طراحی و ساخت وبسایت

14 ویژگی که CMS سایت شما کاملاً به آنها نیاز دارد

چه در حال ایجاد یک وب سایت شرکتی، یک فروشگاه تجارت الکترونیک یا یک وبلاگ باشید، داشتن سیستم مدیریت محتوا یا CMS سایت به شما این امکان را می‌دهد که محتوا، طراحی و عملکرد سایت خود را بدون دست زدن به کدهای زیرین کنترل کنید.

صدها سیستم مدیریت محتوا در بازار وجود دارد که هر کدام عملکرد منحصر به فردی را برای تحقق اهداف تجاری مختلف ارائه می‌دهند. برای انتخاب بهترین CMS برای کسب و کار خود، باید اطمینان حاصل کنید که ویژگی های آن با نیازها و اهداف شما همخوانی دارد.

به عنوان مثال، فرض کنید می خواهید محتوای خود را برای موتورهای جستجو بهینه کنید. سپس، ممکن است بخواهید از یک پلتفرم با ابزارهای سئو داخلی استفاده کنید. در این مقاله ما ۱۴ ویژگی کلیدی در CMS سایت را معرفی می‌کنیم که می‌‍توانند به شما در ایجاد و اجرای یک سایت کمک کنند.

1. داشبورد بصری

در هسته هر CMS داشبورد مدیریت قرار دارد. هر CMS باید به شما امکان دهد تا تمام وظایف مربوط به تولید و توزیع محتوا را مستقیماً از داشبورد خود مدیریت کنید. این وظایف شامل زمان‌بندی محتوا، نظارت بر تهدیدات، ردیابی فعالیت کاربر، نصب ماژول‌ها و افزونه‌ها، و بررسی تجزیه و تحلیل عملکرد و سایر مسئولیت‌ها است.

2. تم های ریسپانسیو در CMS سایت

هنگام ارزیابی پلتفرم های CMS مختلف، مهم است که به انتخاب تم هایی که هر کدام ارائه می‌دهند نگاه کنید. تم ها برای ایجاد ظاهر و احساس ثابت در سراسر سایت شما مهم هستند.

به عنوان مثال، اگر یک سایت تجارت الکترونیکی دارید، ممکن است تمی بخواهید که شامل موارد زیر باشد:

  • پشتیبانی از ناوبری کشویی
  • یک منطقه نوار کناری چسبنده
  • بخش های محتوای قابل تنظیم
  • یک چیدمان شبکه ای
 CMS سایت
تم های ریسپانسیو در CMS سایت

بسته به CMS خود، می‌توانید چنین تمی را دانلود یا خریداری کنید یا آن را بسازید.

3. ابزارهای قدرتمند ویرایش و انتشار محتوا

هر چه برای افزودن محتوا به وب سایت خود کار کمتری انجام دهید، می توانید کار بیشتری را برای ساخت آن محتوا با کیفیت بالا انجام دهید. به این ترتیب، شما به یک ویرایشگر محتوای قدرتمند نیاز دارید تا اطمینان حاصل کنید که می توانید به راحتی انواع مختلف محتوا را ایجاد و منتشر کنید – از پست های وبلاگ با طرح بندی سفارشی گرفته تا صفحات فرود با منابع جاسازی شده.

در حالت ایده‌آل، باید بتوانید تصاویر، ویدئوها، CTA ها، فرم‌ها و موارد دیگر را اضافه کنید و این عناصر را در واسط انتشارات مرتب کنید. همچنین باید بتوانید پیش‌نمایش صفحه را قبل از انتشار مشاهده کنید.

بسیاری از پلتفرم های CMS سایت دارای ویرایشگر WYSIWYG هستند که به شما امکان می دهد یک صفحه را بدون نوشتن کد HTML تغییر دهید و تغییرات را در حین ایجاد آنها مشاهده کنید.

 ابزارهای ویرایش و انتشار محتوا
ابزارهای ویرایش و انتشار محتوا

همچنین باید مطمئن شوید که CMS برنامه ریزی، انتشار، به روز رسانی و مدیریت محتوا را به همان اندازه که نیاز دارید آسان می کند. این رابط باید بصری باشد تا از انتشار تصادفی محتوای ناتمام جلوگیری کند.

4. کنترل نسخه و پشتیبان گیری با CMS سایت

علاوه بر ویژگی‌های ویرایش و انتشار، سیستم‌های مدیریت محتوا را در نظر بگیرید که راهی برای ذخیره و پیگیری کار شما در حین حرکت دارند. ممکن است در موقعیتی قرار بگیرید که نیاز داشته باشید به نسخه قدیمی محتوای خود بازگردید، وقتی یک CMS سایت این کار را آسان می‌کند، بسیار خوب است.

همچنین، CMS چگونه پشتیبان‌گیری را مدیریت می‌کند؟ آیا آنها خودکار هستند یا باید آنها را به صورت دستی ایجاد کنید؟ آیا پشتیبان گیری یک ویژگی بومی است یا باید افزونه ای برای آنها نصب کنید؟

توجه داشته باشید که هاست وب شما ممکن است خدمات پشتیبان گیری برای سایت شما نیز ارائه دهد. برنامه هاست خود را (اگر دارید) بررسی کنید تا ببینید آیا این خدمات را شامل می‌شوند یا خیر.

5. ایجاد محتوای چند زبانه

برای گسترش دسترسی خود به مشتریان در کشورهای مختلف، به یک CMS با ویژگی های محتوای چند زبانه نیاز دارید. این کار باعث می‌شود تا بتوانید زبان‌های مختلف صفحات خود را سریع و آسان ایجاد کنید.

6. کنترل های انتشار

صرف نظر از اندازه کسب و کار شما، این احتمال وجود دارد که بیش از یک نفر محتوا را در سایت شما منتشر کنند. شما ممکن است نویسندگانی داشته باشید که فقط مسئول ایجاد پیش‌نویس‌ها، ویراستاری برای بررسی آن پیش‌نویس‌ها و مدیران برای زمان‌بندی و انتشار آن‌ها هستند.

به همین دلیل است که کنترل‌های انتشار در هر CMS مهم هستند. اختصاص نقش‌ها و سطوح مختلف دسترسی در CMS به شما کمک می‌کند یک گردش کار برای ایجاد، تایید و انتشار دارایی‌های خلاقانه مختلف ایجاد کنید. آنها همچنین از انجام کارهایی که نباید در سایت شما انجام دهند توسط کاربران جلوگیری می کنند – برای مثال، احتمالاً نمی خواهید یک نویسنده مستقل برای اولین بار پست خود را بدون تایید شما منتشر کند.

در وردپرس، می‌توانید یکی از پنج نقش را به کاربران اختصاص دهید: مدیر، ویرایشگر، نویسنده، مشارکت‌کننده و مشترک. هر نقش مجموعه ای از قابلیت های متفاوتی دارد. برای مثال، مشارکت‌کنندگان فقط می‌توانند پست ایجاد کنند، نه اینکه آنها را منتشر کنند. در حالی که نویسندگان می توانند پست های خود را منتشر و مدیریت کنند، ویراستاران می توانند پست های دیگران را منتشر و مدیریت کنند.

7. ابزارهای سئو داخلی

یک CMS با ابزارهای سئو داخلی به شما کمک می‌کند تا محتوای خود را برای جستجو بهینه کنید و شانس خود را برای رتبه بندی در صفحات نتایج موتور جستجو افزایش دهید.

ابتدا، باید بررسی کنید که خود پلتفرم سئو دوستانه است: آیا از نشانه گذاری HTML مناسب استفاده می‌کند؟ پیوندهای ثابت سئو پسند؟ عناصر طراحی واکنشگرا؟ اینها همه اقدامات اساسی هستند که همه صفحات شما باید از آنها پیروی کنند تا در موتورهای جستجو در جایگاه خوبی قرار گیرند. پس از آن، ببینید آیا CMS ویژگی های پیشرفته سئو را ارائه می‌دهد یا خیر.

8. یکپارچه سازی قوی

هیچ CMS واحدی نمی‌تواند تمام نیازهای وب سایت کسب و کار شما را در داخل انجام دهد. در عوض، CMS شما باید بر قابلیت‌های یکپارچه‌سازی خود تکیه کند تا نرم‌افزار شخص ثالث را وارد جریان کاری شما کند. به این ترتیب، داده های CMS شما می‌توانند آزادانه بین برنامه ها جریان داشته باشند تا به شما در توزیع و تجزیه و تحلیل محتوای سایت کمک کنند.

در اینجا چند ادغام وجود دارد که می خواهید هنگام خرید CMS بررسی کنید:

  • رسانه های اجتماعی: برای هدایت ترافیک ارجاع به سایت شما، یک CMS باید قابلیت های اجتماعی یکپارچه داشته باشد. آیا به شما اجازه می دهد پست های خود را در شبکه های اجتماعی منتشر کنید؟ آیا می توانید دکمه های اشتراک گذاری رسانه های اجتماعی را به پست های خود اضافه کنید؟ آیا تجزیه و تحلیل رسانه های اجتماعی در داشبورد شما گنجانده شده است؟
  • اتوماسیون بازاریابی: برخی از سیستم‌های مدیریت محتوا ممکن است دارای برخی از ویژگی‌های اتوماسیون بازاریابی داخلی باشند، اما ممکن است ترجیح دهید با یک ابزار اتوماسیون شخص ثالث ادغام شوید تا تبدیل‌های بیشتری را افزایش دهید.

به طور معمول، یکپارچه‌سازی‌ها به شکل افزونه‌ برای یک CRM معین، که از یک بازار در دسترس است، ارائه می‌شوند. در حالی که وردپرس یکی از بزرگترین انتخاب های افزونه ها را دارد، با بیش از 50000 افزونه رایگان موجود در فهرست خود، گزینه های جایگزین وردپرس نیز انتخاب های چشمگیری را ارائه می‌دهند.

9. تجزیه و تحلیل دقیق

بینش‌هایی مانند اینکه شخصیت‌های هدف شما در کجا قرار دارند، از چه دستگاهی استفاده می‌کنند، چگونه با محتوا در دستگاه‌های مختلف تعامل می‌کنند و کدام قسمت‌های محتوا محبوب‌تر هستند، برای اصلاح استراتژی محتوای شما بسیار مهم هستند.

در حالت ایده آل، CMS شما دارای تجزیه و تحلیل داخلی برای اندازه گیری این شاخص های عملکرد درست در داشبورد شما خواهد بود. اگر اینطور نیست، باید با گوگل آنالیتیکس یا یکی دیگر از ابزارهای تحلیلی محبوب ادغام شود. به عنوان مثال، با وردپرس، می توانید یک افزونه Google Analytics را نصب کنید.

10. قالب های از پیش ساخته شده

وقتی به مجموعه برنامه‌ها و ادغام‌های یک پلتفرم نگاه می‌کنید، بررسی کنید که چه قالب‌هایی را نیز ارائه می‌دهند. از آنجایی که می‌توانید هر بار که می‌خواهید محتوای جدید منتشر کنید، به جای ایجاد یک پست یا صفحه از ابتدا از یک الگو استفاده کنید، این موارد کلیدی برای ساده‌سازی فرآیند انتشار شما هستند.

توجه به این نکته مهم است که یک الگو با یک موضوع یکسان نیست، اگرچه اصطلاحات اغلب با هم ترکیب می‌شوند. یک قالب یک طرح بندی تک صفحه ای است که در یک موضوع موجود است یا با یک موضوع سازگار است و می تواند به طور جداگانه دانلود شود. برخی از پلتفرم ها صفحه فرود، صفحه وب سایت و قالب های ایمیل از پیش ساخته شده را ارائه می دهند تا به حداکثر رساندن تلاش های بازاریابی شما کمک کنند.

حالا فرض کنید الگویی را پیدا نمی‌کنید که تمام نیازهای شما را برآورده کند. در این صورت، شما یک CMS را می‌خواهید که قالب‌های از پیش طراحی شده را ارائه دهد و به شما امکان ایجاد قالب‌ها و سبک‌های سفارشی را بدهد.

11. مرحله بندی محتوا

وقتی سایت شما فعال شد، بعید است که برای مدت طولانی یکسان به نظر برسد. چه در حال راه اندازی یک محصول جدید باشید و چه طراحی سایت خود را به طور کامل بازسازی کنید، موقعیت های زیادی وجود دارد که در آن باید تغییرات اساسی در سایت خود ایجاد کنید.

به جای ایجاد این تغییرات در سایت زنده خود، در حالت ایده آل، این تغییرات را آزمایش کنید و مطمئن شوید که تجربه بازدیدکنندگان را قبل از انتشار آنها بهبود می بخشد. به همین دلیل شما به یک CMS نیاز دارید که به شما امکان می دهد محتوا را مرحله بندی و پیش نمایش کنید.

12. امنیت

به حداکثر رساندن امنیت در سایت شما فقط از داده های شما محافظت نمی کند، بلکه از بازدیدکنندگان و شهرت برند شما محافظت می کند. هنگام ارزیابی سیستم‌های مدیریت محتوای مختلف، ویژگی‌های داخلی را در نظر بگیرید که پلتفرم چه ویژگی‌هایی را ارائه می‌دهد و چقدر کار برای تیم شما برای دستیابی به استانداردهای امنیتی شما انجام می‌شود.

13. پشتیبانی

اکثر پلتفرم‌های منبع باز بخش خدمات مشتری ندارند که بتوانید با سوال تماس بگیرید. در عوض، آن‌ها اسناد گسترده‌ای را ارائه می‌کنند و سپس برای ایجاد و اجرای ویکی‌ها، انجمن‌ها، گروه‌های کاربری و رویدادها برای پر کردن شکاف‌ها به جامعه‌ای متشکل از کاربران متکی هستند. هنگامی که پلتفرم‌ها را بر اساس پشتیبانی ارزیابی می‌کنید، انواع مختلفی از پشتیبانی را که برای موقعیت‌های غیر بحرانی و بحرانی ارائه می‌کنند در نظر بگیرید.

14. مهاجرت از CMS سایت

ممکن است با CMS انتخابی خود وب سایت خود را از ابتدا راه اندازی کنید. یا ممکن است تعداد زیادی فایل وب سایت را وارد کنید. در این مورد، سیستم های مدیریت محتوا را با ویژگی هایی برای کمک به فرآیند در نظر بگیرید. برخی حتی اگر از CMS دیگری نقل مکان می‌کنید، خدمات مهاجرت ایمن را ارائه می‌دهند. ارزش این را دارد که ببینید چگونه می‌توانید محتوای خود را از CMS خارج کنید.

سخن پایانی

در این مقاله به 14 ویژگی ضروری که یک CMS سایت باید داشته باشد پرداختیم. در حالی که هر CMS منحصر به فرد است، برخی از ویژگی های اصلی وجود دارد که باید هنگام انتخاب یک پلتفرم برای کسب و کار خود به دنبال آنها باشید. پلتفرمی که داشبورد کاربرپسند را با ابزارهای سئو داخلی و تنظیمات امنیتی پیشرفته ترکیب می‌کند، از جمله ویژگی‌های کلیدی دیگر، به شما امکان می‌دهد سایتی بسازید و رشد دهید که بازدیدکنندگان خود را جذب و خوشحال کنید.

امتیاز دهید
مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

− 4 = 5

دکمه بازگشت به بالا
بستن