کوچینگ

کوچینگ شامل چه مهارت هایی است؟

کوچینگ چیست و کوچ‌ها چه وظایفی دارند؟

کلمه‌ کوچینگ امروزه برای همه ما واژه‌ای بسیار آشنا‌ بوده و بارها آن‌ را شنیده‌ایم. برای اینکه مفهوم این واژه را بهتر درک‌ کنیم می‌بایست معادل فارسی آن را برسی کنیم. این‌ کلمه در فارسی تحت عنوان مربیگری، آموزش، معلمی و‌… شناخته می‌شود. همان‌طور که‌ می‌دانید هر فردی توانایی و استعدادهای خاصی دارد که باید با شناسایی آن‌ها در مسیر موفقیت حرکت‌ نموده و‌ به اهدافش دست یابد؛ اما‌ متأسفانه امروزه اکثر افراد توانایی درک‌ استعدادها، درک نقاط ضعف و … خود را ندارند و درنتیجه نمی‌توانند در جهت دستیابی ‌به اهداف خود تلاش کنند. در اینجاست که کوچینگ به کمک‌ افراد می‌آید. کوچ درواقع فرایندی است که به فرد کمک‌ می‌کند در کسب‌وکار، زندگی شخصی، روابط عاطفی و … خود تمامی توانایی‌هایش را شناسایی ‌کند و‌ سپس با تقویت آن‌ها بهره‌وری خود را چندین برابر کند.

این روش با آموزش نیز کاملاً متفاوت است. در روش کوچ به فرد آموزشی داده نمی‌شود، بلکه به او کمک می‌شود تا بتواند استعدادهای خود را بهتر درک کند. درواقع درروش کوچ فرد باید خودش توانایی‌هایش را شناسایی ‌کند و با تقویت آن‌ها بهره‌وری‌اش را افزایش دهد. این فرایند طی چند جلسه به‌واسطه کوچ‌ها برای افراد انجام می‌شود. حال شاید برایتان سوال شود که کوچ‌ به چه کسی گفته می‌شود؟ کوچ‌ها درواقع همان‌ متخصصینی هستند که فرایند کوچینگ را اجرا می‌کنند.

 کوچ‌ها در جلساتی که با مشتریان خود دارند، ابتدا تمامی صحبت‌های او را شنیده و سپس با طرح سوال‌های سازنده به او کمک می‌کنند تا بتواند استعدادهایش را پیدا کند. کوچ‌ها سعی می‌کنند تمام جلسه را طبق نظر مشتریان خود پیش ببرند. علم‌ کوچ بیشتر بر روی زمان حال و آینده نزدیک اشاره دارد و بر روی گذشته متمرکز نمی‌شود. کوچ درواقع یک‌ علم روانشناسی عالی است که به افراد در خودشناسی کمک می‌نماید.

چهار مهارت کلیدی و اصلی کوچینگ

کوچ‌ها برای اینکه بتوانند جلسات خود را با مراجعه‌کنندگانشان موفق‌تر پیش ببرند، می‌بایست قبل از هر چیزی مهارت‌های علم کوچینگ را بیاموزند. دانستن این مهارت‌ها حتی برای مراجعه‌کنندگان نیز امری ضروری خواهد بود، به‌این‌علت که با آگاهی از آن‌ها می‌توانند اقدامات و‌ پرسش‌های کوچ‌ خود را بهتر درک‌ کنند. در زیر مهارت‌های کلیدی و اصلی علم‌ کوچ را نام‌برده‌ایم:

  • گوش دادن

اصلی‌ترین مهارت کوچ‌ها گوش دادن می‌باشد. یک‌ کوچ‌ ماهر و قدرتمند، باید بتواند به‌درستی به‌ تمام‌ صحبت‌های مراجعه‌کننده خود با نهایت علاقه و حوصله گوش دهد. این باعث می‌شود که مراجعه‌کننده در جلسات کوچینگ راحت‌تر مشکلات خود را بیان‌ کند. اگر یک‌ متخصص کوچ هستید، بهتر است مهارت گوش دادن خود را قوی کنید.‌ یعنی نباید تا حد امکان صحبت مشتری را قطع کنید و به‌صورت کنجکاوانه به حرف‌هایش گوش دهید.

  • پرسشگری قدرتمند

پرسشگری قدرتمند دیگر مهارت کوچ می‌باشد که جزو ارکان‌های اصلی این‌ علم نیز به شمار می‌رود.‌ در طول‌ مشاوره باید از مشتری سؤالاتی بپرسید تا‌ گفتگو ادامه‌دار شود و بتوانید با کسب اطلاعات در خصوص او اکتشافات جدیدی داشته باشید. این سؤالات باید به‌گونه‌ای باشند که پاسخ آن‌ها با یک‌‌ بله و خیر ساده خلاصه نشده و چنددقیقه‌ای توضیحات نیاز داشته باشند. وقتی شما‌ پرسشگری قدرتمندی داشته باشید، مراجعه‌کننده با جواب دادن به آن‌ها، پاسخ سؤالاتش را درون خود می‌یابد و این باعث افزایش اعتمادبه‌نفسش نیز خواهد شد.

  • ارائه بازخورد

ارائه بازخورد نیز از کلیدی‌ترین مهارت‌های یک‌ متخصص کوچینگ می‌باشد. قطعاً مراجعه‌کننده از شما به‌عنوان یک‌‌ مربی انتظار دارد که به صحبت‌هایش بازخوردهای ارزشمند ارائه نموده و او را به‌خوبی راهنمایی کنید؛ اما اگر دارای این مهارت نباشید، اعتماد مراجعه‌کننده به شما‌ کاهش می‌یابد. بازخورد شما باید انگیزشی، قابل‌اجرا و صادقانه باشد.

  • درک‌ بالا

بی‌شک‌ درک بالا نیز می‌تواند از چهار مهارت کلیدی یک‌ کوچ‌ به‌حساب آید. کوچ‌ها باید بتوانند با هم‌دردی و همدلی، به‌خوبی نیازهای مراجعه‌کنندگان خود را درک‌ کنند. به‌این‌علت که درک‌ بالای نقاط ضعف و نیازهای فرد در جلسات کوچینگ، به او این اطمینان را می‌دهد که شما‌ کاملاً از شرایط کنونی‌اش مطلع هستید.

مزایای شگفت‌انگیز کوچینگ

اگر توجه‌ نموده باشید امروزه اکثر افراد، از یک متخصص کوچ‌ به‌عنوان راهنمای خود استفاده می‌کنند. به‌این‌علت که علم کوچ مزایای فراوانی را به همراه خواهد داشت. در زیر مزایای شگفت‌انگیز علم کوچ را شرح داده‌ایم:

مزایای شگفت‌انگیز کوچینگ

 

  • افزایش اعتمادبه‌نفس

کوچ‌ به شما کمک می‌کند که استعدادهایتان را بیابید و بر روی آن‌ها تمرکز کنید. این باعث می‌شود که نتیجه بهتری دریافت نمایید و اعتمادبه‌نفستان بسیار افزایش یابد.

  • افزایش بهره‌وری

قطعاً مهم‌ترین مزیت کوچینگ، افزایش بهره‌وری خواهد بود. این علم به شما کمک می‌کند تا با پرورش استعدادهای خود تا حد زیادی بهره‌وری‌تان را افزایش دهید. درواقع علم کوچ‌ به شما ‌می‌گوید که چگونه باید بالاترین و بهترین عملکرد را داشته باشید.

  • دستیابی سریع‌تر به اهداف

از دیگر مزایای شگفت‌انگیز علم کوچ‌ می‌توان به دستیابی سریع‌تر به اهداف اشاره‌ نمود. این علم در مدت‌زمان کوتاهی به شما نشان‌ می‌دهد که چگونه توانایی و نقاط ضعفتان را شناسایی کنید. به‌این‌ترتیب کوچینگ شما را در مسیر موفقیت قرار داده و می‌توانید سریع‌تر از چیزی که فکر می‌کنید به اهدافتان دست‌یابید.

5/5 - (1 امتیاز)
مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

+ 1 = 8

دکمه بازگشت به بالا
بستن