کوچینگمدیریت

نقش جایگاه یابی یک برند

تعریف جایگاه یابی برند به زبان‌ ساده

امروزه در بازار برندهای گوناگونی در حال فعالیت می‌باشند. هر یک از این برند‌ها اهداف و منافع خاص خود رادارند. جایگاه‌یابی یکی از مهم‌ترین اهداف مشترک‌ برند‌ها می‌باشد. جایگاه‌یابی به معنای ایجاد مزیت رقابتی به‌منظور ایجاد جایگاهی خاص در ذهن مشتریان می‌باشد. همان‌طور که می‌دانید هر کسب‌و‌کاری بدون وجود مشتریان از بین می‌رود. پس جذب مشتری مسئله بسیار مهمی است. درروش جایگاه یابی برند ، یک کسب‌و‌کار به‌گونه‌ای عمل می‌کند که مشتری به‌ صورت خودکار از او ‌خرید کند.

برای اینکه یک برند بتواند در ذهن مشتری جایگاه خاصی داشته باشد، می‌بایست محصولات یا خدمات او نسبت به سایر رقبا مزایایی داشته باشند. برای مثال اگر کسب‌و‌کاری بخواهد جایگاه یابی نماید، باید رقبایش را بسنجد. اگر آن‌ها محصولی را باکیفیت عالی و قیمت نسبتاً بالا در اختیار مشتریان قرار می‌دهند، او باید همان محصول را باکیفیت بالا، قیمت مناسب‌تر و دسترسی آسان‌تر در اختیار مشتریان بگذارد.

در اینجا‌‌ او برای محصولاتش مزیت رقابتی ایجاد کرده است. به‌این‌علت که او در اینجا توانسته نسبت به رقبای خود در بازار، همان محصول را باقیمت ارزان‌تری عرضه کند. حال جایگاه او به‌عنوان برندی که ارزان‌قیمت‌ترین محصولات را به دست مشتریان می‌رساند، در ذهن مشتری تثبیت می‌شود. این‌گونه است که معمولاً مشتریانی که می‌خواهند خرید اقتصادی داشته باشند، از آن‌ برند خرید خواهند کرد. پس جایگاه یابی برند امروزه یکی از مهم‌ترین مسائل برای کسب‌و‌کار‌ها محسوب می‌شود.

مثال:

اگر از شما‌ بپرسیم لوکس‌ترین و لاکچری‌ترین برند گوشی موبایل چیست؟ قطعاً در ذهنتان تصاویر لوگوی سیب، یا گوشی‌های سه دوربینِ لوکس اپل تداعی می‌شود. این یعنی برند اپل توانسته با بازاریابی و تبلیغات صحیح، جایگاه خود را در ذهن مشتری به‌عنوان‌ لوکس‌ترین برند گوشی تثبیت کند. در مثال دیگر وقتی بپرسیم پرسرعت‌ترین خودرو در جهان کدام است؟ سریعاً تصاویر خودروهای فراری را در ذهنتان مجسم خواهید کرد. این یعنی شما فراری را به‌عنوان تولیدکننده پرسرعت‌ترین خودروهای جهان می‌شناسید و این جایگاه را در ذهن شما دارد. جایگاه یابی برند مزایای فراوانی برای کسب‌و‌‌کار‌ها به همراه داشته و می‌تواند موجب شهرت هرچه بیشتر آن‌ها شود.

انواع استراتژی‌های جایگاه یابی برند

برای اینکه بتوانید جایگاه ارزشمندی در ذهن مشتریانتان داشته باشید، می‌بایست از استراتژی‌های مختلفی استفاده کنید. استراتژی‌های شما باید به‌گونه‌ای باشند که هم برتری محصولات و خدمات شمارا نشان دهند و هم به کاستی‌های رقبایتان اشاره غیرمستقیم و مخفی داشته باشند. در زیر چند مورد از بهترین انواع استراتژی‌های جایگاه‌یابی را نام‌برده‌ایم:

  • قیمت

برخی برندها سعی می‌کنند با استفاده از استراتژی قیمت اقدام به جایگاه‌یابی نمایند. امروزه به علت تورم و قیمت بالای محصول و خدمات، این استراتژی می‌تواند تا حد زیادی مؤثر عمل کند. برای مثال برند محصولات خود را باقیمت فوق‌العاده پایین‌تر از بازار و با تخفیف‌های ویژه به دست مشتری می‌رساند. حال وقتی مشتری بداند برند موردنظر محصولات ارزان‌تری ارائه می‌کند، با معرفی‌اش به دوستان و آشنایان خود موجب جذب مشتریان زیادی برای آن برند خواهد شد.

دسترسی و استفاده آسان‌تر

دیگر استراتژی پربازده جایگاه یابی برند، دسترسی و استفاده آسان‌تر می‌باشد. در این روش برند، محصولات خود را به‌گونه‌ای تولید می‌کند که نسبت به محصولات رقبا، استفاده از آن‌ها ساده‌تر باشد. علاوه بر این آن‌ها را آسان‌تر در دسترس مشتریان  قرار می‌دهد.

  • کیفیت بالا

حتماً برای شما هم پیش‌ آمده که با یک‌بار خرید از یک‌ فروشگاه،  به علت کیفیت بالای محصولاتش مشتری ثابت او شده‌اید. کیفیت معمولاً برای مشتریان حرف اول را می‌زند و حتی می‌تواند قیمت بالای محصولات برند شمارا نیز توجیه کند. یک برند برای اعمال این استراتژی سعی می‌کند محصولات ‌خود را با نهایت کیفیت در بازار عرضه کند تا رضایت مشتریان را جلب نماید. این کار موجب می‌شود که برند بتواند به‌عنوان تولیدکننده باکیفیت‌ترین و‌ مرغوب‌ترین محصولات در ذهن مشتریان جا بیفتد.

نقشه جایگاه یابی برند چیست؟

برای اینکه بتوانید جایگاه‌یابی کسب‌وکار یا برند خود را در ذهن مشتریان به بهترین شکل انجام دهید، می‌توانید از ابزارهای مختلفی استفاده کنید. یکی از این ابزارها نقشه جایگاه‌یابی یا نقشه ادراکی می‌باشد. این نقشه درواقع نموداری است که هم امتیاز شما و‌ هم امتیاز رقبایتان را نشان می‌دهد. شما باید ابتدا برند خود به همراه مزیت‌های متمایز محصولاتتان را در این نقشه به کار ببرید. سپس رقبایتان را نیز در آنجا مشخص کنید و امتیازهایتان را حساب کنید. این کار موجب می‌شود که بدانید در چه جایگاهی قرارگرفته‌اید و فاصله شما با رقبایتان چقدر است.

سپس با برسی رقبا می‌توانید پیش‌بینی کنید که با اضافه نمودن چه مزایایی می‌توانید جایگاه بهتری در ذهن مشتری داشته باشید. این نقشه به شما کمک می‌کند‌ که استراتژی‌های فوق‌العاده‌ای را برای جایگاه یابی برند خود در بازار طراحی  کنید.  این نقشه معمولاً  توسط مدیران بازاریابی و برند سازی  مورداستفاده  قرار می‌گیرد. اگر برای جایگاه یابی برند خود نیاز به مشاوره و راهنمایی دارید آکادمی کسب‌وکار نعمتی این شرایط را برای شما فراهم نموده است.

امتیاز دهید
مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

7 + 1 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن