کوچینگ

مراحل راه اندازی کسب و کار

مهارت‌های لازم برای راه اندازی کسب و کار موفق

در جامعه امروزی بسیاری از افراد، شخصیتی ریسک‌پذیر دارند و اصولاً برای زندگی کارمندی ساخته نشده‌اند. این افراد دقیقاً همان کسانی هستند که در آینده می‌توانند به کارآفرین‌های موفق و نامدار تبدیل شوند؛ اما برای تبدیل‌شدن به یک کارآفرین نمونه و کاردان و راه‌اندازی یک بیزینس موفق تنها ویژگی‌های شخصیتی حائز اهمیت نیستند. بلکه برای تأسیس یک کسب و کار موفق و سودآور، نیاز است که کارآفرینان دارای برخی مهارت‌های مهم باشند. دارا بودن این مهارت‌ها برای شروع یک کسب و کار جدید الزامی است. در زیر این مهارت‌های مهم و کاربردی را نام‌برده‌ایم:

  • توانایی مدیریت مالی

اولین مهارتی که برای راه اندازی کسب و کار بزرگ به آن نیاز دارید، توانایی مدیریت مالی می‌باشد. چون اگر توانایی کنترل و مدیریت سرمایه کسب‌وکار خود را نداشته باشید، قطعاً در آینده با مشکلات فراوانی روبرو خواهید شد. یک مدیر کسب و کار باید بداند که دقیقاً درآمد کسب و کار را در چه بخش‌هایی هزینه کند و چگونه از هدر رفت سرمایه جلوگیری نماید.

  • مدیریت کارکنان

دیگر مهارتی که برای تأسیس یک کسب‌وکار به آن نیاز دارید، توانایی مدیریت کارکنان می‌باشد. چون اگر توانایی مدیریت نمودن کارکنان و پرسنل را نداشته باشید، یکپارچگی لازم در کسب‌وکارتان به وجود نخواهد آمد. برای کسب این توانایی و مهارت می‌توانید در دوره‌های آموزشی اساتید معتبر و باسابقه نیز شرکت‌ کنید.

  • آشنایی با دیجیتال مارکتینگ

شاید درگذشته برای راه‌اندازی کسب و کار نیازی به آشنایی با علم دیجیتال مارکتینگ نبود؛ اما امروزه استفاده از دیجیتال مارکتینگ یا همان بازاریابی دیجیتالی در رشد کسب‌وکار شما تأثیر بسزایی دارد. به همین علت است که باید با این شیوه بازاریابی آشنایی کافی داشته باشید.

نحوه و مراحل راه‌اندازی کسب و کار در ایران

راه‌اندازی و تأسیس یک کسب و کار جدید در ابتدا برای بسیاری از افراد هراس‌آور است. چون اکثر افراد تصور می‌کنند این کار بسیار هزینه‌بر است و درواقع ریسک کردن می‌تواند موجب بروز نگرانی‌هایی در آن‌ها شود؛ اما این کار باوجود پیچیدگی‌های خاصی که دارد، دشوار نیست و تنها نیازمند گذراندن برخی مراحل به‌صورت اصولی و هدفمند می‌باشد. برای راه‌اندازی و تأسیس یک کسب‌وکار موفق می‌بايست مراحل زیر را طی کنید:

  • یک ایده عالی انتخاب کنید

شما باید ایده‌ای برای کسب‌وکار خود داشته باشید که یافتن آن کار سختی نیست. ابتدا با طرح پرسش و پاسخ‌های مختلف در ذهن خود ایده‌ای را انتخاب کنید و از دائمی بودن آن مطمئن شوید. سپس بررسی کنید که آیا ایده شما بازار خوبی دارد یا خیر؟ اگر پاسخ بله بود لحظه‌ای برای اجرا کردن ایده خود صبر نکنید.

  • بازار را تجزیه‌وتحلیل کنید

مرحله دوم راه اندازی کسب و کار تجزیه و تحلیل بازار می‌باشد. باید بازار را بررسی کنید و ببینید که آیا در آن تقاضای زیادی برای ایده شما وجود دارد؟ اصلاً شما اولین نفری هستید که از این ایده استفاده می‌کنید یا قبل‌تر افرادی آن را اجرایی کرده‌اند؟ اگر قبل‌تر نیز افرادی ایده شما را استفاده کرده‌اند، به این معناست که شما در بازار دارای رقبایی هستید. حال برای غلبه بر این رقبا می‌بايست ایده خود را متمایز‌تر اجرا کنید.

  • طرح کسب و کار را ایجاد کنید

در مرحله بعد باید طرح اولیه کسب و کار را ایجاد کنید. این طرح درواقع نقشه‌ای است که به شما کمک می‌کند ایده انتخاب‌شده‌تان را به واقعیت تبدیل کنید. وجود این طرح برای هر کسب‌وکاری با هر موضوعی، ضروری است. اگر می‌خواهید به جذب سرمایه‌گذار بپردازید، باید طرح کسب‌وکارتان طولانی و چندصفحه‌ای باشد. سپس آن را به مؤسسات مالی ارائه دهید تا سرمایه‌گذارانی که مایل هستند بتوانند با شما شراکت داشته باشند؛ اما اگر نیازی به سرمایه‌گذار ندارید، طرح راه‌اندازی کسب‌وکارتان می‌تواند تک‌صفحه‌ای نیز باشد.

  • برای تأمین سرمایه کسب و کار برنامه‌ریزی کنید

شما برای راه اندازی و تأسیس کسب و کار خود نیاز به سرمایه خواهید داشت. اول باید مشخص کنید که دقیقاً چه مقدار سرمایه‌ای نیاز دارید. سپس تعیین کنید که از چه منابعی می‌خواهید این هزینه‌ها را تأمین کنید. این مرحله بسیار مهم است. چون ممکن است کسب و کار شما در همان ابتدای راه‌اندازی سود مطلوبی نداشته باشد که بتوانید این هزینه‌ها را جبران کنید.

  • ساختار قانونی کسب و کارتان را انتخاب کنید

حالا باید ساختار قانونی کسب و کارتان را انتخاب و تعیین نمایید. البته این ساختار بعدها ممکن است تغییر کند، اما به‌هرحال تعیین آن ضرورت دارد. انواع ساختار قانونی کسب و کار شامل شراکتی، مسئولیت محدود، سهامی، مالکیت انحصاری، مسئولیت نامحدود و … می‌شوند‌.

  • نام برندتان را انتخاب کنید

در این مرحله از راه‌اندازی کسب و کار می‌بايست نامی مناسب برای برند خود انتخاب کنید. نام برند باید با ویژگی‌ها و موضوع کسب‌وکارتان مرتبط باشد. همچنین نامی که انتخاب می‌کنید بهتر است شباهتی بانام کسب‌و‌کارهای دیگر نداشته باشد. پس از انتخاب نام باید جهت ثبت آن اقدام کنید که این کار در هر کشور مراحل قانونی مختلفی دارد.

  • مجوز کسب‌وکار خود را دریافت نمایید

هر کسب‌وکاری با توجه به نوع فعالیتی که دارد باید مجوزهای مختلفی را دریافت کند و به‌اصطلاح باید مراحل کاغذبازی و مراجعه به ادارات مختلف را طی کنید تا مجوزهای مربوطه را اخذ نمایید.

  • تیم قدرتمند کسب‌وکارتان را تشکیل دهید

در این مرحله باید تیمی قدرتمند برای کسب و کار خود تشکیل دهید. محصول و خدمات شما قرار است توسط تیمی که دارید در بازار عرضه شوند، پس در گزینش افراد برای استخدام نهایت دقت را به خرج دهید.

  • در فضای مجازی حضور یابید

این آخرین مرحله از راه اندازی کسب و کار می‌باشد. شما می‌بايست در این مرحله وب‌سایت برندتان را طراحی کنید و در شبکه‌های اجتماعی حضور یابید. این شبکه‌ها یک ابزار قوی برای تبلیغات کسب و کار شما بوده و به‌هیچ‌عنوان نباید قدرت حضور در فضای مجازی برای برند سازی و جذب مشتری را نادیده بگیرید. اگر برای طراحی سایت خود نیاز به مشاوره دارید تیم آکادمی توسعه کسب و کار دکتر نعمتی آماده ارائه خدمات به شما می باشد.

امتیاز دهید
مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

8 + 1 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن