طراحی و ساخت وبسایت

ارور HTTP 500 چیست؟ رفع خطای داخلی سرور

قطعا یکی از چالش‌های مهم برای وب مسترها و سئو کاران عیب یابی خطای داخلی سرور یا ارور HTTP 500 است. وقتی این ارور را مشاهده می‌کنید شما نمی‌دانید دقیقا چه اتفاقی افتاده یا چرا این اتفاق افتاده است، تنها چیزی که می‌دانید این است که یک جای کار مشکل دارد و باید آن را اصلاح کنید. برای بررسی راه‌های رفع خطای داخلی سرور بیایید ابتدا به معنای دقیق آن و سپس رایج ترین علل و راه حل های آن بپردازیم.

خطای داخلی سرور یا ارور HTTP 500 چیست؟

خطای سرور داخلی HTTP 500 یک پیام خطای عمومی است. عیب یابی خطاهای HTTP 500 دشوار است زیرا طیف وسیعی از مشکلات در سمت سرور می‌تواند باعث ایجاد آنها شود.

خطای داخلی سرور
خطای داخلی سرور یا ارور HTTP 500 چیست؟

ارور HTTP 500 درباره مشکلات کامپیوتر، مرورگر یا اتصال اینترنت شما نیست. در عوض، خطای داخلی سرور یک پاسخ عمومی است که هرگونه خطای غیر قابل توضیح در سرور را گزارش می‌دهد. زمانی که مشکل سرور شما با کد خطای دیگری مطابقت نداشته باشد، خطای سرور داخلی 500 پروتکل انتقال HyperText را مشاهده خواهید کرد.

علل احتمالی خطای داخلی سرور یا ارور HTTP 500

خطای 500 یا خطای داخلی سرور همانطور که از نامش پیداست یک مشکل کلی در سرور وب سایت است. به احتمال زیاد، این بدان معنی است که یک مشکل یا نقص موقت در برنامه نویسی وب سایت وجود دارد. برخی از دلایل احتمالی خطای سرور داخلی 500 عبارتند از:

فایل Htaccess. خراب

فایل htaccess یک فایل متنی با دستورالعمل های مهم سرور است. این دستورالعمل ها به نرم افزار شما می‌گویند که عملکردهای خاصی را فعال یا غیرفعال کند. آنها ممکن است به شما در محافظت از رمزهای عبور در یک فهرست یا محدود کردن دسترسی کاربر کمک کنند. راه های زیادی برای ایجاد مشکل فایل htaccess وجود دارد. به عنوان مثال این مشکل می‌تواند در حین نصب افزونه، پیکربندی فایل یا زمانی که روی سرور خود کار می‌کنید اتفاق بیفتد.

ارور Permissions

خطاهای مجوز یا ارور Permissions ممکن است به دلیل اشکال، اشتباهات کاربر یا مشکلات شبکه باشد. معمولاً این خطا به این معنی است که یک کاربر مجاز به انجام عملی که در حال انجام آن است، نیست.

پلاگین ها یا تم های معیوب

برای افزایش ویژگی‌ها و عملکرد کاربران، ممکن است یک تم یا افزونه به وب‌سایت خود اضافه کنید. این افزونه ها می‌توانند برای سایت شما عالی باشند، اما می‌توانند بر امنیت سایت و عملکرد آن نیز تاثیر بگذارند و منجر به خطای داخلی سرور شوند.

فرا رفتن از حد مجاز حافظه PHP

PHP یک زبان برنامه نویسی سرور است که در HTML تعبیه شده است. پی اچ پی برای مدیریت محتوا، پایگاه داده، ردیابی جلسات و موارد دیگر است. هر فرآیند PHP از حافظه استفاده م‌ی‌کند و حساب میزبانی شما برای هر یک از این فرآیندها محدودیت دارد. اگر وب سایتی بیش از این محدودیت حافظه استفاده کند، ممکن است خطای HTTP 500 را مشاهده کند.

نحوه رفع خطای 500 یا خطای داخلی سرور

برخلاف سایر خطاهای سمت سرور مانند کد 502، مشکل خطای سرور داخلی 500 این است که بلافاصله به شما نمی‌گوید مشکل چیست و همچنین به شما نمی‌گوید که چگونه آن را برطرف کنید. اگر خطا برای مدت طولانی در سایت شما باقی بماند، حتی می تواند بر سئو سایت شما تاثیر منفی بگذارد. بنابراین، بیایید به چند راه حل بپردازیم تا بتوانید سعی کنید مشکل ارور 500 را برطرف کنید. اگر می‌خواهید صفحه ای را با خطای سرور داخلی 500 بارگیری کنید:

صفحه را رفرش کنید

این ممکن است بدیهی به نظر برسد، اما اگر یک مشکل بارگیری موقتی باشد، اگر صفحه را به‌روزرسانی کنید، ممکن است موفقیت‌آمیز باشد. قبل از امتحان هر چیز دیگری در این لیست، صفحه را دوباره بارگیری کنید و ببینید چه اتفاقی می‌افتد.

بعداً برگردید

از آنجایی که خطا در سمت سرور است قطعا صاحبان وب سایت در سریع ترین زمان ممکن برای حل مشکل کار می‌کنند. چند دقیقه یا تا یک ساعت یا بیشتر به آن زمان بدهید و سپس URL را دوباره بارگیری کنید و ببینید آیا تیم توسعه مشکل را برطرف کرده است یا خیر.

کوکی های مرورگر خود را حذف کنید

اگر پاک کردن تاریخچه مرورگر کار نمی‌کند، بهتر است سعی کنید کوکی های مرورگر خود را حذف کنید. اگر کوکی‌ها با صفحه وب مستعد خطای مرتبط هستند، حذف کوکی‌ها ممکن است به بارگیری مجدد صفحه کمک کند.

URL خود را در وب سایت «Down for Everyone or Just Me» قرار دهید

به downforeveryoneorjustme.com بروید و آدرس اینترنتی را که در آن خطای سرور داخلی مشاهده می‌کنید، قرار دهید. این وب سایت یا به شما می‌گوید که وب سایت فقط برای شما از کار افتاده است یا اینکه برای همه از کار افتاده است.

افزونه یا تم را غیرفعال کنید

ممکن است نرم افزارها، افزونه ها یا اسکریپت های شخص ثالث تازه فعال شده با پیکربندی سرور فعلی شما در تضاد باشند. برای تعیین این موضوع، سعی کنید (با دقت) افزونه‌های سایت خود را یکی یکی غیرفعال یا حذف کنید تا مشخص کنید دقیقاً چه چیزی باعث خطای سرور داخلی می‌شود.

افزونه یا تم را غیرفعال کنید
افزونه یا تم را غیرفعال کنید

اگر یک وب سایت وردپرسی دارید، انجام این کار با افزونه ها آسان است. از داشبورد خود به مسیر Plugins > Installed Plugins بروید سپس پلاگین اول را غیرفعال کنید. اگر خطا برطرف شد، می‌دانید که این افزونه بخشی از مشکل خطای 500 است. فرآیند غیرفعال و فعال کردن مجدد را یکی یکی برای همه افزونه ها تکرار کنید تا مشخص شود کدام یک باعث خطای شما شده است.

استفاده از افزونه WP Debugging برای حل مشکل خطای داخلی سرور

اگر سایت شما از وردپرس پشتیبانی می‌کند و با فرآیندهای اشکال زدایی وردپرس راحت هستید، نصب یک افزونه را در نظر بگیرید تا به شما کمک کند مشکل سرور خود را شناسایی کنید. به عنوان مثال، افزونه اشکال زدایی WP Debugging به شما کمک می‌کند دقیقاً متوجه شوید که چه مشکلی در سایت شما وجود دارد، که منجر به رفع سریعتر می‌شود.

کد فایل htaccess. سایت خود را بررسی کنید

کدنویسی نادرست یا ساختار نامناسب فایل htaccess شما می‌تواند دلیلی برای مشاهده خطای داخلی 500 باشد. فایل .htaccess به شما کمک می‌کند تا مدیریت کنید که چه مدت منابع باید در حافظه پنهان مرورگر ذخیره شوند. اگر خطای سرور داخلی 500 مشاهده کردید، فایل را ویرایش کنید.

برای مکان یابی فایل htaccess خود، از طریق یک مدیر فایل مانند cPanel یا از طریق FTP/SFTP به فایل های وب سایت خود دسترسی پیدا کنید. فایل احتمالاً در پوشه public_html شما قرار خواهد گرفت. این احتمال وجود دارد که سرور شما به طور پیش فرض این فایل را از دید پنهان کند و برای دیدن آن باید فایل های مخفی را روشن کنید. خطاهای کدنویسی در .htaccess و اسکریپت های سفارشی نیز می‌تواند باعث خطای داخلی سرور یا HTTP 500 شود.

آخرین راه حل: از مدیر سرور کمک بخواهید

اگر عیب‌یابی مشکلات نرم‌افزاری یا اشکال‌زدایی اسکریپت‌های سمت سرور، خطای سرور داخلی HTTP 500 شما را برطرف نکرد، باید از ارائه‌دهنده خدمات سرور خود بخواهید به گزارش‌های خطای شما دسترسی پیدا کند و شواهدی از علت اصلی مشکل شما را پیدا کند.

امتیاز دهید
مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

16 − = 6

دکمه بازگشت به بالا
بستن