سئو

نحوه بهینه سازی معماری وب سایت برای سئو

وب سایت خود را به گونه ای سازماندهی کنید که به کاربران شما (و ربات های موتور جستجو) امکان دسترسی آسان به محتوای شما را بدهد. وقتی مردم در مورد فعالیت های سئو با اولویت بالا صحبت می‌کنند، معمولاً به حوزه های مهمی مانند تحقیق کلمات کلیدی، برنامه ریزی محتوا و ایجاد لینک اشاره می‌کنند. معماری وب سایت به ندرت در صدر فهرست قرار می‌گیرد.

اما واقعیت این است که بهینه سازی معماری وب سایت شما می‌تواند تاثیر بسیار مفیدی بر عملکرد ارگانیک شما داشته باشد.

در این پست توضیح خواهیم داد که چرا معماری وب سایت برای سئو بسیار ضروری است، به روش های مختلف سازماندهی سایت خود نگاه می‌کنیم و نکاتی را ارائه می‌دهیم تا ساختار سایت خود را تا حد امکان سئو پسند کنید.

معماری وب سایت چیست؟

معماری وب سایت به نحوه چیدمان صفحات یک وب سایت در رابطه با یکدیگر اشاره دارد. این شامل تمام جنبه های ساختار سلسله مراتبی یک سایت، از جمله نحوه گروه بندی محتوای مرتبط و نحوه پیوند صفحات مختلف با یکدیگر است.

همانطور که خواهید دید، داشتن یک معماری واضح، منسجم و شهودی برای اطمینان از اینکه وب سایت شما هم برای انسان قابل استفاده است و هم برای موتورهای جستجو قابل خزیدن است، اساسی است.

اهمیت معماری وب سایت برای سئو

بنابراین، معماری وب سایت دقیقاً چگونه بر توانایی یک سایت در رتبه بندی بهتر در موتورهای جستجو تأثیر می‌گذارد؟ در اینجا پنج دلیل وجود دارد که چرا معماری سایت برای سئو بسیار مهم است.

1. خزیدن و نمایه سازی را بهبود می‌بخشد

قبل از اینکه موتورهای جستجو بتوانند محتوای شما را برای کلمات کلیدی مناسب رتبه بندی کنند، ابتدا باید بفهمند که صفحات مختلف سایت شما در مورد چیست. برای رسیدن به این هدف، عنکبوت های موتورهای جستجو محتوای سایت شما را می‌خزند و سپس اطلاعات را در فهرست موتور جستجو ذخیره می کنند.

زمانی که سایت شما دارای معماری اطلاعات منطقی و ساختار پیوند داخلی باشد، موتورهای جستجو می توانند به طور موثر تمام محتوای شما را پیدا کنند و تصویر دقیقی از هدف سایت شما ایجاد کنند.

2. بهینه سازی معماری وب سایت سهام لینک را توزیع می‌کند

ارزش پیوند به قدرت منتقل شده از یک صفحه پیوند به یک صفحه پیوند داده شده اشاره دارد. این مهم است زیرا هرچه یک صفحه دارای اعتبار بیشتری باشد، احتمال رتبه بندی آن بیشتر است. یک سیستم منظم از پیوندهای داخلی مسیرهایی را برای انتقال ارزش پیوند از یک صفحه به صفحه دیگر ایجاد می کند.

3. مرجع موضوعی را ایجاد می‌کند

شما می‌توانید با گروه بندی محتوای مشابه موضوعی، قدرت خود را برای موضوعات معین به میزان قابل توجهی افزایش دهید. انجام این کار به شما امکان می گ‌دهد به گوگل سیگنال دهید که سایت شما با آن موضوع در وسعت و عمق قابل توجهی سروکار دارد.

هنگامی که موتورهای جستجو شما را به عنوان یک منبع معتبر اطلاعات در مورد یک موضوع خاص می‌بینند، رتبه بندی برای کلمات کلیدی مرتبط بسیار آسان تر می‌شود.

4. به ایجاد پیوندهای سایت کمک می‌کند

یک معماری وب سایت خوب به گوگل این امکان را می‌دهد که لینک های سایت ارگانیک برای وب سایت شما ایجاد کند.

لینک‌های سایت فهرست‌های فرعی هستند که در برخی از نتایج جستجوی رتبه‌بندی برتر ظاهر می‌شوند. آنها کاربران گوگل را قادر می سازند تا مستقیماً از صفحه نتایج جستجو به بخش های مختلف وب سایت دسترسی پیدا کنند. به همین دلیل، لینک های سایت می‌توانند نرخ کلیک ارگانیک (CTR) شما را بهبود بخشند.

از آنجایی که گوگل به طور خودکار لینک های سایت را تولید می‌کند، هیچ راه مستقیمی برای بهینه سازی برای آنها وجود ندارد. اما با اطمینان می توان گفت که اگر گوگل برای خزیدن و رمزگشایی وب سایت شما تلاش کند، هیچ لینک سایتی کسب نخواهید کرد.

5. تجربه کاربری بهتری ایجاد می‌کند

البته، ساختار منسجم سایت فقط کار را برای عنکبوت های موتورهای جستجو آسان نمی‌کند. همچنین پایه و اساس یک تجربه مثبت کاربر وب است. یک وب سایت با ساختار مناسب و معماری وب سایت، یافتن محصولات، دسته ها و اطلاعات مورد نیاز کاربران را تنها با چند کلیک آسان می‌کند.

همه ما می‌دانیم که یک معماری سایت گیج کننده می‌تواند بسیار خسته کننده باشد. بازدیدکنندگان بیشتری با حذف هر چه بیشتر اصطکاک، به سایت شما تبدیل می‌شوند و به سایت شما پیوند می‌دهند. علاوه بر این، مهم است که به یاد داشته باشید که الگوریتم Google هنگام تصمیم گیری برای رتبه بندی یک وب سایت، عواملی مانند تجربه کاربر را در نظر می گیرد.

مدل های معماری وب سایت برای سئو

حال بیایید ببینیم از کدام مدل معماری سایت باید برای به حداکثر رساندن سود سئو استفاده کنید. مهم ترین تمایز در اینجا بین ساختارهای عمیق و کم عمق سایت است. اگر یک سایت ساختار عمیقی دارد، به این معنی است که کاربران اغلب باید روی چندین لینک کلیک کنند تا به صفحه مورد نظر خود برسند.

در اینجا یک مثال شماتیک از یک سایت با ساختار عمیق و معماری وب سایت بهینه آورده شده است: از سوی دیگر، ساختار کم عمق سایت (که ساختار مسطح نیز نامیده می‌شود) به کاربران اجازه می‌دهد تنها با چند کلیک به صفحه مورد نیاز خود برسند.

در اینجا یک مثال آمده است:

مدل های معماری وب سایت برای سئو
مدل های معماری وب سایت برای سئو

توجه داشته باشید که چگونه سلسله مراتب در اینجا شبیه یک هرم است. صفحه اصلی در بالای صفحه قرار دارد و به صفحات دسته‌بندی سطح بالا پیوند می‌دهد، که به نوبه خود به صفحات زیر مجموعه پیوند می‌دهند، که در نهایت به صفحات محصول و پست پیوند می‌دهند. در تئوری، بازدیدکننده‌ای که در این سایت قرار می‌گیرد می‌تواند حداکثر با سه کلیک به هر صفحه‌ای که می‌خواهد برسد.

همانطور که قبلاً حدس زده اید، ساختار کم عمق سایت برای سئو بهتر است، زیرا تعداد مراحل مورد نیاز موتورهای جستجو و کاربران را برای مکان یابی محتوای خاص به حداقل می رساند.

روش های بهینه سازی معماری وب سایت

پیاده سازی ساختار سایت کم عمق اولین گام برای بهینه سازی معماری سایت شما برای عملکرد سئو است. با این حال، چندین فاکتور دیگر وجود دارد که باید در نظر بگیرید تا مطمئن شوید ساختار سایت شما واقعاً سئو پسند است. بهترین روش های زیر را هنگام طراحی طرح بندی سایت خود در نظر داشته باشید.

تاکسونومی وب سایت خود را ترسیم کنید

هنگام برنامه ریزی سایت خود، باید به دقت به نحوه دسته بندی صفحات خود فکر کنید. ایجاد یک طبقه بندی منظم به ویژه برای سایت هایی که حاوی چندین صفحه محصول یا محتوایی مانند مقالات و مطالعات موردی هستند، مهم است.

ترفند در اینجا این است که دسته بندی و صفحات زیر مجموعه خود را به گونه ای تعریف کنید که هیچ صفحه محصول یا محتوایی را در نظر نگیرید. در عین حال، شما نمی خواهید دسته بندی هایی بیش از حد لازم ایجاد کنید. به احتمال زیاد، شما در حال حاضر درک خوبی از نحوه گروه بندی محصولات و محتوای شما با هم دارید.

اما ارزش این را دارد که ببینیم سایت‌های دیگر در جایگاه شما چگونه به همین مشکل برخورد می‌کنند. همچنین می توانید یک مرتب سازی کارت با شرکت کنندگان در آزمون اجرا کنید تا ببینید چگونه باید صفحات خود را دسته بندی کنید.

یک منوی ناوبری بصری ایجاد کنید

یکی از مهم ترین ملاحظات طراحی برای هر وب سایت، منوی ناوبری سطح بالا است که به موتورهای جستجو و کاربران یک تصویر فوری دیگر از سلسله مراتب اطلاعات سایت شما می‌دهد. هدف ناوبری سایت باید کمک به کاربران باشد تا آنچه را که به دنبال آن هستند را با بیشترین سرعت و بدون دردسر پیدا کنند.

مهم نیست که سایت شما چقدر بزرگ است، بازدیدکنندگان باید بتوانند با سه تا چهار کلیک به محتوای مورد نظر خود پیمایش کنند. اگر حرکت در سایت شما سخت باشد، بازدیدکنندگان به سادگی آن را ترک خواهند کرد.

نوار ناوبری سطح بالای وب سایت شما باید حاوی پیوندهایی به تمام صفحات دسته بندی اصلی شما باشد. به همین دلیل است که مقوله‌های اصلی خود را فقط به موارد ضروری محدود کنید. داشتن دسته‌های سطح بالا بیش از حد، یک منوی ناوبری به هم ریخته و سخت برای استفاده ایجاد می‌کند.

برای سایت‌هایی با هزاران صفحه، مانند فروشگاه‌های تجارت الکترونیک با موجودی‌های گسترده، اغلب ایده خوبی است که ناوبری وجهی را پیاده‌سازی کنید. دادن توانایی به کاربران برای فیلتر کردن جستجوهای خود در سایت شما می تواند زمان لازم برای یافتن آنچه را که نیاز دارند را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

از یک ساختار URL ساده استفاده کنید

URL ها باید مرتب، ساختارمند و منعکس کننده سلسله مراتب دسته بندی وب سایت شما باشند.

پیوندهای داخلی را در آغوش بگیرید

اگر وب سایت خود را به عنوان یک ساختمان در نظر می‌گیرید، لینک های داخلی مانند راهروها و راه پله هایی هستند که اتاق ها و سطوح مختلف را به یکدیگر متصل می کنند.

شما می‌توانید از دو نوع اصلی لینک داخلی استفاده کنید: ناوبری و متنی. پیوندهای ناوبری در صفحه اصلی، منوی پیمایش و پاورقی سایت شما ظاهر می شوند. پیوندهای متنی پیوندهایی هستند که شما در داخل یک محتوا قرار می دهید تا کاربران را به اطلاعات مرتبط هدایت کنید.

کلید استفاده استراتژیک از پیوندهای داخلی این است که اطمینان حاصل کنید که مکرراً به صفحات با اولویت خود از معتبرترین صفحات خود (یعنی از صفحاتی که بیشترین تعداد بک لینک با کیفیت بالا را دریافت می کنند) پیوند می‌دهید.

Breadcrumbs را پیاده سازی کنید

Breadcrumbs پیوندهای داخلی هستند که درست بالای عنوان یک صفحه ظاهر می‌شوند و با بهینه سازی معماری وب سایت به کاربران اجازه می‌دهند مسیری را که به آن صفحه طی کرده اند ردیابی کنند. هر پیوند در طول مسیر قابل کلیک است و کاربران را قادر می‌سازد در صورت نیاز فوراً به صفحه قبلی بازگردند.

سخن پایانی

تعریف یک معماری وب سایت واضح و منسجم برای بهینه سازی وب سایت شما برای دید ارگانیک بیشتر کلیدی است. ساختار سایت با دقت در نظر گرفته شده تضمین می‌کند که خزنده های موتور جستجو و بازدیدکنندگان وب سایت می توانند به راحتی به تمام صفحات سایت شما دسترسی داشته باشند.

امتیاز دهید
مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

− 3 = 4

دکمه بازگشت به بالا
بستن