‌ای از مشتریان خاص تمرکز کنید.

در واقع باید یکی از زیرشاخه های حوزه تخصصی  گسترده ای که تمام رقبایتان در آن فعالیت می کنند را انتخاب و تنها در جهت همان حوزه اقدام به جذب مشتری و فروش نمایید. به این علت که اگر بخواهید در محوریت یک حوزه تخصصی کلی فروش داشته باشید، به قدری تعداد رقبا زیاد است که جوب مشتری برای شما بسیار دشوار می شود.

برای مثال اگر بخواهید در حوزه کاهش وزن فعالیت کنید، به قدری کسب و کار های قوی و پیشکسوت در آن فعالیت می‌کنند که شما به سختی می توانید در بازار آن‌ها شناخته شوید. حال اگر بیایید یکی از زیرشاخه های کاهش وزن مثلا  کاهش وزن زنان باردار را انتخاب کنید، در جذب مشتریان موفق تر خواهید بود. در واقع مفهوم کلی نیچ مارکتینگ تمرکز بر روی یک زیر شاخه خاص و جذب مشتریان خاص می‌باشد، تا بتوان با وجود رقبای قوی اقدام به فروش و ارائه خدمات نمود.

مزایای پیاده سازی استراتژی نیچ مارکتینگ برای کسب و کارها

پیاده سازی نیش مارکتینگ می‌تواند برای اکثر کسب و‌ کار ها مفید واقع شود و مزایای بی شماری را به همراه داشته باشد. به همین دلیل امروزه اکثر شرکت‌ها و مراکز ارائه دهنده کالا و خدمات از این استراتژی بهره می‌برند‌. در زیر چند مورد از مزایای  این روش بازاریابی برای کسب و کارها را نام برده‌ایم:

  • رقابت کم

وقتی شما یکی از زیرشاخه‌های بازار را انتخاب می کنید، قطعا رقبای بسیار کمی خواهید داشت. به این علت که رقبای بزرگ قطعا در یک‌ زیر شاخه فعالیت نکرده و کلیت بازار را در دست می‌گیرند. در نتیجه شما رقیبی ندارید که بخواهید برای رقابت با او تلاش کنید. به این دلیل که اکثر کسب و کارهای پیشکسوت و بزرگ به سمت زیر شاخه‌های کوچک نمی روند و تصور می کنند که آن‌‌ها بازار بزرگی ندارند. در نتیجه رقبایی وجود ندارند که در انجام بازاریابی برای شما مشکل ایجاد کنند.

  • فهم بهتر بازار

یکی دیگر از مزایای استفاده از نیچ مارکتینگ برای کسب و‌ کار ها فهم بهتر بازار می‌باشد. وقتی شما تمرکز خود را بر روی یک نقطه از بازار می گذارید تعداد مشتریان مورد نظر شما نسبت به بازار کلی کمتر خواهند بود. در نتیجه شناخت و فهم آن نیاز و خواسته آن‌ها برایتان آسان‌تر خواهد بود.

  • سادگی در بازاریابی

با انجام روش نیش مارکتینگ بازاریابی کسب و کار شما بسیار راحت تر انجام می گیرد. به این علت که شما قرار است بر روی جذب دسته خاصی از مشتریان تمرکز کنید، و قطعا هزینه و زمان کمتری برای بازاریابی صرف خواهید کردید. در نتیجه سادگی در انجام  بازاریابی از دیگر مزایای نیچ مارکتینگ به حساب می‌آید.

معایب استراتژی نیچ مارکتینگ چیست؟

استراتژی نیش مارکتینگ با وجود مزایای فراوانی که دارد معایبی را نیز به همراه  دارد. به همین علت برخی از شرکت ها به جای استفاده از این روش سعی می‌کند از استراتژی‌های دیگری استفاده کنند. در زیر معایب روش نیش مارکتینگ برای کسب و کارها را نام برده‌ایم:

  • رشد محدود

اولین موردی که می تواند معایب اصلی نیش مارکتینگ باشد، رشد محدود می باشد. وقتی شما تنها برروی قسمت کوچکی از بازار تسلط داشته باشید، رشد شما نیز کمتر خواهد بود. به این علت که رشد شما‌ تنها به بازار همان نقطه ای که انتخاب کرده‌اید محدود می‌شود.

  • کسب سود کمتر

با پیاده سازی استراتژی نیچ مارکتینگ سودی که به دست می‌آورید نیز بسیار محدود تر خواهد بود. به این علت که شما تنها بر روی جذب تعداد محدودی از مشتریان تمرکز می کنید و نمی‌توانید در بازار کلی اقدام‌ به جذب مشتری کنید.

  • پیشی گرفتن رقبا

بعد از پیاده سازی این استراتژی ممکن است برخی رقبایی که بعدا به وجود می آیند در بازار کلی بازاریابی کنند. حال اگر شما همچنان از روش نیچ مارکتینگ استفاده کنید، قطعا  آن ها از شما پیشی می‌گیرند.

امتیاز دهید
مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

34 + = 42

دکمه بازگشت به بالا
بستن