بازاریابی

استراتژی گاو بنفش در بازاریابی چیست؟

تاریخچه استراتژی گاو‌ بنفش در بازار یابی

تکنیک گاو‌ بنفش یکی از روش‌های بازاریابی برای کسب و کار ها می‌باشد. این استراتژی پرطرفدار و تاثیرگذار برای اولین بار توسط ست گاردین نویسنده آمریکایی مطرح گردیده و با استقبال خوبی روبرو شده است. ست گاردین کتابی را با عنوان گاو بنفش تالیف نموده است و در آن در خصوص تکنیک گاو بنفش در بازاریابی توضیحاتی را ارائه نموده است.

شاید نام این کتاب  کمی شوخ  طبعی را به خواننده انعکاس نماید. اما ست گاردین در خصوص این تکنیک کاملا جدی توضیحاتی را ارائه نموده است. هر کسب و کاری با استفاده از تکنیک گاو بنفش می‌تواند خود را نسبت به سایر رقبا متمایز سازد. شاید برایتان سوال شود که اصطلاح ‌گاو بنفش  از کجا آمده است؟ که پاسخ بسیار جالب است.

داستان گاو بنفش
داستان گاو بنفش

داستان گاو بنفش چیست؟

ست گاردین در کتاب استراتژی گاو بنفش خود شرح داده است که روزی با خانواده در مسیری سفر می‌کردند. گاردین در طول مسیر چندین گاو را می‌بیند که توجه او را جلب می‌کنند. گاردین مشغول تماشای آن‌‌ها می‌شود. اما تعداد گاوها در طول مسیر مرتب افزایش می‌یابد. در نتیجه تعداد گاوها به قدری زیاد می‌شود که گاردین در طول مسیر مرتبا چشمش به آن ها می‌خورد.

حال نه تنها دیدن گاو نمی‌تواند برای او‌ جالب باشد، بلکه کاملا تکراری نیز شده است. در نتیجه در اینجا تنها چیزی که می‌تواند‌ توجه گاردین را به خود جلب کند، یک‌ گاو ‌بنفش است. یک گاو بنفش به علت رنگ متمایزی که دارد می‌تواند توجه گاردین را به خود جلب نماید‌. در دنیای بازاریابی نیز همینطور است.

اگر شما حس می‌کنید که رقابت تنگانگی میان شما و رقیبتان وجود دارد، می‌بایست برای متمایز سازی خود اقدام کنید. حال برای متمایز نمودن خود می‌بایست استراتژی گاو بنفش را در کسب و کارتان پیاده  کنید.

برای مثال می‌بایست یک محصول یا خدمات جدید و پرطرفدار ارائه دهید. که بتواند مانند یک بمب صدا کند. اینگونه نام کسب و‌ کار شما مانند یک‌ بمب صدا کرده و در نهایت با نتایج فوق العاده‌ای روبرو خواهید شد.

نحوه پیاده سازی استراتژی گاو بنفش در یک کسب و کار
نحوه پیاده سازی استراتژی گاو بنفش در یک کسب و کار

نحوه پیاده سازی و اعمال تکنیک گاو بنفش

پیاده سازی و اعمال تکنیک گاو بنفش در یک‌ کسب و کار، کار نسبتا دشواری است. اما می توان با صرف زمان و صبر کافی به بهترین‌ شکل ممکن‌ آن‌ را انجام داد. برای اعمال این استراتژی در کسب و‌ کار خود می بایست برخی مراحل را به انجام‌ برسانید.‌ این مراحل را در زیر ذکر نموده‌ایم:

  • تیم تان، برندتان و مخاطبان خود را تعریف نمایید.

در مرحله اول برای پیاده سازی این‌ تکنیک می‌بایست تیم و برند خود را دوباره تعریف کنید. یعنی واقع بینانه هویت خود را بسنجید و توجه کنید که دقیقا در چه سطحی قرار دارید. با این کار قدم اول را برداشته و می‌توانید متوجه شوید که دقیقا باید از کجا شروع کنید.

  • به سراغ وجه مشترک ها بروید.

گفتیم که با پیاده سازی تکنیک گاو بنفش شما از دیگر رقبا متمایز خواهید گردید. حال در این مرحله می‌بایست ابتدا وجه مشترک‌های نوع فعالیت میان خود و‌ رقبا را یافته و لیست کنید.‌ سپس آن‌ها را کاملا دور بریزید. به این دلیل که فعالیت جدید شما نباید شباهتی به رقبا داشته باشد و باید کاملا متفاوت و متمایز عمل کنید.

  • ترین هایتان را بیابید.

در مرحله سوم از پیاده سازی استراتژی گاو بنفش می‌بایست ترین‌هایتان را بیابید و روی آن‌ها مانور دهید. این موارد می‌تواند شامل بزرگترین، دارنده نشان برترین  شود. با ارتقا این موارد شما می‌توانید به گاو بنفش تبدیل شوید.

  • لیست نشدنی‌های پرطرفدار را تهیه نمایید.

تصور کنید که شما بدون هیچگونه محدودیتی می‌توانید کالا یا خدمات ارائه دهید. حال لیست نشدنی‌های پرطرفدار را بنویسید. مثلا باید بدانید که اگر چه محصول یا خدماتی ارائه کنید سر و صدای زیادی به پا می‌کند و همه در مورد آن صحبت خواهند کرد. حال اگر تولید آن محصول نشدنی است باید به  تولید آن و تبدیل غیر ممکن‌ به ممکن فکر کنید.

با انجام مراحل بالا شما به راحتی می توانید استراتژی گاو بنفش را در کسب و کار خود پیاده سازی کنید. اما توجه داشته باشید که اعمال این تکنیک در یک کسب و کار نیازمند صبر و تلاش فراوان است.

برای اعمال استراتژی گاو بنفش محصول یا خدمات ما باید دارای چه ویژگی‌هایی باشد؟

برای اعمال تکنیک گاو بنفش می‌بایست محصول یا خدماتی  که ارائه می‌کنید، دارای برخی ویژگی‌ها باشد.‌ وجود این ویژگی‌ها نشاندهنده این است که محصول یا خدمات شما می‌تواند در بازار سر و صدای زیادی به پا کند. و توجه افراد را به خود جلب کند.

در زیر این ویژگی‌ها را نام برده‌ایم:

  • جدید باشد.

اولین ویژگی محصول یا خدمات شما جدید بودن آن است. شما می‌بایست محصول یا خدماتی را به بازار ارائه دهید که تا کنون هیچ کسب و کاری آن را انجام نداده است.

  • ارزشمند باشد.

دیگر ویژگی محصول یا خدمات شما برای پیاده سازی استراتژی گاو بنفش ارزشمند بودن آن است. مثلا محصول باید بسیار با کیفیت باشد و به  بهترین شکل ممکن تولید شده باشد.

  • جالب باشد.

جالب و خلاقانه بودن محصول یا خدمات ارائه شده نیز بسیار مهم است. مثلا بهتر است در تولید محصولات خود نهایت خلاقیت را به خرج دهید و آن‌ها را در جالب‌ترین شکل ممکن به بازار ارائه دهید. به این علت که یک محصول خلاقانه و جالب بهتر می‌تواند نظر مخاطبان را به خود جلب کند.

اگر ویژگی‌های بالا در خدمات یا محصول شما وجود دارند، می‌توانید با خیال راحت آن‌ را به بازار ارائه کنید.

همکاران ما در آکادمی آموزشی نعمتی با ارائه مشاوره در زمینه بازاریابی در خدمت شما عزیزان میباشند. با ما همراه باشید.

5/5 - (1 امتیاز)
مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

− 3 = 3

دکمه بازگشت به بالا
بستن