طراحی و ساخت وبسایت

بهترین راه برای مخفی کردن صفحه وردپرس از گوگل

با توجه به اینکه 61 درصد از بازاریابان می‌گویند بهبود سئو و افزایش حضور ارگانیک اولویت اصلی آنهاست، پنهان کردن محتوا از مشتریان احتمالی غیر منطقی به نظر می‌رسد. پس چرا باید به فکر مخفی کردن صفحه وردپرس از گوگل باشیم؟

دلایل مختلفی برای مخفی کردن صفحه وردپرس و محتوای آن از نتایج جستجو وجود دارد. برای مثال، اگر برای رویدادی فقط دعوت‌نامه دارید، نمی‌خواهید بازدیدکنندگان صفحه‌ای را با پیوند پیدا کنند. یا ممکن است صفحاتی با ارائه فروش یا ارتباطات درون تیمی داشته باشید که فقط برای استفاده داخلی هستند.

به هر دلیلی، شما چند گزینه برای مخفی کردن صفحه وردپرس دارید. در این مقاله به شما نشان خواهیم داد که چگونه. در ادامه هر یک از این روش ها را به تفصیل مورد بحث قرار خواهیم داد تا بتوانید یکی از بهترین روش ها را انتخاب کنید که سطح تخصص فنی شما را برای مخفی کردن صفحه وردپرس برآورده می‌کند.

استفاده از فایل Robots.txt برای مخفی کردن صفحه وردپرس از گوگل

برای مخفی کردن برخی صفحات از گوگل، می‌توانید فایل robots.txt را در کنترل پنل حساب میزبانی خود ویرایش کنید. Robots.txt فایلی است که در دایرکتوری ریشه سایت شما قرار دارد و به گوگل و سایر ربات های موتور جستجو می گوید که کدام پست ها و صفحات را بخزند.

برای دسترسی به آن، وارد cPanel حساب هاست خود شوید و روی نماد File Manager در قسمت Files کلیک کنید.

در منوی پیمایش در سمت چپ صفحه خود، روی پوشه public_html کلیک کنید. فایل robots.txt را پیدا کنید و از منوی بالای صفحه روی Edit کلیک کنید.

فایل robots.txt را در پوشه public_html خود پیدا کنید و از منوی بالای صفحه روی Edit کلیک کنید.

 مخفی کردن صفحه وردپرس از گوگل
Robots.txt برای مخفی کردن صفحه وردپرس از گوگل

در یک ویرایشگر متن مانند Notepad در ویندوز یا TextEdit در مک باز می‌شود. هر متن موجود را حذف کنید و کد زیر را کپی و پیست کنید:

User-agent: * Disallow: /your-page/

توجه داشته باشید که باید متن را در قسمت Disallow با مسیر URL صفحه‌ای که می‌خواهید پنهان کنید، جایگزین کنید. مسیر همه چیز بعد از نام دامنه شما است.

مثلاً بگویید URL صفحه‌ای که می‌خواهید پنهان کنید http://www.yoursite.com/2020/1/pricing-page/ است.

سپس قطعه کدی که به فایل robots.txt خود اضافه می‌کنید به شکل زیر خواهد بود:

User-agent: * Disallow: /2020/1/pricing-page/

می‌توانید قسمت User-agent را همانطور که هست رها کنید، زیرا ستاره به این معنی است که به خزنده‌های وب دستور داده می‌شود که این صفحه را ایندکس نکنند. اگر می‌خواهید این صفحه را فقط از Google پنهان کنید، ستاره را با «Googlebot» در قسمت user-agent جایگزین کنید. انجام این کار به سایر ربات های موتورهای جستجو امکان ایندکس کردن صفحه را می‌دهد.

هنگامی که تغییرات خود را در قطعه کد انجام دادید، فایل robots.txt را ذخیره و در پوشه public_html خود آپلود کنید.

مخفی کردن صفحه وردپرس از گوگل
Robots.txt برای مخفی کردن صفحه وردپرس از گوگل

خزنده های جستجوی گوگل اکنون دستورالعمل های این فایل را دنبال می‌کنند و این صفحه را فهرست نمی‌کنند و مخفی کردن صفحه وردپرس با موفقیت انجام شده است.

در حالی که این روش برای کاربران با دانش کدنویسی نسبتاً ساده است، اما ممکن است برای مبتدیان نباشد. این به این دلیل است که هرگونه اطلاعات نادرستی که به فایل robots.txt اضافه شود به دید موتور جستجوی سایت شما آسیب می‌رساند. به همین دلیل، اگر مهارت های کدنویسی ندارید، ممکن است بهتر باشد از یک افزونه استفاده کنید.

استفاده از Yoast SEO برای مخفی کردن صفحات وردپرس از گوگل

اگر می‌خواهید به طور کلی از کدنویسی اجتناب کنید، می‌توانید از افزونه Yoast SEO برای مخفی کردن صفحات از گوگل استفاده کنید. برای شروع، افزونه را در سایت وردپرسی خود نصب و فعال کنید.

هنگامی که با موفقیت نصب و فعال شد، به Pages > All Pages در داشبورد وردپرس خود بروید تا صفحه‌ای را که می‌خواهید از Google پنهان کنید، ویرایش کنید.

به سمت پایین به متاباکس Yoast SEO در زیر ویرایشگر پست بروید. در سمت چپ این پنجره، روی نماد چرخ دنده کلیک کنید تا تنظیمات پیشرفته افزونه باز شود.

در اینجا می‌توانید ربات‌های متا تگ را اضافه کنید تا به موتورهای جستجو مانند Google بگویید صفحه را ایندکس یا فالو نکنند.

فقط Noindex را از منوی کشویی در زیر “Meta robots index” انتخاب کنید. سپس روی Nofollow در زیر “Meta robots follow” کلیک کنید.

خفی کردن صفحات وردپرس از گوگل
استفاده از Yoast SEO برای مخفی کردن صفحات وردپرس از گوگل

اکنون می‌توانید پست را ذخیره یا منتشر کنید. Yoast SEO یک خط کد به صفحه اضافه می‌کند که چیزی شبیه به کد زیر است:

<meta name=”robots” content=”noindex,nofollow”/>

اکنون به موتورهای جستجو دستور داده می‌شود که این صفحه را دنبال یا فهرست نکنند. اگر می‌خواهید این صفحه را فقط از گوگل و نه همه موتورهای جستجو پنهان کنید، «ربات‌ها» را با «Googlebot» جایگزین کنید.

تغییر Visibility صفحات وردپرس

در حالی که روش‌های بالا از نمایش برخی صفحات در نتایج جستجوی Google جلوگیری می‌کنند، هر بازدیدکننده‌ای که پیوند را داشته باشد (یا بتواند حدس بزند) همچنان می‌تواند این محتوا را مشاهده کند. اگر می‌خواهید این محتوا را از بازدیدکنندگان پنهان کنید، می‌توانید برای محافظت از آن رمز عبور تنظیم کنید.

مخفی کردن صفحات وردپرس از گوگل
مخفی کردن صفحات وردپرس از گوگل

نیازی به نصب افزونه نیست. وردپرس دارای ویژگی محافظت از رمز عبور داخلی برای صفحات و پست ها است. شما فقط باید به صفحه ای که می خواهید محافظت کنید بروید و به جعبه متا Publish بروید. سپس روی پیوند با عنوان “Edit” در کنار گزینه Visibility کلیک کنید.

مخفی کردن صفحات وردپرس از گوگل
مخفی کردن صفحات وردپرس از گوگل

گزینه «Password protected» را انتخاب کنید و رمز عبور خود را در کادر خالی ورودی وارد کنید. پس از کلیک بر روی دکمه انتشار، تنها کاربرانی که رمز عبور را می دانند می‌توانند صفحه را مشاهده کنند.

کنترل محتوا با مخفی کردن صفحه وردپرس

استفاده از یکی از روش های بالا به شما امکان می‌دهد صفحه وردپرس را از نتایج جستجوی گوگل پنهان کنید. مخفی کردن صفحه وردپرس و کنترل اینکه کدام صفحات در جستجو قابل مشاهده هستند و کدام صفحات پنهان هستند، به شما کمک می‌کند محتوای مناسب را در مقابل افراد مناسب قرار دهید.

امتیاز دهید
مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

96 − = 87

دکمه بازگشت به بالا
بستن