کوچینگ

انواع کوچینگ

پرکاربردترین انواع کوچینگ کدامند؟

کوچینگ یک علم روانشناسی است که به افراد کمک‌ می‌کند با شناخت توانایی‌هایی که دارند، بهره‌وری خود را در زندگی افزایش دهند. کوچینگ به دو بخش داخلی و خارجی تقسیم می‌شود. در بخش داخلی، فرد یک متخصص کوچ را استخدام می‌کند تا با حضور در سازمانش به او در اجرایی نمودن‌ برنامه‌هایش کمک کند. اما در کوچینگ خارجی نیاز نیست که متخصص کوچ  در سازمان یا شرکت‌‌ها حضور یابد و می‌تواند با برگزاری جلساتی خارج از سازمان افراد، به آن‌‌ها  کمک نماید. کوچینگ علاوه بر این دو بخش انواع مختلفی نیز داشته که هرکدام کاربرد‌های فراوانی دارند. در زیر پرکاربردترین و رایج‌ترین انواع کوچینگ را نام‌برده‌ایم:

  • کوچینگ توسعه فردی

یکی از مهم‌ترین زیرشاخه‌های علم کوچ، کوچینگ توسعه فردی می‌باشد. در این نوع کوچینگ به افراد کمک می‌شود تا بتوانند سلامتی، شادی، عشق، ثروت و مواردی از این قبیل را در زندگی خود افزایش دهند. تمام‌ مراجعه‌کنندگان ظرفیت افزایش این‌ موارد را داشته و متخصص کوچ فقط به آن‌ها کمک می‌کند که این ظرفیت‌ها را گسترش دهند.

  • کوچینگ عملکرد

کوچینگ عملکرد نیز کاربرد‌های فراوانی داشته و تقریباً همه افراد در طول زندگی خود به آن نیاز خواهند داشت. در این نوع کوچینگ افراد می‌توانند عملکرد شغلی خود را تقویت نموده و اثربخشی‌ آن را افزایش دهند. در‌واقع، کوچینگ عملکرد همان افزایش بهره‌وری در محیط کاری می‌باشد که به فرد کمک می‌کند بهترین عملکرد را در کوتاه‌ترین زمان ممکن داشته باشد.

  • کوچینگ مهارتی

از دیگر انواع کوچینگ که نقش مهمی در زندگی افراد دارد، می‌توان به کوچینگ مهارتی اشاره کرد. هر فرد برای اینکه بتواند بهترین عملکرد را در شغل خود دارا باشد، باید مهارت‌هایی داشته باشد. کوچینگ مهارتی به فرد کمک‌ می‌کند تا این‌ مهارت‌ها را افزایش دهد.

  • کوچینگ کسب و کار

قطعاً  کسب‌و‌کار یکی از پرکاربردترین انواع کوچ می‌باشد که هر برندی به آن نیاز خواهد داشت. در کوچینگ کسب و کار، متخصص کوچ به صاحبان کسب و‌ کارها کمک می‌کند تا محدودیت‌ها و نقاط ضعف خود را شناسایی‌ نموده و با برطرف نمودن آن‌ها به اهدافشان دست یابند.‌ همچنین این نوع کوچینگ بر روی تقویت و بهبود نقاط مثبت یک کسب‌و‌کار نیز تمرکز دارد.

آشنایی با انواع کوچینگ

کوچینگ سلامت و مزایای بی‌شمار آن

یکی دیگر از انواع کوچینگ که مبحث کلی‌تری دارد، کوچینگ سلامت می‌باشد. قطعاً کوچینگ سلامت مختص افراد خاصی نبوده و همه اشخاص برای دستیابی به‌سلامت، می‌توانند از آن استفاده کنند. اما کوچینگ سلامت برای هر شخصی با دیگر افراد متفاوت خواهد بود. تمرکز اصلی این ‌نوع کوچینگ بر روی سلامت جسمی و روحی افراد می‌باشد. متخصص کوچ در این نوع کوچینگ، به افراد کمک می‌کند تا عادات نادرست خود را که موجب بروز بیماری می‌شوند، ترک‌ نموده تا بتواند به‌سلامتی دست یابد. کوچینگ سلامت با سایر انواع کوچینگ تفاوت‌های زیادی دارد، به‌این‌علت که هر فرد شرایط جسمانی خاصی داشته و راه دستیابی او به‌سلامت نیز با سایر افراد متفاوت است. این نوع کوچینگ مزایای فراوانی برای افراد به همراه خواهد داشت که در زیر به آن‌ها اشاره  نموده‌ایم:

  • مدیریت ترس برای جلوگیری از بروز استرس و اضطراب
  • مدیریت وزن و جلوگیری از افزایش آن
  • جلوگیری از استعمال مواد مخدر و مصرف مشروبات الکلی
  • پرهیز غذایی و مصرف مواد غذایی مفید و سالم
  • افزایش نشاط و ایجاد یک‌ رابطه صمیمی و شاد با خانواده
  • ورزش مداوم و مستمر

مؤثر بودن‌ نتایج جلسات کوچینگ به چه عواملی بستگی دارد؟

اگر شما بخواهید یکی از انواع کوچینگ را انتخاب نموده و در زندگی یا کسب‌و‌کار خود اعمال کنید باید نتایج آن را نیز در نظر بگیرید. وقتی شما از یک متخصص کوچ کمک دریافت می‌کنید، عوامل زیادی وجود دارند که تعیین‌کننده نتایج جلسات شما با متخصص کوچ می‌باشند. در زیر این عوامل را نام‌برده‌ایم:

  • میزان دانش متخصص کوچ

کوچ‌ شما باید دانش زیادی در این زمینه داشته باشد تا بتواند شمارا بهتر راهنمایی کند. میزان دانش متخصص کوچ، نتایج جلسات شمارا مشخص نموده و هرچقدر که او علم بیشتری داشته باشد، نتایج فوق‌العاده‌تر خواهند بود.

  • کیفیت رابطه

اگر می‌خواهید با‌ به‌کار‌گیری انواع کوچینگ نتایج شگفت‌انگیز‌تری دریافت کنید، باید به کیفیت رابطه خود با متخصص کوچینگ نیز دقت کنید. شما باید با کوچ خود رابطه مؤثرتر و صمیمانه‌ای برقرار کنید تا بتوانید با او بهتر ارتباط بگیرید. با ایجاد یک ارتباط دوستانه شما می‌توانید مشکلات خود را با متخصص کوچ بهتر مطرح کنید.

  • میزان انگیزه

این‌ کاملاً صحیح است که  میزان دانش کوچ و کیفیت رابطه شما با او تأثیر زیادی در بهبود روابطتان دارد.‌ اما عامل دیگری که درنتیجه جلسات شما نقش دارد، میزان انگیزه‌تان برای تغییر است. هرچقدر هم که کوچ تخصص زیادی داشته باشد، تا زمانی که شما انگیزه لازم برای تغییر را نداشته باشید، نمی‌توانید نتایج مطلوب و مناسبی از این جلسات دریافت کنید.

  • تداوم جلسات

برای دریافت نتایج شگفت‌انگیز از جلسات کوچینگ، باید تداوم این جلسات را نیز در نظر بگیرید. به‌این‌علت که جلسات باید کامل شوند تا فرد بتواند به خود در رشد و پیشرفتش کمک‌ کند. به زبان ساده‌تر اگر جلسات را نصفه و نیمه رها کنید، نمی‌توان انتظار داشت که نتایج مطلوبی از آن‌ها کسب نمایید. در‌نتیجه باید سعی کنید تا حد امکان در زمان مناسب در جلسات حضور یابید. تعداد جلسات کوچینگ نیز با توجه به شرایط و نیاز‌های هر فرد متفاوت خواهد بود.

آکادمی توسعه کسب و کار دکتر نعمتی با داشتن تیمی مجرب برای انواع کوچینگ شمارا در راستای پیشرفت در زندگی یاری می‌نماید.

امتیاز دهید
مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

− 2 = 4

دکمه بازگشت به بالا
بستن