سئو

چگالی کلمات کلیدی چیست و چگونه محاسبه می‌شود؟

وقتی می‌خواهید محتوای بهینه شده برای سئو بنویسید، چند کلمه کلیدی کافی است؟ چگونه چگالی کلمات کلیدی مناسب را تشخیص دهیم؟ در این مقاله ما به پاسخ این سوالات می‌پردازیم.

چگالی کلمات کلیدی چیست؟

چگالی کلمات کلیدی که به آن فراوانی کلمه کلیدی نیز می‌گویند تعداد دفعاتی است که یک کلمه کلیدی خاص در یک صفحه وب در مقایسه با تعداد کل کلمات ظاهر می‌شود. این شاخص اغلب به صورت درصد یا نسبت گزارش می‌شود. هر چه چگالی بالاتر باشد، کلمه کلیدی انتخابی شما بیشتر در صفحه شما ظاهر می‌شود.

چرا چگالی کلمات کلیدی مهم است؟

چگالی کلمه کلیدی مناسب همراه با محتوای مرتبط و طراحی بهینه وب سایت، به سایت شما کمک می‌کند تا از سایرین متمایز شود و به بالای صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERP) نزدیکتر شوید. کلمات کلیدی باعث جستجو می‌شوند. وقتی کاربران به دنبال محصولات یا خدمات می‌گردند، معمولاً از یک کلمه کلیدی استفاده می‌کنند که هدف کلی آنها را منعکس می‌کند و انتظار دارند موتورهای جستجو نتایج مرتبط را ارائه دهند.

شما نمی توانید به سادگی تا آنجا که ممکن است کلمات کلیدی را در محتوای خود قرار دهید و انتظار نتایج سئو مطلوبی را داشته باشید. این عمل استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی (Keyword Stuffing) نامیده می‌شود و یک راهکار سئو کلاه سیاه است که می تواند منجر به جریمه شدن و حتی حذف کامل از SERP شود.

استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی یا Keyword Stuffing چیست؟

استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی نوشتن محتوای با کیفیت پایین با فرکانس بالاتر از میانگین کلمه کلیدی مشابه است. هدف از پر کردن کلمات کلیدی فریب موتورهای جستجو، یعنی گوگل است تا صفحه شما را در صفحات نتایج موتور جستجو بالاتر قرار دهد. این تاکتیک کلاه سیاه دیگر جواب نمی‌دهد. اکنون پر کردن مقاله از کلمات کلیدی اثر معکوس دارد.

چگالی کلمات کلیدی را چگونه محاسبه کنیم؟

فرمول ساده است: تعداد دفعاتی که یک کلمه کلیدی در صفحه شما استفاده می‌شود بر تعداد کل کلمات صفحه تقسیم کنید. در اینجا یک مثال ساده وجود دارد: صفحه شما دارای 1000 کلمه است و کلمه کلیدی شما 10 بار استفاده شده است:

001.=10/1000

این عدد را در 100 ضرب کنید تا چگالی کلمات کلیدی را بر حسب یک درصد بدست آورید که در این حالت 1٪ است.

چگالی کلمات کلیدی چقدر باید باشد؟

در حالی که هیچ قانون سخت و همیشگی برای تراکم کلمات کلیدی وجود ندارد، بسیاری از سئوکاران توصیه می‌کنند برای هر 100 کلمه تقریباً از 1 تا 2 کلمه کلیدی استفاده کنید. این عدد در حدود 1-2٪ تراکم کلمات کلیدی است.

ابزارهای سنجش چگالی کلمه کلیدی

در حالی که می‌توانید با محاسبه تعداد کل کلمات و کلمات کلیدی در هر صفحه در وب‌سایت خود، محاسبه تراکم کلمات کلیدی را انجام دهید، با گسترش وب‌سایت و افزایش حجم صفحات، این کار می‌تواند به سرعت به زمان و منابع زیادی نیاز داشته باشد.

ابزارهای چگالی کلمات کلیدی به ساده‌سازی این فرآیند کمک می‌کنند. گزینه های بالقوه عبارتند از:

ابزار SEO Review Tools Keyword Density Checker

ابزار SEO Review Tools Keyword Density Checker
ابزار SEO Review Tools Keyword Density Checker

SEO Review Tools Keyword Density Checker یک ابزار رایگان مبتنی بر مرورگر است؛ به سادگی آدرس سایت یا متن صفحه خود را وارد کنید، سپس کپچای «I’m not a robot»  را تکمیل کنید تا چگالی کلمه کلیدی را بررسی کنید. در حالی که این ابزار تجزیه و تحلیل عمیق سایر گزینه‌های موجود در لیست را ارائه نمی‌کند، اما راهی عالی برای دریافت نمای کلی از چگالی کلیدواژه فعلی است.

ابزار SEOBook Keyword Density Analyzer
ابزار SEOBook Keyword Density Analyzer

ابزار SEOBook Keyword Density Analyzer

جستجوگر چگالی کلمات کلیدی seobook نیز رایگان است اما برای استفاده از آن به یک حساب کاربری نیاز دارید. همراه با گزارش‌های تراکم کلیدواژه اصلی، این ابزار همچنین به شما امکان می‌دهد کلمه کلیدی مورد نظر خود را در گوگل جستجو کنید، داده‌ها را برای پنج صفحه از صفحات با رتبه برتر با استفاده از همان کلمه کلیدی جمع‌آوری کنید، سپس آنها را تجزیه و تحلیل کنید.

جستجوگر چگالی کلمات کلیدی Copywritely

این ابزار کمی محدودتر از سایر ابزارها است و گزینه ای برای گنجاندن توضیحات متا در اختیار شما قرار نمی‌دهد.اما سادگی و کاربرپسند بودن Copywritely آن را به گزینه خوبی برای بررسی چگالی کلمات کلیدی تبدیل می‌کند.

سخن پایانی

آیا می خواهید موقعیت SERP خود را بهبود بخشید و تأثیر سایت خود را افزایش دهید؟ برای رسیدن به این هدف باید با کلمات کلیدی قوی شروع کنید. تعادل در تعداد کلمات کلیدی کلید اول موفقیت شما برای قرار گرفتن در رتبه های برتر موتورهای جستجو است. با یافتن  و ارزیابی منظم، یافتن تراکم کلمات کلیدی، ممکن است تاثیر سئوی سایت خود مرتبط را افزایش دهید و از خطرات استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی جلوگیری کنید.

امتیاز دهید
مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

20 − 10 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن