بازاریابی

ربات های شبکه های اجتماعی چگونه کار می‌کنند و چگونه از آنها استفاده کنیم

در عصر مدرن رسانه های اجتماعی و اطلاعات دیجیتال، هوش مصنوعی (AI) نقش بزرگی در کمک به صاحبان کسب و کار و بازاریابان از طریق ارتباط موثر آنها با مشتریان ایفا کرده است. بسیاری از بخش‌های صنعت، از جمله سفر، سرگرمی، سلامت و سیاست، شروع به استفاده روزافزون از ربات های شبکه های اجتماعی کرده‌اند که در این مقاله به مفهوم و کارایی آنها می‌پردازیم.

ربات های شبکه های اجتماعی چیست؟

به طور کلی ربات های شبکه های اجتماعی برنامه های خودکاری هستند که برای مشارکت در رسانه های اجتماعی استفاده می‌شوند. این ربات ها به صورت جزئی یا کاملاً مستقل رفتار می‌کنند و اغلب برای تقلید از کاربران انسانی طراحی شده اند. در حالی که ربات های رسانه های اجتماعی با مقاصد استفاده مفید وجود دارند، بسیاری از ربات های رسانه های اجتماعی به روش های نادرست و شرورانه استفاده می‌شوند.

ربات‌ها ابزارهای بسیار خوبی برای کمک به رشد صفحات رسانه‌های اجتماعی شما هستند، زیرا می‌توانند پشتیبانی مشتری شما را افزایش دهند و به عنوان ابزار منبع خدمت کنند. با این حال، این ربات‌ها گاهی اوقات می‌توانند ضعیف توسعه یافته و برنامه‌ریزی شوند و بیش از آنکه فایده داشته باشند، ضرر دارند. آنها حتی می‌توانند آزاردهنده و نادرست باشند و اطلاعات نادرست را منتشر کنند.

به صورت کلی ربات اجتماعی یک برنامه خودکار است که از فناوری هوش مصنوعی برای شبیه سازی رفتارهای انسان مانند در رسانه های اجتماعی استفاده می‌کند. این نوع رفتارها از فالو و لایک در اینستاگرام تا ارسال درخواست دوستی را شامل می‌شود. این ربات‌ها حتی از طریق پاسخ‌های از پیش تعیین‌شده، عمدتاً با هدف تأثیرگذاری بر نظرات مردم، در بحث‌های توییتر و فیسبوک شرکت می‌کنند.

این ربات ها به صورت جزئی یا کاملاً مستقل عمل می کنند و بیشتر برای اهداف سیاسی یا بازاریابی استفاده می‌شوند. برای تاثیرگذاری بر نظرات، از روش‌هایی برای جستجوی شبکه‌های اجتماعی یا بحث‌های خاص از طریق یک رابط برنامه‌نویسی (API) و تغییر موضوعات به عنوان یک شرکت‌کننده در مکالمه مجازی استفاده می‌کنند.

با این حال، این ربات ها ممکن است شهرت منفی داشته باشند، زیرا اغلب به روش های غیر صادقانه و به عنوان ابزاری برای انتشار اطلاعات نادرست در وب استفاده می شوند.

نمونه هایی از ربات های شبکه های اجتماعی با استفاد خوب

  • چت بات ها اولین گام برای خدمات ساده 24 ساعته به مشتریان هستند و مشتریان را در کانال های رسانه های اجتماعی و برنامه هایی مانند فیس بوک مسنجر از طریق فرآیند فروش اولیه، پرسش و پاسخ یا سفارش محصول راهنمایی می‌کنند.
  • خودکارهای اطلاعاتی که دنبال کنندگان را از اخبار فوری در مورد موضوعات مورد علاقه شما آگاه می‌کند.
  • یک ورد خودکار که یادگیری لغات جدید را برای دانشجویان بالقوه ای که می‌خواهند در آزمون ورودی دانشگاه های معتبر قبول شوند، آسان تر می‌کند.
  • یک نسخه نظرسنجی که به شما امکان می‌دهد پس از تکمیل عملکردی مانند خرید محصول یا درخواست، نظرسنجی های مشتریان را از حساب خود ارسال کنید.

نمونه هایی از ربات ها به عنوان کاربردهای بد

  • ایجاد فالوور و کامنت جعلی در اینستاگرام
  • ثبت بازدیدهای جعلی در یوتیوب
  • پخش اخبار جعلی و تئوری های توطئه از طریق توییتر
  • ثبت نماهای نادرست بازی زنده یا تقلید از تعامل واقعی پخش کننده
  • ساخت اکانت های جعلی

چگونه چت ربات ها می‌توانند بازاریابی شما را تقویت کنند

برای بازاریابان، مزیت ربات‌های رسانه‌های اجتماعی این است که می‌توانند از آنها برای تعامل با مشتری و تکمیل یک تعامل سرتاسر، از درخواست تا فروش و پرداخت، در یک مکان و از طریق یک حساب استفاده کنند.

نیازی نیست فرم تماس را در یک وب سایت پر کنید و سپس منتظر بمانید تا کارمند در نقطه ای در آینده پاسخ دهد، یا شماره تلفنی را در یک وب سایت پیدا کنید و سپس برای برقراری تماس آفلاین شوید، فقط به آن شخص گفته می‌شود.

با استفاده از هوش مصنوعی و فناوری تشخیص صدا، ربات‌های گفتگو می‌توانند تجربه‌ای بی‌نظیر به مشتری ارائه دهند البته در محدوده پارامترها. کارکردهایی که شرکت ها ممکن است بخواهند به تاک بات های خود محول کنند می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • استقبال از بازدیدکنندگان در یک سایت رسانه اجتماعی
  • رزرو قرار ملاقات برای خدمات داخل فروشگاه مانند کوتاه کردن مو یا صورت
  • ارائه اطلاعات اولیه مانند زمان هایی که ممکن است محصولات برای سرویس و تعمیر رزرو شوند
  • پاسخ به سوالات رایج مانند قیمت گذاری محصولات محبوب
  • اطلاع رسانی به مصرف کنندگان از پیشنهادات ویژه
  • راهنمایی مشتریان از طریق فرآیند خرید محصول ساده
  • انجام یک پرسش و پاسخ اولیه برای حل مشکلات رایج

کاری که چت بات ها نمی‌توانند برای بازاریابان انجام دهند

علم پشت ربات های شبکه های اجتماعی (Social bot) این است که پیش‌بینی کنید مشتریان شما احتمالاً چه چیزی می‌خواهند و روش‌هایی که احتمالاً با هم تعامل خواهند داشت و تجهیز فناوری مبتنی بر هوش مصنوعی برای پاسخگویی مناسب.

برخی از کارهایی که چتر ربات‌ها برای انجام آن تلاش می‌کنند عبارتند از:

  • درگیر شدن در گفتگوی عمیق و معنادار
  • مدیریت تعاملات پیچیده که بهتر است به یک کارمند آموزش دیده واگذار شو
  • برخورد با مشتریان خشمگین

هنگام استفاده از ربات‌های گفتگو، تعامل را به بهانه‌ای برای ارسال پیام‌های اسپم به مشتریان تبدیل نکنید. بازاریابان به دلیل هرزنامه های بی وقفه، مرکز تماس، اس ام اس و ایمیل را به عنوان راهی معنادار برای تعامل با مشتریان، تقریباً خراب کرده اند. مهم است که یک خودکار غیر هرزنامه بسازید و از دسترسی مشتریان ناراضی به سمت فیلتر هرزنامه جلوگیری کنید.

هر برنامه پیام‌رسانی قوانین و مقررات خاص خود را دارد که بر رفتار این فناوری حاکم است. به عنوان مثال، در مسنجر، یک نام تجاری می‌تواند پیامی را تنها در صورتی ارسال کند که مشتری مکالمه را درخواست کند.

ربات اینستاگرام

افزایش مستمر اینفلوئنسر مارکتینگ باعث شده است که این عمل بر بودجه بازاریابی تسلط داشته باشد. چرا؟ زیرا این روشی موثر برای ایجاد پایگاه مشتری برای کسب‌وکارها با همسو کردن یک برند با یک شخصیت آنلاین است که سپس محصول یا خدمات را برای لشکر دنبال‌کنندگان و طرفداران خود تبلیغ می‌کند.

به ویژه در اینستاگرام، اینفلوئنسرهای رسانه های اجتماعی با حساب های اینستاگرامی که صدها میلیون دنبال کننده دارند، می‌توانند مبالغ هنگفتی را دریافت کنند.

داشتن تعداد خیره کننده ای از فالوورهای مشترک در حساب اینستاگرام شما به این معنی است که شما همچنین می‌توانید پول زیادی را برای یک پست رسانه اجتماعی یا ارسال مجدد در حساب خود دریافت کنید.

ظهور ربات اینستاگرام

از لحاظ تاریخی، ربات‌های اینستاگرام ابزاری نسبتاً ارزان، مؤثر و کاربردی بوده‌اند که حساب‌های اینستاگرام می‌توانند از آن برای افزایش سریع تعداد افرادی که پروفایل اینستاگرام خود را پیدا می‌کنند و شروع به دنبال کردن آن‌ها می‌کنند، استفاده کنند. برای بیشتر افراد، این تنها راه رشد در اینستاگرام بدون اتکا به سایر استراتژی‌های گران‌قیمت ناپایدار و اغلب ناکارآمد بود.

از آنجایی که افراد بیشتری به پتانسیل پول‌سازی رشد اینستاگرام پی بردند، یک صنعت کامل برای توسعه و فروش ربات‌های اینستاگرام شکل گرفت. فالوورهای جعلی، لایک های جعلی، و کامنت های خودکار زیاد شدند، به لطف ارتش رو به رشد ربات های اینستاگرام که این روند را دستکاری می‌کنند. اکانت های جعلی نیز افزایش یافتند و همچنین پدیده فالوورهای جدید که تقریباً بلافاصله به غیر فالوور تبدیل شدند، افزایش یافت.

سخن پایانی

به طور خلاصه، علیرغم اخبار بدی که در رابطه با ربات های شبکه های اجتماعی به دلیل مجموعه‌ای از رفتارهای غیراخلاقی و نامطلوب پیرامون برخی از آن‌ها وجود دارد، استفاده از آنها مزایای زیادی برای کسب و کارها دارد.

به عنوان مثال چت ربات ها که گاهی اوقات به آنها ربات های چت نیز گفته می‌شود، می‌توانند حضور و برند یک سازمان در رسانه های اجتماعی را در صورت استفاده درست، افزایش دهند. آنها می‌توانند از جمله با ارائه پاسخ سریع و حضور 24 ساعته برای مصرف کنندگان مفید باشند. اما استفاده بیش از حد نتیجه معکوس دارد زیرا کانال‌های رسانه‌های اجتماعی در نهایت به ارتباط افراد با مردم و نه فناوری مربوط می‌شوند.

امتیاز دهید
مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

9 + 1 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن