بازاریابی

نحوه استفاده از روانشناسی رنگ در بازاریابی و برندسازی

روانشناسی رنگ در ارتباط با متقاعدسازی، یکی از جالب ترین و بحث برانگیزترین جنبه های بازاریابی است. روانشناسی رنگ در بازاریابی یک ابزار مارکتینگ است که می‌تواند 85 درصد از تصمیمات خرید مشتریان را تحت تاثیر قرار دهد. اما روانشناسی رنگ ها از دیرباز در بازاریابی سنتی نیز جایگاهی داشته است. در این مقاله به تاثیر برخی رنگ ها در تصمیمات مشتری و بررسی مفهوم روانشناسی رنگ می‌پردازیم.

نقش روانشناسی رنگ در بازاریابی چیست؟

روانشناسی رنگ (color psychology) مطالعه چگونگی تأثیر رنگ ها بر ادراک و رفتار است. در بازاریابی و برندسازی، روان‌شناسی رنگ‌ها بر این تمرکز دارد که چگونه رنگ‌ها بر برداشت‌های مصرف‌کنندگان از یک برند تأثیر می‌گذارند و اینکه آیا آنها مشتریان را متقاعد می‌کنند تا برندهای خاصی را در نظر بگیرند یا خریدی انجام دهند. روانشناسی رنگ در بازاریابی یک زمینه مهم مطالعاتی است که باید هنگام ایجاد یک کسب و کار جدید یا تغییر نام تجاری در نظر گرفته شود.

هر رنگی تاثیر خاص خود را بر مصرف کنندگان دارد و روانشناسی رنگ، تحقیقی در مورد چگونگی تاثیر رنگ بر رفتار و تصمیم گیری انسان است. رنگ‌ها و تن‌های مختلف تداعی‌های متمایزی را ایجاد می‌کنند. روانشناسی رنگ می تواند بسته به ترجیحات و فرهنگ شخصی متفاوت باشد.

روانشناسی رنگ در بازاریابی می‌تواند بر نحوه درک خریداران از برندها و محصولات مختلف تأثیر بگذارد، بنابراین انتخاب رنگ‌هایی که با اهداف کسب‌وکار و مخاطبان هدف شما همخوانی دارند، بسیار مهم است.

استفاده از رنگ آبی

رنگ آبی نشان دهنده اعتماد، وفاداری، قابلیت اطمینان، منطق، آرامش و امنیت است. شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک و توییتر،  اغلب رنگ آبی را انتخاب می‌کنند تا قابل اعتماد به نظر برسند، زیرا اعتماد یک ویژگی مهم برای کسب‌وکارهایی است که حجم زیادی از داده‌های کاربر را ذخیره می‌کنند.

رنگ بنفش در برند

رنگ بنفش ثروت، معنویت، تخیل و پیچیدگی را می‌رساند. رنگ بنفش نماد سلطنت و برتری است. در امپراتوری روم، مقامات عالی رتبه بنفش تیری را می‌پوشیدند که در آن زمان قیمتی بیشتر از طلا داشت. ملکه الیزابت اول حتی افراد خارج از خانواده سلطنتی را از پوشیدن رنگ بنفش منع کرد.

با توجه به این پیوندهای قدیمی، بنفش هاله ای عاقلانه، ثروتمند و پیچیده ایجاد می‌کند. برندها می‌توانند از این رنگ برای نشان دادن خدمات، محصول یا تجربه برتر استفاده کنند. اما بنفش همچنین می‌تواند نشان‌دهنده بدخلقی و افراط باشد بنابراین مراقب باشید که هنگام استفاده از این رنگ تعادل برقرار کنید.

رنگ نارنجی

این رنگ روشن نشان دهنده اعتماد به نفس، خلاقیت و شجاعت است و به دلیل ماهیت سرگرم کننده آن، با مارک های غیرشرکتی به خوبی کار می‌کند. نارنجی همچنین احساس گرمی ایجاد می‌کند زیرا با خورشید مرتبط است. با این حال طبق روانشناسی رنگ نارنجی می‌تواند باعث ایجاد احساس ناامیدی، محرومیت و سستی شود.

لوگوی نمادین Nickelodeon یکی از شناخته شده ترین لوگوهای نارنجی است. از آنجایی که رنگ نارنجی احساسات خلاقیت و حتی ناپختگی را برانگیخته می‌کند، با برنامه‌ریزی نامتعارف و نام تجاری نامتعارف آنها مطابقت دارد.

قرمز

روانشناسی رنگ قرمز قدرت، اشتیاق، انرژی، بی باکی و هیجان را منتقل می‌کند. همچنین خشم، خطر، هشدار، سرکشی، پرخاشگری و درد را منتقل می‌کند. به عنوان مثال در لوگوی کوکاکولا از رنگ قرمز استفاده شده است. قرمز شخصیتی جسور، ماجراجو و پرانرژی دارد.

این رنگ قدرتمند با هیجان، انرژی، قدرت، بی باکی و اشتیاق همراه است. در فروش، دکمه‌های فراخوان برای اقدام از رنگ قرمز استفاده می‌کنند تا خریداران را وادار به خرید کنند، زیرا حس فوریت را القا می‌کند.

روانشناسی رنگ قرمز
روانشناسی رنگ قرمز

با این حال، رنگ قرمز می‌تواند احساسات منفی را به همان اندازه قوی تقویت کند زیرا نشان دهنده خشم، هشدارها، خطر، سرکشی، پرخاشگری و درد است.

کوکاکولا چندین دهه است که رنگ را به عنوان امضای خود انتخاب کرده است. قرمز خریداران را تشویق به مصرف محصولات نوشیدنی‌اش می‌کند.

سبز

روانشناسی رنگ سبز سلامتی، امید، طراوت، طبیعت، رشد و شکوفایی را می‌رساند. Whole Foods از رنگ سبز به دلیل شهرت آن برای محصولات تازه و با کیفیت استفاده می‌کند. این برند خود را به عنوان «سالم‌ترین فروشگاه مواد غذایی آمریکا» معرفی می‌کند.

روانشناسی رنگ زرد
روانشناسی رنگ زرد

روانشناسی رنگ زرد

زرد مانند نارنجی نشان دهنده جوانی و شادی است. کاربرد روانشناسی رنگ زرد در بازاریابی این است که برندها از رنگ زرد برای بهره بردن از خوش بینی، خلاقیت، برون گرایی و شور و شوق استفاده می‌کنند. با این حال، نام تجاری زرد همچنین می‌تواند احساسات ترس، غیرمنطقی بودن و اضطراب را تقویت کند.

طاق های طلایی مک دونالد از رنگ زرد استفاده می‌کنند. نام تجاری زرد آن، که با قرمز اشتها آور گره خورده است، تداعی جوانی و شادی را برای این فست فود زنجیره ای ایجاد می‌کند.

روانشناسی رنگ سفید در بازاریابی

روانشناسی رنگ سفید بی گناهی، پاکی و بکر بودن را می‌رساند. اگر کسب و کار شما به دنبال نشان دادن فضایی تمیز و ساده است، رنگ سفید ممکن است انتخاب ایده آلی برای استفاده از روانشناسی رنگ در بازاریابی باشد. اغلب بیمارستان ها از رنگ سفید برای برند خود استفاده می‌کنند.

امتیاز دهید
مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

+ 45 = 52

دکمه بازگشت به بالا
بستن