هوش مصنوعی

تفاوت هوش مصنوعی عمومی در مقابل هوش مصنوعی محدود چیست؟

در دهه 1950 از آلن تورینگ پرسیده شد که آیا ماشین ها می توانند فکر کنند یا خیر. در آن زمان، تورینگ گفت که این سؤال برای بحث بسیار بی معنی است، زیرا ما در وهله اول حتی نمی‌دانیم تفکر چیست. در سال 2020 اما دیدیم که نتفلیکس برنامه هایی را که می خواستیم تماشا کنیم را می دانست و اکنون گوگل سوالاتی را که می خواهیم بپرسیم پیش بینی می کند. با این حال، آیا ماشین ها واقعاً فکر می کنند یا فقط شناخت را شبیه سازی می کنند؟ برای پاسخ به این سوال در این مقاله تفاوت هوش مصنوعی محدود یا Narrow AI و هوش مصنوعی عمومی را بررسی می کنیم.

تفاوت هوش مصنوعی محدود و هوش مصنوعی عمومی

هوش مصنوعی محدود برای حل یک مشکل خاص، به عنوان مثال، یک ربات چت ایجاد شده است. هوش مصنوعی عمومی (AGI) یک کاربرد نظری از هوش مصنوعی تعمیم یافته در هر حوزه ای است که هر مشکلی را که به هوش مصنوعی نیاز دارد حل می کند.

Narrow AI چیست؟

هوش مصنوعی محدود (ANI)، که گاهی اوقات به عنوان “هوش مصنوعی ضعیف” شناخته می شود، به هر هوش مصنوعی اطلاق می شود که بتواند در یک کار تعریف شده و ساختارمند از یک انسان بهتر عمل کند. این نوع AI برای انجام یک عملکرد واحد مانند جستجوی اینترنتی، تشخیص چهره، یا تشخیص گفتار تحت محدودیت‌ها و محدودیت‌های مختلف طراحی شده است. این محدودیت‌ها است که باعث می‌شود مردم از این کارکردها به عنوان «محدود» یا «ضعیف» یاد کنند.

در ادامه چند نمونه هوش مصنوعی محدود را مرور می کنیم:

جستجو در اینترنت

الگوریتم‌های Google RankBrain از Narrow AI برای تفسیر پرسش‌ها و درک قصد کاربر برای ارائه نتایج جستجوی دقیق استفاده می‌کنند.

تشخیص چهره

تشخیص چهره برای برنامه هایی مانند ارائه احراز هویت، نمایه سازی تصاویر، برچسب گذاری فیلم ها یا عکس ها و شناسایی افراد برای اهداف امنیتی استفاده می شود.

سیستم توصیه 

آمازون، اسپاتیفای و نتفلیکس همگی از الگوریتم‌های Narrow AI برای توصیه محصولات و خدماتی که ممکن است دوست داشته باشیم استفاده می‌کنند.

مزایای Narrow AI یا خوش مصنوعی محدود

هر موفقیت جزئی در Narrow AI معمولاً یک پله به سمت هوش مصنوعی عمومی (AGI) است. هوش مصنوعی محدود دارای سه مزیت اصلی است.

1. بهره وری و کارایی

این هوش مصنوعی به عنوان یک کاتالیزور برای تعدیل نیرو در مقیاس بزرگ، برای کارهایی که نیاز به مهارت کم دارند، عمل می کند. با این حال، اگرچه ممکن است برخی از مشاغل کوتاه مدت از بین بروند، اما هدف هوش مصنوعی به جای حذف کامل نقش افراد، تقویت آن است.

2. تصمیم گیری هوشمندانه تر

هوش مصنوعی می تواند روندها را تجزیه و تحلیل کند تا به شرکت ها در تصمیم گیری استراتژیک بهتر کمک کند. الگوریتم ها بی طرف هستند (تا زمانی که به درستی آموزش داده شوند) و عاری از احساساتی هستند که اغلب می تواند انسان را از تصمیم گیری صحیح باز دارد.

3. تجارب بهتر مشتری

هوش مصنوعی محدود مانند ربات‌های گفتگو، سیستم‌های توصیه‌گر و جستجوهای هوشمند می‌توانند تجربه مشتری را به میزان قابل توجهی افزایش دهند.

هوش مصنوعی عمومی (AGI) چیست؟

به زبان ساده، هوش مصنوعی محدود جایی است که بوده ایم و هوش مصنوعی عمومی جایی است که می خواهیم به سمت آن حرکت کنیم. هوش عمومی مصنوعی به عنوان “هوش مصنوعی قوی” شناخته می شود و به ماشین ها اجازه می دهد دانش و مهارت ها را در زمینه های مختلف به کار گیرند.

مغز انسان فوق‌العاده پیچیده است و هنوز نمی‌توان مدل‌هایی ایجاد کرد که ارتباطات متقابل آن شبکه بیولوژیکی را تکرار کند. با این حال، زمینه های پیشرفته تر مانند پردازش زبان طبیعی و بینایی کامپیوتری، شکاف بین ANI و AGI را از بین می برند.

سخن پایانی

اگرچه محققان می‌خواهند به هوش عمومی مصنوعی عمومی (AGI) و ابر هوش مصنوعی (ASI) دست یابند، اما حقیقت این است که ما هنوز تا رسیدن به این هدف بسیار فاصله داریم. با این حال، در دو دهه گذشته پیشرفت قابل توجهی در Narrow AI وجود داشته است و دلیلی وجود ندارد که در سال‌های آینده همین انتظار را نداشته باشیم. هوش مصنوعی محدود تنها نوع هوش مصنوعی است که ما تاکنون به آن دست یافته‌ایم و در بهبود کارهای روزمره عالی است. آنها هنوز واقعاً باهوش نیستند، اما هر توسعه جدید به عنوان گامی به سوی هوش مصنوعی عمومی عمل می کند.

 

امتیاز دهید
مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 + 5 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن