بازاریابی

مروری بر رفتار مصرف کننده در سال 2022

همه گیری ویروس COVID-19 بدون شک یک تقویت کننده بزرگ برای شتاب یافتن فناوری و تغییرات در رفتار مصرف کننده بود. علاوه بر این، فناوری‌های جدیدی مانند متاورس نیز محبوب شده است که باعث تغییرات عمیقی در رفتار مصرف کننده در سال 2022  شده و روندهای سال 2023 را تسریع می‌کند.

رفتار مصرف کننده در سال 2022

در این مقاله، تحقیقات و روندهای اصلی در رفتار کاربر و مصرف‌کننده در سال 2022 را بررسی می‌کنیم.

مردم خواهان تعامل، گیمیفیکیشن و محتوای متنوع هستند

در سال 2022، دیجیتال مارکتینگ راه‌های جدیدی را برای مصرف و ایجاد محتوا تقویت کرد؛ مانند ظهور ویدیوهای کوتاه برای آموزش و اطلاع‌رسانی به مخاطبان. در میان آنها، محتوای تعاملی ثابت کرد که قالب بسیار موثری برای متمایز کردن برندها و به یاد ماندنی کردن آنها برای مخاطبانشان است و در ذهن مصرف کنندگان باقی می ماند.

بر اساس یک نظرسنجی توسط موسسه بازاریابی محتوا، 88 درصد از بازاریابان مورد بررسی گفتند که محتوای تعاملی نقش بسیار مهمی در متمایز کردن برندهای آنها دارد. علاوه بر این، این نظرسنجی همچنین نشان می‌دهد که محتوای تعاملی 52.60 درصد تعامل بیشتری را ارائه می‌کند که علاقه مصرف‌کنندگان را به این قالب محتوای متفاوت تأیید می‌کند.

با تقویت ایده تعامل، شرکت‌های بزرگ در بازار نیز در سال 2022 روی این نوع محتوا شرط می‌بندند تا مشتریان جدید را جذب کنند و مشتریان فعلی را خوشحال کنند.

تنوع، برابری و شمول نیز مسائل مهمی در رفتار مصرف کننده هستند

نمایندگی همچنان تاثیر قوی بر تصمیمات خرید مصرف کنندگان و رفتار مصرف کننده دارد، به ویژه آنهایی که در نسل های Y و Z قرار می‌گیرند که نسل P (هدف) نیز نامیده می‌شود. طبق تحقیقات Global Consumer Pulse Research، مطالعه ای که برای Accenture انجام شده است، این نسل تقریباً 5 میلیارد نفر را نشان می‌دهد.

در نظرسنجی دیگری که توسط Adobe انجام شد، 38 درصد از پاسخ دهندگان گفتند که احتمال بیشتری دارد محصولات و خدمات برندهایی را مصرف کنند که در تبلیغات خود تنوع نشان می‌دهند و 34 درصد قبلاً حداقل یک بار یک شرکت یا برند را تحریم کرده اند زیرا احساس نمی‌کنند. هویت آنها در تبلیغات یا اقدامات شرکت نشان داده شد.

یکی دیگر از نکات مهم در مورد گنجاندن، دسترسی دیجیتال است. در حال حاضر، حدود 15 درصد از جمعیت جهان دارای نوعی معلولیت هستند. و حتی با این وجود، بسیاری از شرکت ها هنوز برای ارائه خدمات به این جمعیت آماده نیستند.

یک نظرسنجی توسط شرکت انگلیسی Click-Away Pound نشان داد که 69 درصد از پاسخ دهندگان به دلیل عدم دسترسی، وب سایت ها را رها می‌کنند. علاوه بر این، 86 درصد گفتند که اگر فروشگاه‌های آنلاین در دسترس باشند، بیشتر هزینه می‌کنند.

مصرف کنندگان انتظار گزینه های پرداخت چندگانه را دارند

از آنجایی که مردم به طور فزاینده ای به خرید آنلاین می‌پردازند، آنها همچنین انتظار انتخاب گسترده ای از گزینه های پرداخت مختلف را از خرده فروشان آنلاین دارند.

این شامل ارائه روش‌های مختلف برای پرداخت است. اما همچنین توانایی به تعویق انداختن پرداخت ها برای بعدا نیز مهم است.

اینفلوئنسرها به طور فزاینده ای بر تصمیمات خرید تأثیر می‌گذارند

مصرف کنندگان نسل Millennials و Gen Z (نسل زد) همچنان برای کشف محصول به تأثیرگذاران متکی هستند. در واقع، طبق گزارش اینفلوئنسر مارکتینگ هاب، بازار اینفلوئنسر مارکتینگ نسبت به سال گذشته افزایش یافته است و در سال 2021 به حدود 13.8 میلیارد دلار رسیده است.

به همین دلیل است که اینفلوئنسر مارکتینگ همچنان یک کانال بازاریابی در حال رشد است. با این حال، نحوه تعامل مصرف کنندگان و خرید از اینفلوئنسرها در حال تغییر است. به طور خاص، مصرف کنندگان در حال حاضر به دنبال توصیه هایی از تأثیرگذاران رسانه های اجتماعی هستند که ممکن است فقط یک مخاطب کوچک و خاص داشته باشند.

سخن پایانی

بسیاری از این گرایش‌های رفتار مصرف‌ کننده قبل از شیوع ویروس کرونا وجود داشت. اما همه‌گیری کووید، بسیاری از این روندها را تحت فشار قرار داد. یکی از مواردی که بسیاری از این روندها را به هم مرتبط می‌کند، تمرکز بر راحتی است. مصرف کنندگان به طور فزاینده ای مایل به سرمایه گذاری در محصولات و خدماتی هستند که در زمان و تلاش آنها صرفه جویی می‌کند. حتی اگر مجبور به پرداخت حق بیمه برای انجام آن باشند.

یکی دیگر از ویژگی های مشترک بسیاری از این روندها، تمرکز مجدد بر تجربه مشتری است. از آنجایی که مصرف کنندگان به طور فزاینده ای کانال های دیجیتال را برای مرور و خرید انتخاب می‌کنند، برندها باید مطمئن شوند که تجربه دیجیتالی آنها با آنچه که یک فرد در فروشگاه به دست می آورد، برابری می‌کند.

امتیاز دهید
مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

95 − = 88

دکمه بازگشت به بالا
بستن