طراحی و ساخت وبسایت

تفاوت UX و UI چیست و چگونه با هم کار می‌کنند؟

UX و UI دو مفهومی هستند که به طور گسترده در مورد طراحی و توسعه نرم افزار و برنامه و طراحی سایت استفاده می‌شوند. اگرچه نام آنها کاملاً ساده و قابل درک به نظر می‌رسد، اما هر دو ایده های بسیار گسترده ای را پوشش می‌دهند که تعریف آنها آسان نیست. اصطلاحات UX و UI اغلب به جای یکدیگر استفاده می‌شوند. در این مقاله به تفاوت UX و UI می‌پردازیم.

طراحی تجربه کاربری (UX) چیست؟

قبل از پرداختن به تفاوت UX و UI باید به صورت جداگانه به مفهوم هر کدام بپردازیم. تجربه کاربر تمام جنبه های تعامل کاربر نهایی با شرکت، خدمات و محصولات آن را در بر می‌گیرد. UX یا تجربه کاربری اصطلاحی است که تمام تجربیات تعاملی بین مشتری و محصول را نشان می‌دهد. تجربه کاربری خوب، تجربه ای است که نیازهای هر کاربر را در زمینه خاصی که از محصول استفاده می‌کند، برآورده کند. این شامل همه چیز از برنامه های تلفن همراه گرفته تا وب سایت ها و خدمات حضوری در یک تجارت می‌شود.

هدف از طراحی UX این است که به کاربران درک درستی از کیفیت خدماتی که استفاده می‌کنند ارائه دهد. این امکانات فراتر از نحوه عملکرد محصول یا خدمات است، بلکه مواردی مانند ایجاد یا عدم ایجاد احساس در کاربر را نیز در نظر می‌گیرد. در واقع بهبود تجربه کاربری فقط به این نیست که استفاده از آن چقدر آسان یا دشوار است، بلکه به نظر کاربران در مورد کیفیت تجربه در کل آن نیز توجه دارد.

طراحی بد UX به خصوص در وب سایت شما می‌تواند مشکلات زیادی را برای کاربر ایجاد کند و بر خلاف کسب و کار شما عمل کند. به عنوان مثال، زمانی که مشتریان باید بیشتر از حد انتظار برای بارگذاری سایت منتظر بمانند، این نمونه ای از یک UX بد است. متاسفانه، ما هنوز مکرراً شاهد این اتفاق هستیم، زیرا توسعه دهندگان وب سایت را طوری طراحی کرده اند که فقط با صفحه نمایش های بزرگتر کار کند که می‌توانند از تمام کدهای اضافی بارگذاری شده بر روی آنها پشتیبانی کنند.

نحوه بارگذاری یک وب سایت در دستگاه های تلفن همراه برای موفقیت سایت ضروری است، زیرا افراد بیشتری از لپ تاپ ها و دسکتاپ ها به تبلت ها و تلفن های هوشمند تغییر می‌کنند. اگر بازدیدکنندگان هنگام بازدید از یک سایت با مشکلات UX مواجه شوند، خیلی سریع از سایت خسته یا ناامید می‌شوند و به سادگی آن را ترک می‌کنند و شما مشتریان بالقوه را از دست می‌دهید.

طراحی رابط کاربری (UI) چیست؟

رابط کاربری (UI) نقطه تعامل بین یک دستگاه یا محصول دیجیتال و کاربر است، مانند صفحه لمسی که در آن انتخاب می‌کنید از قهوه‌ساز یا صفحه لمسی گوشی خود کدام نوشیدنی را می‌خواهید. برخلاف UX، طراحی رابط کاربری یک اصطلاح کاملا دیجیتالی است.

وقتی صحبت از وب سایت ها می‌شود، طراحی UI بر تعامل و همچنین ظاهر و احساس محصول تمرکز دارد. طراحی رابط کاربری در مورد این است که اطمینان حاصل کنید که رابط کاربری شما می‌تواند تا حد امکان به طور مستقیم مورد استفاده قرار گیرد. این به معنای در نظر گرفتن دقیق تمام عناصر تعاملی و بصری است که کاربر ممکن است با آن مواجه شود، بنابراین یک طراح رابط کاربری به این موارد فکر خواهد کرد: تایپوگرافی و طرح‌های رنگی، نمادها و دکمه‌ها، تصاویر، طراحی واکنش‌گرا و فاصله‌گذاری و موارد دیگر.

هدف از رابط کاربری (UI) ارائه یک روش نوشتاری یا بصری به کاربران برای تعامل با ماشین اصلی است. این بازخورد به کاربران در مورد اقدامات انجام شده، واکنش به ورودی و نحوه عملکرد محصول برای مصرف کننده ارائه می‌دهد.

یک رابط کاربری عالی باید موارد زیر را ارائه دهد:

  • توانایی کاربران برای حرکت با سهولت
  • راهی ساده برای انجام وظیفه ای که برای آن آمده اند
  • و بازخورد در مورد فعالیت آن

تفاوت UX و UI و چگونه با هم کار می‌کنند؟

متاسفانه حتی مدیران سطح بالا در سراسر صنایع بسیار رایج است که مردم از اصطلاحات طراحی UX و طراحی UI به جای هم استفاده کنند، در حالی که اینطور نیست. یک تفاوت UX و UI این است که طراحی UX بر شناسایی و حل مشکلات کاربر متمرکز است، در حالی که طراحی UI حول نحوه ظاهر و عملکرد رابط های محصول متمرکز است.

ترکیبی از طراحی عالی UX و UI چیزی است که سفر کاربر را بسیار مؤثرتر، کارآمدتر و دلپذیرتر می کند و به کاربر اجازه می‌دهد تا به راحتی و سادگی به محصول یا خدمات دسترسی داشته باشد. هر کسب‌وکاری با استراتژی‌های طراحی محور در مقایسه با آن‌هایی که چنین نیستند، از مزیت بزرگی برخوردارند. اگرچه طراحی UX و UI برای تأثیرگذاری بر سفر کاربران شما از نزدیک با هم کار می‌کنند، تفاوت های کلیدی بین این دو وجود دارد. در ادامه به 5 تفاوت UX و UI می‌پردازیم.

طراحی تعامل در مقابل طراحی بصری

اصطلاح طراحی تعامل اغلب توسط طراحان UX برای توصیف کار طراحی محصولات دیجیتال تعاملی مانند وب سایت ها و برنامه های تلفن همراه استفاده می‌شود. مشاغل در این زمینه معمولاً شامل درک نیازهای افرادی است که از این محصولات استفاده خواهند کرد و سپس ابداع راه هایی برای حل هر مشکلی که ممکن است داشته باشند، با استفاده از آنچه رایانه ها می‌توانند انجام دهند. به عنوان مثال، طراحان تعامل ممکن است راه‌های جدیدی را برای افراد به اشتراک بگذارند یا حتی دستگاه‌های کاملاً جدیدی بسازند که هنوز وجود ندارند.

با این حال، طراحان رابط کاربری به احتمال زیاد از طراحی بصری برای ایجاد تجربه ای که هنگام استفاده از یک برنامه یا وب سایت دارید استفاده می‌کنند. این فقط مواردی مانند متن و دکمه‌ها نیست، بلکه ظاهر گسترده‌تر و عملکرد سایت را نیز شامل می‌شود. این طراحان به این فکر می‌کنند که محصول یا سایتشان چه نوع تاثیری بر کاربران می‌گذارد، استفاده از آن چه حسی دارد و چگونه می‌توانند باعث ایجاد حس شهودی در پیمایش آن شوند. این همچنین می تواند شامل تلاش برای آوردن جنبه های دسترسی به رابط کاربری باشد.

 Wireframes در مقابل رنگ ها

در دنیای طراحی تجربه کاربری، Wireframe یک راهنمای بصری است که به نمایش چارچوب استخوانی یک وب سایت یا برنامه کمک می‌کند. وایرفریم‌ها باید تک تک ویژگی‌ها را ترسیم کنند و باید عاری از تصاویر غیرضروری و سایر عوامل حواس‌پرتی باشند تا جریانی آسان برای دنبال کردن کاربران ایجاد کنند. طراحان UX بر روی این وایرفریم ها تمرکز می کنند و طراحی سایتی را ایجاد می کنند که متناسب با نیاز کاربران باشد.

طراحان رابط کاربری بیشتر روی رنگ ها و ایجاد یک طرح رنگ عالی برای جلب نظر کاربر تمرکز خواهند کرد. یک طراح رابط کاربری بر روی این موضوع تمرکز می‌کند که چگونه رنگ های خاص می‌توانند بر خلق و خو، احساسات ما تأثیر بگذارند و اینکه آیا آنها به خوبی با هم کار می‌کنند یا خیر. آنها همچنین بر روی اندازه عناصر رنگی مختلف، چه بسیار کوچک یا خیلی بزرگ تمرکز خواهند کرد و اجازه می دهند تا ایده های طراحی آنها را راهنمایی کند.

معمار اطلاعات در مقابل طراح گرافیک

اگرچه افراد به اشتباه از اصطلاحات UX و UI به عنوان قابل تعویض استفاده می‌کنند، اما وقتی صحبت از عناوین شغلی برای بخش های مختلف می شود، تفاوت UX و UI را خواهید دید. معماری اطلاعات ساختار، سازماندهی و روابط بین بخش های مختلف یک وب سایت یا اپلیکیشن است. معماری اطلاعات عالی در طراحی UX حیاتی است، جایی که شما باید اهداف کاربر را به راحتی پشتیبانی کنید و سایت ها باید به طور مستقیم قابل پیمایش باشند، به این معنی که استفاده و درک آنها بدون دستورالعمل آسان است. قرار دادن عناصر در صفحه می تواند به کاربران در یافتن آنچه نیاز دارند کمک کند یا مانع شود. اینجاست که یک معمار اطلاعات توانایی متخصص را برای طراحی موثر این ویژگی ها ارائه می دهد.

در مقابل، وقتی صحبت از طراحی UI به میان می‌آید، به احتمال زیاد یک طراح گرافیک را در اختیار خواهید داشت. از آنجایی که طراحی گرافیک بخش بصری یک رابط گرافیکی است که معمولاً بر روی چیدمان، تایپوگرافی و تصاویر تمرکز می کند، این چیزی است که مردم عمدتاً قبل از تعامل با آن به عنوان محصول نهایی می بینند و بنابراین یک طراح گرافیک در اینجا مناسب تر از یک معمار اطلاعات است.

تحقیقات کاربر در مقابل طرح بندی

طراحی UX در مورد دریافت دیدگاه کاربر بالاتر از هر چیز دیگری است، بنابراین تحقیق کاربر در اینجا حیاتی است. تحقیقات کاربر شرکت ها را قادر می سازد تا کاربران خود را درک کنند – نه فقط آنچه را که می خواهند بلکه چگونه رفتار، فکر و احساس می کنند. این داده ها می توانند هر تصمیمی را که در کل پروژه گرفته می شود، آگاه کنند. تحقیقات کاربر در طراحی UX بسیار مهم است زیرا تضمین می‌کند که تصمیم‌ها بر اساس داده‌ها است تا فرضیات.

برخلاف طراحی UX، در طراحی رابط کاربری تمرکز بیشتری بر روی چیدمان وجود دارد. چیدمان ساختاری است که از تمام اجزای بصری یک رابط پشتیبانی می کند. چیدمان عالی یک راه ساده و از نظر بصری جذاب برای مشتریان ایجاد می کند تا به اهداف خود دست یابند، به همین دلیل است که برای طراحی UI بسیار حیاتی است.

سناریوها در مقابل تایپوگرافی

در طراحی UX، یکی از روش‌های مورد استفاده، تست سناریو نامیده می‌شود و برای یافتن عیوب در محصولات استفاده می‌شود. ایده این است که تصور کنید کاربران مختلف محصول شما را امتحان می‌کنند، سپس به سناریوهای احتمالی فکر کنید که ممکن است در طول استفاده از آنها اتفاق بیفتد.

سناریوها اغلب برای حل مسائلی استفاده می‌شوند که ممکن است کاربران را از تکمیل وظایف در روند خرید محصول شما باز دارد. با تصور کاربرانی که با این مشکلات مواجه می‌شوند، می‌توانید قبل از اینکه خیلی دیر شود راه حل هایی ارائه دهید.

از آنجایی که تایپوگرافی، فاصله گذاری و اطمینان از اینترفیس اجازه می دهد تا راحت ترین سفر بصری کاربر را به جای ایجاد سناریوهایی برای تجربه کاربر انجام دهید. تایپوگرافی یکی از مهمترین جنبه های UI است، زیرا تاثیر مستقیمی بر تجربه کاربر نهایی دارد و همچنین در مرکز مفاهیم طراحی عالی قرار دارد. به همین دلیل، هنگام طراحی هر نوع رابط، باید به فونت هایی که هنگام ایجاد طرح بندی استفاده می شود، توجه زیادی داشته باشید.

سخن پایانی

اگرچه ما در این مقاله به تفاوت UX و UI پرداختیم، مهم است که توجه داشته باشیم که هر دو به دلایل مختلف می‌توانند مفید باشند. آنها همچنین هنگامی که با هم استفاده می‌شوند بهترین عملکرد را دارند و یکدیگر را تکمیل می‌کنند تا راحت ترین و دلپذیرترین تعامل را برای کاربر ایجاد کنند.

امتیاز دهید
مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 + 4 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن