سئو

خطای 404 به چه معناست و چگونه آن را رفع کنیم؟

خطای 404 صفحه یافت نشد زمانی رخ می‌دهد که سرور یک وب سایت نمی‌تواند صفحه ای را که ‌می‌خواهید از طریق یک لینک یا تایپ یک URL در مرورگر خود به آن دسترسی پیدا کنید، پیدا کند. در این موارد، هر پیوندی به صفحه‌ای که در آنجا وجود ندارد، یا پیوندی که دارای اشتباه تایپی در URL هدف باشد، پیوند مرده یا شکسته نامیده می‌شود.

خطاهای 404 به ما کمک می‌کنند بفهمیم که مرورگر و سرور به خوبی کار می‌کنند. اگر صاحب وب‌سایت هستید، خطای 404 مانند نشتی در سقف است. بنابراین، یافتن و رفع این خطاها می‌تواند برای تجربه کاربری، سئو و نتیجه نهایی شما بسیار مهم باشد.

چه زمانی خطای 404 رخ می‌دهد؟

خطای 404 زمانی رخ می دهد که:

  • یک صفحه وب حذف شد
  • یک صفحه به اشتباه هدایت شد
  • در حین ویرایش به صفحه ای رسیده اید
  • مسیر URL اشتباه است

راه‌های دیگری نیز وجود دارد که این خطا ممکن است رخ دهد، اما اینها رایج‌ترین دلایلی هستند.

یک صفحه وب حذف شد

شما سعی کرده اید به صفحه ای دسترسی پیدا کنید اما دیگر آنجا نیست. شاید شما از یک وبلاگ به وبلاگ دیگر کلیک کرده اید و به بن بست رسیده اید. یکی از دلایل رایج این اتفاق این است که صفحه حذف شده است. یک وب سایت می تواند راه اندازی شود یا شما را به صفحه مرتبط دیگری هدایت کند.

یک صفحه به اشتباه هدایت شد

دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است بخواهید URL را تغییر دهید:

  • شما در حال انتقال وب سایت هستید
  • شما در حال ادغام صفحات وب با هم هستید
  • شما در حال تغییر یک URL برای بهینه سازی سئو هستید

گاهی اوقات یک صفحه وب جابه‌جا می‌شود، اما به درستی به URL مناسب هدایت نمی‌شود. این نیز منجر به خطای 404 می شود.

در اینجا، با وجود اینکه صفحه از نظر فنی حذف نشده است، به یک پیوند شکسته رسیده اید. هر کسی که مسئول وب سایت است باید به صورت دستی آن را تعمیر کند—امیدواریم که آنها از آن مطلع باشند.

شما به صفحه ای در حال ویرایش رسیده اید

ممکن است در صفحه درستی باشید، اما کسی روی آن کار می کند. به احتمال زیاد آنها در حال به روز رسانی محتوای آن هستند. اگر شما کسی هستید که روی یک صفحه کار می‌کنید، بررسی کنید که وقتی همه چیز آماده است منتشر شده باشد.

خطای 404 به دلیل مسیر URL اشتباه است

پاسخ HTTP 404 می‌تواند به دلیل یک اشتباه تایپی ساده در URL باشد. یا آن را اشتباه تایپ کرده اید یا پیوند منتهی به صفحه دیگر به درستی تایپ نشده است.

اگر شما مالک وب سایت هستید و لینک خرابی در سایت خود دارید، بررسی کنید که اشتباه تایپی نباشد.

چرا باید خطای 404 را برطرف کنید؟ 

در حالی که کدهای 404 ضروری است، وقتی صفحاتی که باید زنده باشند، خوب نیست 404 را برگردانند. اگر گزینه بهتری وجود دارد که بتوانید ترافیک و خزنده های وب را به آن هدایت کنید، باید این کار را انجام دهید. اگر نه، بودجه خزیدن خود را هدر می دهید و در نتیجه بازدیدکنندگان سایت را از دست می دهید . بنابراین، اگر قرار نیست وجود داشته باشند، مهم است که آنها را تعمیر کنید.

پیدا کردن صفحات خطای 404 در سایت شما

اکنون متوجه می شوید که وقتی سایت شما خطای «Page Not Found» را برمی گرداند به چه معناست. اما چگونه این صفحات را پیدا می کنید؟ چند راه برای انجام آن وجود دارد.

جستجوگر لینک شکسته 

آیا نمی توانید صفحات خطای 404 خود را پیدا کنید؟ Broken Link Checker می تواند این کار را برای شما انجام دهد. تنها کاری که انجام می دهید این است که وب سایت خود را وصل کنید و هر نمونه از لینک های شکسته را تا 3000 صفحه در هر ممیزی به شما می گوید.

فقط گزینه گزارش تمام رخدادهای هر پیوند مرده را انتخاب کنید.

این ابزار رایگان به شما می گوید که دقیقاً کجا این صفحات را از طریق URL یا کد منبع پیدا کنید.

کنسول جستجوی گوگل

اگر قبلاً کنسول جستجوی گوگل (GSC) را راه اندازی کرده اید و سایت شما ایندکس شده است، این گزینه مناسب است. برای یافتن خطاهای 404 با کلیک بر روی ویژگی مورد نظر خود شروع کنید.

در داشبورد خود به پایین بروید و به گزارش فهرست بروید. سپس برای مشاهده گزارش کامل کلیک کنید.

به پایین بروید تا جایی که می گوید چرا صفحات ایندکس نمی شوند. در اینجا می توانید خطاهای 404 سخت و نرم را ببینید. GSC هشدار می دهد که این فهرست ممکن است جامع نباشد. با کلیک بر روی دلیل، نمونه هایی از آن در سایت شما نمایش داده می شود.

چگونه خطای 404 را برطرف کنیم

رایج ترین راه برای رفع مشکل صفحه با وضعیت HTTP 404، تغییر مسیر صفحه است. ریدایرکت شخصی را از صفحه ای که دیگر وجود ندارد به صفحه مرتبطی که وجود دارد می فرستد. برای هدایت لینک شکسته خود به یک صفحه کار، سرور وب سایت خود را راه اندازی کنید تا به جای 404 با کد 3xx پاسخ دهد. اگر صفحه ای است که ترافیک زیادی دریافت می کند، آن را به یک مسیر URL مشابه با محتوای مشابه هدایت کنید.

نحوه تنظیم تغییر مسیر بستگی به نحوه میزبانی وب سایت شما دارد. ما نحوه ایجاد تغییر مسیر در دو گزینه محبوب را پوشش خواهیم داد: Squarespace و WordPress.

رفع خطاهای 404 در Squarespace 

سایت خود را بررسی کنید تا ببینید کدام صفحات باعث خطای 404 می شوند. اگر کل سایت شماست، دوباره بررسی کنید که منتشر شده باشد. اگر اینطور نیست، با ذخیره کردن تغییرات، آن را منتشر کنید.

با نگه داشتن ماوس روی دکمه DONE و انتخاب Save تغییرات خود را ذخیره کنید.

اگر به توضیحی در مورد نحوه تغییر مسیر صفحه 404 در Squarespace نیاز دارید، آنها یک آموزش ویدیویی کوتاه ایجاد کردند.

نحوه رفع خطای 404 در وردپرس

سیستم های مدیریت محتوا (CMS) ساخت یک وب سایت و آپلود محتوا را آسان می کند. WordPress.org محبوب ترین CMS منبع باز تا سال 2022 است. این هنوز هم مانع از وقوع 404 نمی شود. در اینجا ساده ترین راه برای تعمیر 404s در سایت وردپرسی بدون متخصص بودن آمده است:

ابتدا از سایت خود نسخه پشتیبان تهیه کنید. شما نمی خواهید یک خطای کوچک به یک خطای بزرگ تبدیل شود.

UpdraftPlus یک افزونه آسان برای پشتیبان گیری از وب سایت شما است. اگر قبلاً آن را نصب نکرده اید، آن را نصب کنید و سپس روی Activate کلیک کنید.

روی Settings کلیک کنید و از منو UpdraftPlus Backups را انتخاب کنید.

و سپس فقط از آن نسخه پشتیبان تهیه کنید. اکنون که از سایت وردپرس شما نسخه پشتیبان تهیه شده است، اجازه دهید بازرسی شما را دوباره بررسی کنیم. ببینید آیا کل سایت شما است یا صفحات خاصی به شما مشکل می دهند.

یک یا چند صفحه دارای خطای 404 در وردپرس هستند

به احتمال زیاد شما با یک یا چند صفحه از کل سایت خود مشکل دارید. راه های مختلفی وجود دارد که می توانید آنها را برطرف کنید. اما چرا ساده ترین راه را که رایگان هم هست انتخاب نکنید؟

به جای بررسی اسناد وردپرس ، به سادگی:

  1. ببینید کدام صفحات خطاهای 404 را برمی گردانند
  2. بررسی کنید که صفحات وب منتشر شده باشند
  3. در غیر این صورت، صفحه را با وضعیت 301 از طریق یک افزونه هدایت کنید

سه مرحله ساده و وب سایت شما خوب به نظر می رسد.

اولین قدم این است که دوباره آن ممیزی را بررسی کنید. توجه داشته باشید که کدام یک پاسخ HTTP 404 را ارسال می کنند. اکنون به داشبورد مدیریت خود بروید و به صفحات پیمایش کنید.

به زیر پیش نویس ها نگاه کنید:

آیا صفحاتی در پیش نویس وجود دارد که باید منتشر شوند؟ معما حل شد.

اگر مشکل این نیست، پس شاید شما یک صفحه را به درستی تغییر مسیر نداده اید. این یک اشتباه آسان است. یک سناریوی رایج این است که شما مسیر URL را تغییر داده اید اما تغییر مسیر را درست تنظیم نکرده اید. بیایید همین الان اشتباه را اصلاح کنیم.

گزینه‌های زیادی برای تغییر مسیر آسان صفحه وجود دارد، اما فعلاً از افزونه  Redirection استفاده می‌کنیم. شما می‌خواهید با نصب افزونه و فعال کردن آن شروع کنید.

استفاده از افزونه Redirection ساده است:

  1. در قسمت Source URL: URL قدیمی را وارد کنید
  2. در قسمت Target URL: URL مورد نظر برای تغییر مسیر را وارد کنید
  3. روی Add Redirect کلیک کنید

دوبار بررسی کنید تا مطمئن شوید که صفحه 404 از بین رفته است.

امتیاز دهید
مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

15 − = 14

دکمه بازگشت به بالا
بستن