کوچینگ

کوچینگ برای چه کسانی مناسب است؟

کوچینگ برای چه کسانی مناسب است؟

کوچ به معنای شناخت استعداد افراد و پرورش آن‌ برای دسترسی به اهدافشان می‌باشد. این‌ علم باعث تشخیص نقاط ضعف افراد و برطرف سازی آن‌ها خواهد گردید؛ اما کوچ  کردن و کوچینگ شدن نیز مانند هر علم دیگری برای افرادی مناسب است که دارای برخی ویژگی‌ها باشند. به‌طورکلی کوچ برای افرادی با ویژگی‌های زیر مناسب است:

  • انعطاف‌پذیر بودن

افراد برای استفاده از علم کوچ باید ذهنی انعطاف‌پذیر داشته باشند؛ یعنی اگر عیب و‌ نقصی در خود می‌بینند توانایی پذیرش آن‌ را داشته و برای برطرف سازی‌اش تلاش نمایند.

  • دارای هدف بودن

افرادی که در زندگی اهدافی دارند، می‌دانند که دقیقاً چه می‌خواهند و به دنبال چه چیزی هستند. کوچینگ برای این دسته از افراد نیز مناسب است. به‌این‌علت که می‌تواند آن‌ها را به سمت‌ اهدافشان هدایت کند.

  • زیاده‌خواه بودن

در جامعه امروزی اکثر افراد همین‌که بتوانند نیازهایی مثل خوراک، پوشاک، مسکن و … خود را تأمین کنند برایشان کافی است و به دنبال چیز دیگری نیستند؛ اما برخی از افراد علاوه بر تأمین این نیازهای ضروری، زیاده‌خواه‌تر بوده و همواره برای رشد و پیشرفت خود تلاش می‌کنند. کوچ می‌تواند برای این افراد نیز بسیار مناسب باشد.

  • اهل مطالعه و یادگیری بودن

مطالعه و یادگیری دو رکن‌ و عنصر مهم در علم‌ کوچ به شمار می‌روند. حال افرادی که‌ می‌خواهند از این علم بهره ببرند، باید علاقه زیادی به یادگیری داشته باشند تا بتوانند مهارت کافی برای رسیدن به اهدافشان را کسب کنند.

  • میل به تغییر داشتن

کوچینگ بی‌شک برای افرادی که میل به تغییر دارند نیز، گزینه‌ مناسبی است. افرادی که از تغییر نمی‌ترسند و تمایل دارند شرایط زندگی را به میل خود درآورند، می‌توانند در علم کوچ نیز بسیار مؤثر عمل کنند.

  • ارزش قائل بودن برای خود

فردی که‌ می‌خواهد از روش کوچ استفاده کند، باید برای خود ارزش زیادی قائل باشد؛ یعنی بداند که در چه جایگاهی قرار دارد و در انتخاب دوست، شغل، اهداف، کتاب و … موفق‌تر عمل کند. آموزش فردی در این بخش توسط کوچ به شخص داده می‌شود.

کوچینگ برای چه کسانی مناسب نیست؟

گفتیم که علم‌ کوچ‌ برای برخی افراد که دارای ویژگی‌های خاصی هستند، بسیار مناسب است؛ اما بلعکس این علم برای گروهی از افراد نیز مناسب نبوده و نمی‌توانند به‌خوبی از آن بهره ببرند. به‌طورکلی استفاده از کوچ برای اشخاص زیر مناسب نخواهد بود:

  • خودشیفته‌ها

برخی افراد به‌قدری خودخواه و خودشیفته هستند که نمی‌توانند عیوب و نقاط ضعف خود را ببیند. این‌گونه اشخاص در علم کوچ نیز موفق نخواهند بود، زیرا درروش کوچ‌ فرد باید هر نقصی که دارد را برطرف سازد.

  • افراد ناامید

برخی افراد هیچ امیدی به زندگی نداشته و حتی سایر اشخاص را نیز از زندگی ناامید می‌کنند. به همین‌ علت این دسته از افراد نیز نمی‌توانند از روش کوچینگ استفاده کنند. چون استفاده از این روش نیازمند انگیزه و‌ امید بسیار زیادی می‌باشد.

  • پول پرست‌ها

برخی افراد همه‌چیز را در پول می‌بینند. درواقع معنویات و رشد فردی برای این اشخاص معنایی نداشته و تنها هدف آن‌ها از زندگی دستیابی به پول است؛ اما درروش کوچ پول یک‌ ابزار برای رسیدن به آزادی بوده و لزوماً نمی‌تواند هدف اصلی باشد. به زبان ساده‌تر در علم‌ کوچ به‌غیراز پول، اهداف دیگری نیز وجود دارد. درنتیجه افرادی که تنها به دنبال پول و مادیات هستند نیز، برای استفاده از این‌ علم ارزشمند، مناسب نخواهند بود.

  • افراد بدون هدف

برخی از افراد نمی‌دانند از زندگی چه می‌خواهند و باوجوداینکه سن‌ زیادی دارند هنوز هم هیچ هدفی برای زندگی خود تعیین‌ نکرده‌اند. افراد بدون هدف نیز نمی‌توانند از علم کوچ استفاده کنند؛ اما درصورتی‌که فرد حاضر باشد برای زندگی خود هدفی تعیین‌ کند، می‌تواند از این علم نیز بهره ببرد.

  • افراد یک‌ رأی و انعطاف‌ناپذیر

کوچینگ برای افراد یک رأی و انعطاف‌ناپذیر نیز مناسب نیست. این دسته از افراد تنها نظر خود را قبول داشته و نمی‌توانند نظر افراد دیگر مانند متخصصین کوچ را بپذیرند. درنتیجه این گروه از افراد نیز نمی‌توانند به‌خوبی از این علم بهره ببرند.

نکات طلایی در خلق آینده‌ای درخشان با کوچینگ

با استفاده از علم‌ ارزشمند کوچ، افراد به‌راحتی می‌توانند آینده‌ای درخشان را برای خود رقم‌زده و به اهدافشان دست یابند؛ اما‌ در استفاده از این علم‌ نیز می‌بایست حتماً افراد برخی نکات طلایی را مدنظر قرار دهند.‌ در زیر این نکات مهم‌ را نام‌برده‌ایم:

  • کمک گرفتن از یک‌ کوچ باتجربه و کاردان

کوچ متخصصی است که برای شما‌ مانند یک راهنما و نقشه راه عمل خواهد کرد. به همین علت باید حتماً سعی کنید که از افراد باتجربه و کاردان در این زمینه کمک بگیرید تا بتوانید در مسیر درستی قرار گیرید. ابتدا رزومه کوچ خود را بررسی کنید تا از تخصص کافی او اطمینان یابید.

  • تعیین ساعات جلسات

کوچ‌ها معمولاً تعیین ساعات جلسات کوچینگ را به خودتان واگذار می‌کنند تا هرگونه که مایل هستید در جلسه حضور یابید‌. حال شما باید در انتخاب ساعت هر جلسه بسیار دقت کنید.‌ اگر جلسات شما کمتر از یک ساعت‌ باشند، به‌جرأت می‌توان گفت که‌ همه‌چیز به‌صورت جزئی در آن جلسه موردبحث و بررسی قرار نگرفته است. حال اگر جلسه بیش از سه ساعت باشد نیز، باعث خستگی و عدم تمرکز شما و متخصص کوچ خواهد شد. درنتیجه باید سعی کنید در انتخاب ساعات جلسه متعادل عمل کنید.

  • صرف وقت و هزینه

به‌هیچ‌عنوان از صرف پول و هزینه در علم‌ کوچ ترسی نداشته باشید. به‌این‌علت که اگر درست عمل کنید می‌توانید با استفاده از این علم ده‌ها برابر چیزی که هزینه کرده‌اید را به دست بیاورید. درنتیجه این‌ نکته را نیز در خصوص استفاده از علم کوچینگ مدنظر قرار دهید. شما می‌توانید برای آشنایی بیشتر با انواع کوچینگ مقاله آن را مشاهده نمایید.

1/5 - (1 امتیاز)
مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

9 + 1 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن