کوچینگ

لایف کوچینگ چیست؟

کوچینگ زندگی یا لایف کوچینگ چیست؟

 بی‌شک‌ همه انسان‌ها دارای استعداد و‌ توانایی‌هایی هستند که‌ اگر آن‌ها را شکوفا کنند می‌توانند به اهداف خود دست یابند. حال هر فرد ممکن است به‌تنهایی نتواند توانایی‌هایش را شناسایی و با مشکلات مقابله کند؛ درنتیجه‌ همه افراد نیاز دارند که در زمینه دستیابی به اهداف و استفاده حداکثری از استعدادهایشان در زندگی از یک‌ راهنما کمک‌ بگیرند. در اینجاست که لایف کوچینگ کاربرد پیدا می‌کند. کوچینگ زندگی به افراد کمک می‌کند تا موانع و مشکلات خود را شناسایی نموده و به مقابله با آن‌ها بپردازند.

همچنین کوچینگ زندگی به فرد کمک می‌کند تا اهدافش را مشخص نموده و بهترین روش را برای دستیابی به آن‌ها اعمال نماید. لایف کوچینگ از دو کلمه لایف و کوچینگ تشکیل‌شده که لایف به معنای زندگی و‌ کوچینگ به معنای مربیگری است. به همین دلیل معنای این واژه مربیگری زندگی یا همان کوچینگ زندگی می‌باشد. کوچینگ زندگی به افراد کمک می‌کند که راه‌حل تمام مشکلات خود را کشف کنند، درواقع به‌جای گرفتن ماهی، ماهیگیری را به آن‌ها آموزش می‌دهد.

یعنی هر فردی که از این علم استفاده می‌کند، خیلی ساده می‌تواند رهبری زندگی خود را به دست بگیرد و شناخت دقیقی از خود داشته باشد. کوچینگ زندگی امروزه توجه افراد زیادی را به خود جلب نموده است. در حال حاضر افراد تحصیل‌کرده و نخبه به این علم علاقه خاصی نشان داده و سعی می‌کنند از کوچینگ برای داشتن یک زندگی بهتر استفاده کنند. لایف کوچینگ به هر فرد با هر سطح تحصیل، درآمد و شغلی که دارد، کمک می‌نماید تا از چیزی که هست به چیزی که رؤیایش را دارد تبدیل شود. علم کوچ باعث افزایش بازدهی عملکرد افراد شده و به آن ‌ایجاد تعادل میان کار و زندگی را آموزش می‌دهد.

لایف کوچ کیست؟

شما برای اینکه بتوانید از علم کوچینگ زندگی برای رشد هرچه بهتر خود استفاده کنید، می‌بایست از یک‌ لایف کوچ در این زمینه کمک بگیرید. لایف کوچ درواقع همان مربی زندگی شما خواهد بود. لایف کوچ‌ها افرادی متخصص و کاردان‌ بوده که سال‌ها در حوزه علم روانشناسی و‌ کوچینگ آموزش‌دیده‌اند. لایف کوچ‌ها در مرحله اول با تکیه‌بر علمی که دارند، به شما کمک‌ می‌کنند تا نقاط ضعف و قوت خود را پیدا کنید. سپس استراتژی‌هایی را برایتان طراحی می‌کند که بتوانید با اجرای آن‌ها نقاط ضعفتان را برطرف سازید و نقاط قوتتان را نیز گسترش داده و استعدادهایتان را پرورش دهید؛ اما مربی کوچ چگونه لایف کوچینگ را اجرا می‌کند؟ لایف کوچ با انجام چند مرحله این علم را در زندگی افراد پیاده‌سازی خواهد کرد.

اگر به مربیان فوتبال توجه کنید، خواهید دید که آن‌ها ابتدا هدف و موفقیت تیم مثل برد تیم‌ رقیب را مشخص می‌کنند. سپس نقشه راه رسیدن به این موفقیت را ترسیم می‌کنند و از بازیکنان می‌خواهند که آن‌ را اجرا کنند. لایف کوچ نیز دقیقاً به همین شیوه عمل می‌کند. در درجه اول لایف کوچ‌ اهداف زندگی شما را مشخص و نقشه راه دستیابی به آن‌ها را ترسیم خواهد کرد. سپس کنار می‌ایستد و از شما می‌خواهد که نقشه را اجرا کنید. درواقع لایف کوچ برای دستیابی به اهدافتان هیچ اقدامی را به‌طور مستقیم انجام نمی‌دهد، بلکه به شما نقشه راه صحیح را نشان می‌دهد.

امروزه اکثر افراد موفق، معمولاً از یک‌ لایف کوچ در زندگی خود کمک می‌گیرند. مربی کوچ زندگی با پیاده‌سازی لایف کوچینگ به افراد کمک‌ می‌کند که ارزش‌های خود را درک‌ کنند و به خودباوری برسند. در انتخاب لایف کوچ خود نیز باید به معیارهایی مثل دانش کافی، تجربه بالا، نمونه کارهای موفق و‌… توجه داشته باشید.

مهم‌ترین مزایای استفاده از لایف کوچینگ

استفاده نمودن از علم کوچینگ زندگی می‌تواند برای افراد مزایای شگفت‌انگیزی به همراه داشته باشد و در مدت‌زمان کوتاهی موجب رشد فردی خواهد گردید. در زیر برخی از مهم‌ترین مزایای کوچینگ زندگی را نام‌برده‌ایم:

مهم‌ترین مزایای استفاده از لایف کوچینگ

  • غلبه بر موانع و ترس‌ها

همان‌طور که‌ می‌دانید ترس‌های ما در زندگی، اولین مانع رسیدن به اهدافمان خواهند بود. لایف کوچ به ما کمک می‌کند تا تمامی موانع و مشکلاتمان را در زندگی برطرف نموده و بر ترس‌هایمان غلبه‌ کنیم.

  • طراحی نقشه برای زندگی

زندگی بدون برنامه‌ریزی و داشتن نقشه راه، بدون روال منظم پیش می‌رود و نمی‌توان از افراد بدون برنامه انتظار داشت که به‌راحتی به اهدافشان دست یابند؛ اما لایف کوچینگ به افراد کمک می‌کند تا نقشه زندگی را طراحی و با پیش رفتن بر اساس آن آینده‌ای درخشان برای خود رقم بزنند.

  • ایجاد تعادل میان زندگی و کار

برخی افراد به‌قدری سرگرم کار می‌شوند که زندگی کردن و لذت بردن از لحظات خود را به‌طور کامل از یاد می‌برند. کوچینگ باعث می‌شود که فرد بتواند میان کار و زندگی خود تعادل ایجاد کرده و اوقات فراغتش را از کار جدا کند.

  • ایجاد روابط قدرتمند

دیگر مزیت مهم کوچینگ زندگی، ایجاد روابط قدرتمند می‌باشد. کوچینگ به افراد کمک می‌کند تا با شریک عاطفی خود، شرکای کاری و … رابط قدرتمند و مفیدی ایجاد نمایند.

  • طراحی استراتژی برای دستیابی به اهداف

از مهم‌ترین‌ مزایای لایف کوچینگ می‌توان به طراحی استراتژی برای دستیابی به اهداف اشاره نمود. هر فرد برای اینکه بتواند به اهدافی که در زندگی دارد دست یابد، باید از تکنیک و استراتژی‌هایی استفاده کند. کوچینگ در این زمینه باعث می‌شود که هر فرد بتواند بر اساس خواسته‌ها و اهدافی که دارد، استراتژی‌های فوق‌العاده‌ای را خلق و طراحی کند‌.

امتیاز دهید
مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

− 1 = 6

دکمه بازگشت به بالا
بستن