کوچینگ

مدیریت سمی در کسب و کارها چیست؟

به عنوان یک کارفرما، شما مسئول ایمنی کارمندان خود به خصوص رفاه روانی آنها هستید. مدیریت سمی مدیری است که از قدرت خود سوء استفاده می کند و رفاه و پیشرفت اعضای تیم را نادیده می گیرد. یک مدیر سمی ممکن است ویژگی ها و رفتارهای متفاوتی از خود نشان دهد که محیط کاری سمی ایجاد می کند و مانع رشد و موفقیت افراد و سازمان به عنوان یک کل می شود.

ویژگی های مدیریت سمی

مدیریت سمی دارای اشکال مختلف است:

  • فقدان همدلی و هوش هیجانی: مدیران سمی برای درک و ارتباط با احساسات و نیازهای اعضای تیم خود تلاش نمی کنند. آنها ممکن است مشکلات شخصی را نادیده بگیرند، احساسات را نادیده بگیرند یا درک نداشته باشند.
  • عدم اعتماد در محل کار: مدیران سمی به شدت اعضای تیم خود را کنترل کرده و بر آنها نظارت می کنند و استقلال و اعتماد را کاهش می دهند.
  • رقابت ناسالم: رهبران سمی محیط رقابتی سمی را ایجاد می کنند، اعضای تیم را در مقابل یکدیگر قرار می دهند و موفقیت آنها را تضعیف می کنند.
  • فقدان شفافیت و ارتباطات: رهبران سمی اطلاعات را پنهان می کنند، بدون مشورت تصمیم می گیرند و در برقراری ارتباط موثر شکست می خورند.
  • فقدان مسئولیت پذیری و سرزنش کردن: رهبران سمی از قبول مسئولیت اشتباهات خود اجتناب می کنند و در عوض دیگران را سرزنش می کنند.
  • تبعیض علیه کارکنان: در مدیریت سمی ممکن است مدیران با اعضای تیم بر اساس جنسیت، نژاد، سن یا عوامل دیگر رفتار متفاوتی داشته باشند.

تاثیر مدیریت سمی بر کارمندان

مدیریت سمی می تواند پیامدهای منفی شدیدی هم بر افراد و هم بر سازمان به عنوان یک کل داشته باشد. برخی از تاثیرات کلیدی مدیریت سمی در محل کار، طبق یک گزارش تحقیقاتی، عبارتند از:

  1. کاهش رضایت شغلی: رفتارهای رهبری سمی به سطوح پایین‌تر رضایت شغلی در میان کارکنان کمک می‌کند. یک محیط سمی می تواند منجر به نارضایتی، ناامیدی و ناراحتی در محل کار شود.
  2. افزایش قصد جابجایی: رهبری سمی با قصد جابجایی بالاتر در بین کارکنان همراه است. کارمندان ممکن است یک شرکت را با رفتارهای منفی و محیط کاری سمی برای یک شرکت سالم تر ترک کنند.
  3. عدم تعهد: مدیران سمی بر تعهد کارکنان به سازمان تأثیر منفی می گذارند. کارمندانی که رهبری سمی را تجربه می کنند ممکن است احساس کنند از اهداف و ارزش های سازمان جدا شده اند و این امر باعث کاهش تعهد و مشارکت می شود.
  4. کاهش بهره وری: مدیریت سمی می تواند برای بهره وری کارکنان مضر باشد. ترس، بی اعتمادی و رقابت ناسالم می تواند مانع همکاری، خلاقیت و نوآوری شود و در نهایت منجر به کاهش سطح بهره وری شود.
  5. تاثیر روانی منفی: مدیریت سمی می تواند تاثیر قابل توجهی بر سلامت روانی و عاطفی کارکنان داشته باشد. کارکنان ممکن است در نتیجه رفتارهای سمی و محیط کاری ناسالم، استرس، اضطراب و حتی علائم فرسودگی شغلی را افزایش دهند.

غلبه بر مدیران سمی 

فرهنگی ایجاد کنید که بازخورد و گزارش صادقانه را برای شناسایی و رسیدگی به رفتارهای مدیران سمی تشویق کند. پیاده‌سازی کانال‌های بازخورد ناشناس و ایجاد مکانیسم‌های گزارش‌دهی می‌تواند به کارکنان کمک کند تا در گزارش رفتار سمی بدون ترس از تلافی احساس امنیت کنند. این امر سازمان ها را قادر می سازد تا اقدامات سریع را انجام دهند و به طور موثر به مسائل رسیدگی کنند.

همچنین بهتر است رفتار سمی را به سرعت و به طور موثر برطرف کنید؛ هنگامی که کارکنان رفتار سمی را گزارش می کنند، آنها را به طور کامل بررسی کنید و اقدامات لازم را انجام دهید. انتظار بیش از حد می تواند منجر به مشکلات بیشتر یا بدتر از آن، خروج کارکنان از سازمان شما شود.

 

امتیاز دهید
مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

16 − = 7

دکمه بازگشت به بالا
بستن