کوچینگ

سلف کوچینگ چیست؟

سلف کوچینگ یا خود مربیگری چیست؟

واژه کوچینگ دیگر برای همه ما‌ آشنا بوده و حتی ممکن است از این‌ علم در زندگی شخصی یا کسب‌وکار خود استفاده نموده باشیم؛ اما‌ واژه جدیدی که‌ امروزه با قرار گرفتن در کنار کوچینگ به گوش می‌خورد، سلف کوچینگ یا خود مربیگری می‌باشد. چالش و‌ محدودیت‌ها در زندگی همه‌ ما‌ وجود داشته و تقریباً هیچ‌کس در این دنیا بی مشکل نیست؛ اما راه‌ مقابله با این‌ مشکلات چیست؟ آیا باید با آن‌ها‌ کنار آمده و به مشکلات بی‌اعتنا باشیم؟‌ یا اینکه‌ با چالش‌ها مقابله کنیم؟ پاسخ ساده است. اگر بخواهیم مشکلات و چالش‌ها بر ما غلبه نکنند، تنها راه‌حل مقابله با آن‌ها خواهد بود. حال امروزه یکی از بهترین روش‌های مقابله با چالش‌ها و رشد فردی، سلف کوچ یا خود مربیگری است‌.

در این روش فرد به شناخت عمیقی از شخصیت خود دست پیدا می‌کند و‌ درنتیجه با شناخت نقاط ضعف و قوتش، سعی می‌کند مشکلاتش را برطرف نموده و به اهداف خود دست یابد. سلف کوچینگ با کوچینگ کاملاً تفاوت دارد. در این روش شخص مربی خودش خواهد بود و درراه رسیدن به موفقیت به خودش کمک‌ خواهد کرد؛ اما درروش کوچینگ فرد برای اینکه بتواند با مشکلاتش مقابله نموده و توانایی‌هایش را کشف ‌کند، باید از متخصص کوچ یا مربی کمک بگیرد؛ اما‌ همه افراد نمی‌توانند یک‌شبه و بدون آموزش دیدن، به خودشناسی عمیقی از خود دست پیدا کنند.

به همین دلیل هر فرد برای اینکه بتواند از روش یا علم سلف کوچینگ بهره ببرد، ابتدا باید این‌ تکنیک را تحت نظر یک‌ متخصص کوچ  آموزش فردی‌  آموزش ببیند. سلف کوچ یک‌ خودآگاهی درونی است و به شما در پروش مربی درونیتان کمک‌ می‌نماید. سلف کوچ‌ می‌تواند قدرت شمارا در حل مسائل و چالش‌های‌ مختلف بالاتر برده و مسئولیت‌پذیری و انگیزه‌تان را نیز تا حد زیادی افزایش دهد.

نحوه انجام سلف کوچینگ چگونه است؟

سلف کوچ نیاز به دانش خاصی داشته و افراد برای انجام آن‌ باید به خودشناسی عمیقی از خود رسیده باشند. به زبان ساده‌تر افرادی که‌ می‌خواهند این روش را اعمال کنند، باید قبل از هر چیزی به یک‌ متخصص کوچ‌ حرفه‌ای تبدیل گردیده باشند تا بتوانند با تکیه‌بر علم‌ کوچ به خودشناسی عمیقی دست یابند. متخصصین کوچ با پرسش‌هایی از خود، در چند مرحله این روش را اجرا می‌کنند. در زیر این مراحل را شرح‌ داده‌ایم:

  • چه اهدافی در سر دارید؟ چه‌ مشکلاتی بر سر راهتان وجود دارد؟ با پاسخ به این سوال اهدافتان را مشخص و تک‌به‌تک مشکلاتی که‌ می‌خواهید از شر آن‌ها خلاص شوید را بیان‌ کنید.
  • به نظر شما علل به وجود آمدن این مشکلات چیست؟ در این‌ مرحله از سلف کوچینگ باید علت مشکلات و محدودیت‌هایتان را شناسایی‌ کنید.
  • راه‌حل و سناریوی شما برای حل این مشکلات و دستیابی به اهداف چیست؟ در این مرحله بیان کنید که از چه طریقی می‌خواهید مشکلاتتان را حل کنید و باید چه اقداماتی را برای دستیابی به اهدافتان مدنظر قرار دهید.
  • باورهایی که شما را در حل مشکلاتتان محدود می‌سازند کدم‌اند؟ در این مرحله باید تا‌ حد امکان باورهای اشتباه و محدودکننده خود را شناسایی نموده و آن‌ها را از خود دور کنید.
  • چند درصد به خود اطمینان دارید که می‌توانید مشکلاتتان را حل کنید؟ در این مرحله از سلف کوچینگ باید میزان اعتماد به خود را بررسی کنید تا مطمئن‌ شوید که قادر به حل مشکلاتتان هستید.
  • اجرایی کردن برنامه‌ها

در مرحله آخر از سلف کوچ باید برنامه‌های خود برای دستیابی به اهداف و مقابله با مشکلات را به‌طور کامل اجرا کنید.

 مزایای فوق‌العاده سلف کوچینگ

سلف کوچ‌‌ عموماً‌ مزایای فراوانی را به‌همراه خواهد داشت و می‌تواند در زندگی شخصی افراد تأثیرات بسیار مثبتی داشته باشد. به همین دلیل افراد با هر شرایطی و با هر جنسیتی، نیاز به یادگیری این‌ تکنیک دارند تا بتوانند سطح شناخت از خود را تا حد زیادی افزایش دهند. در زیر مزایای فوق‌العاده خود مربیگری را نام‌برده‌ایم:

مزایای فوق‌العاده سلف کوچینگ

  • سریع و در دسترس بودن

سلف کوچ سریع‌ترین روشی است که ‌می‌تواند شما را در حل مشکلاتتان راهنمایی کند. در این روش شما به خود مربیگری پرداخته و در هر زمان و مکانی می‌توانید به خود مشاوره دهید. درنتیجه اولین مزیت سلف کوچینگ قطعاً سریع و در دسترس بودن آن‌می باشد.

  • افزایش اعتمادبه‌نفس

درروش سلف کوچ‌ شما به‌تنهایی و بدون کمک هیچ شخصی، مشکلاتتان را حل خواهید کرد. درنتیجه این باعث می‌شود که احساس قدرتمندی داشته و اعتمادبه‌نفستان تا حد زیادی افزایش یابد.

  • توانایی مقابله با چالش‌های بزرگ

حتماً شما‌ نیز شنیده‌اید که هر مشکلی انسان را از پا دربیاورد، او‌ را قوی‌تر می‌کند. درروش سلف کوچ‌ نیز همین‌طور است. شما با استفاده از این تکنیک‌ مشکلات فراوانی را حل می‌کنید و برای رویارویی با چالش‌های بزرگ‌تر در آینده‌ کاملاً آماده می‌شوید. درنتیجه توان‌ مقابله شما با مشکلات بزرگ‌تر افزایش‌یافته و این مورد نیز از مهم‌ترین مزایای سلف کوچینگ محسوب می‌شود.

  • رایگان و دائمی بودن

از دیگر مزایای شگفت‌انگیز سلف کوچ می‌توان به‌رایگان و دائمی بودن آن اشاره کرد. در این روش شما خودتان مربی هستید و درنتیجه به خود مشاوره رایگان می‌دهید. علاوه‌بر‌این چون شخص شما مربی است، می‌توانید از این روش به‌صورت دائمی استفاده کنید و درواقع مدت‌زمان آن‌ به جلسات و تایم‌های مختلفی محدود نمی‌شود.

  • شناخت نقاط ضعف و قوت

سلف کوچ به شما‌ کمک می‌کند که با شناخت خود بتوانید نقاط ضعف و قوتتان را نیز شناسایی نموده و درنتیجه فاکتورهای منفی خود را از بین برده و نقاط قوتتان را نیز تقویت نمایید.

  • افزایش انگیزه

دیگر مزیت شگفت‌انگیزی که سلف کوچینگ برایتان به همراه دارد، افزایش انگیزه می‌باشد. به‌این‌علت‌ که در این روش شما چالش و موانع راه خود را برطرف می‌سازید و روحیه و انگیزه‌تان‌ تا حد زیادی بالا می‌رود.

امتیاز دهید
مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

57 − 53 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن