بازاریابی

بازاریابی نوستالژیک چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم؟

بازاریابی نوستالژیک در حال حاضر در جهان طوفان به پا کرده است و می‌تواند به یک کمپین بازاریابی موفق تبدیل شود. در این مقاله ما بررسی خواهیم کرد که چگونه نوستالژی مارکتینگ پتانسیل تاثیرگذاری بر موفقیت یک برند را دارد.

بازاریابی نوستالژی استراتژی استفاده از مفاهیم مثبت و آشنا از دهه‌های گذشته برای ایجاد اعتماد برای ایده‌های جدید و تقویت کمپین‌های مدرن است. به عبارت دیگر، این تاکتیک مرتبط کردن شرکت شما با چیزی است که مشتریان قبلاً آن را دوست داشتند و خاطرات خوبی از آن دارند.

بازاریابی نوستالژیک چیست؟

به طور کلی، نوستالژی به عنوان یک اشتیاق شدید یا علاقه شدید به یک رویداد، تجربه، شی، مکان یا ارتباط شخصی گذشته تعریف می‌شود. نوستالژی اغلب توسط یک محرک حسی، مانند یک عطر، یک آهنگ، یک طعم، یا یک منظره ایجاد می‌شود. همچنین می‌تواند ناشی از مکالمه، یادآوری خاطره یا تجربه ای مشابه باشد.

بازاریابی نوستالژیک این مفهوم را می‌گیرد و یک کمپین جالب را ایجاد می‌کند که به زمان های گذشته اشاره دارد تا از اشتیاق جمعی ما به گذشته استفاده کند.

مخاطبین هدف بازاریابی نوستالژی چه کسانی هستند؟

امروزه نسل هزاره عمیقاً به رسانه‌های اجتماعی و محتوای تبلیغاتی پرباری علاقه دارند که دهه های 90 میلادی و دهه 60 و 70 شمسی را در بر می‌گیرند. این باعث می‌شود که آنها احساس کنند بخشی از یک گروه نسلی خاص هستند.

چرا بازاریابی نوستالژی جواب می‌دهد؟

برندهایی مانند پپسی، کوکا کولا و نینتندو با تمام قوا بازاریابی نوستالژیک را پیش می‌برند. این برندها با بازگرداندن خاطرات تاکنون موفقیت بزرگی داشته اند. نینتندو در سال 2016 Nintendo Classic Mini را به ارمغان آورد. تا ژوئن 2018، نینتندو بیش از 3.6 میلیون دستگاه در سراسر جهان فروخته است. اپل به عنوان یکی از خلاق ترین برندهای موجود در زمینه بازاریابی شناخته می‌شود. اما جدا از اشتیاق شدید به گذشته، چه چیز دیگری باعث موفقیت بازاریابی نوستالژیک می‌شود و چرا باید آن را در استراتژی بازاریابی برند خود بگنجانید؟

دلبستگی عاطفی

دلتنگی یک احساس است. می‌توانیم بگوییم تلخ است، زیرا در حال رویاپردازی درباره زمان یا تجربه‌ای هستیم که قبلاً گذشته است. با این وجود، این برای ما احساس قدردانی برای خاطرات خوب به ارمغان می آورد.

بازاریابی نوستالژیک
بازاریابی نوستالژیک چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم؟

ما می‌دانیم که بازاریابی احساسی بسیار قدرتمند است. بازاریابی نوستالژی عمداً از پیام‌های متقاعد کننده برای استفاده از احساسات انسانی، ایجاد ارتباط با مخاطب و رسیدن به اهداف مختلف مانند تبدیل بیشتر، آگاهی از برند یا حفظ مشتری استفاده می‌کند.

اصالت برند

چیزی که باعث موفقیت برندهای نوستالژیک می‌شود، اصالت است. از آنجایی که نمادها، محصولات، تصاویر و موسیقی مورد استفاده آنها سابقه طولانی دارد، این برند به عنوان یکنواخت و معتبر در نظر گرفته می‌شود.

هم نسل هزاره و هم نسل Z طرفدار برندهای معتبری هستند که ارزش هایشان را به اشتراک می‌گذارند. این کار در مقابل، اعتماد را افزایش می‌دهد.

راحتی بازاریابی نوستالژی

به گفته کریستین باتچو، استاد کالج Le Moyne، روانشناس و محقق نوستالژی:

نوستالژی یک پناهگاه است، زیرا مردم به احساس راحتی، امنیت و عشقی که در گذشته خود از آن لذت می‌بردند می‌دهد.

نوستالژی مارکتینگ خاطرات خوشی را از گذشته به ارمغان می‌آورد و راحتی همین است. جای تعجب نیست که در اولین قرنطینه COVID-19، سرچ کلمات کلیدی نوستالژیک از 13 میلیون به 24.4 میلیون افزایش یافت که افزایش 88 درصدی است.

سخن پایانی

به سختی می‌توان آنچه را که به وضوح در حال شکل گیری یکی از هیجان انگیزترین روندها در زمینه بازاریابی مدرن است یا همان بازاریابی نوستالژی را از دست داد. بهترین کمپین‌ها باید دارای یک قلاب احساسی قوی برای تسخیر قلب باشند.

در حالی که تاکتیک های نوستالژی محور به وضوح دارای مزایای مهمی برای کمک به بازاریابی در قرن بیست و یکم هستند، اما بدون خطر نیستند. برندهایی که برای به کارگیری استراتژی‌های قدیمی بدون قرار دادن دنیای مدرن در چارچوب اصرار دارند، ممکن است از مد افتاده تلقی شوند. نکته کلیدی ایجاد یک قلاب احساسی با استفاده از نوستالژی و در عین حال ارائه چیزهای جدید است.

بازاریابی نوستالژی محور زمانی موفق می‌شود که برندها انگشت خود را روی نبض فرهنگ مدرن نگه دارند، به آنچه مردم در مورد آن صحبت می‌کنند گوش دهند و برای ایجاد کمپین های بازاریابی جدید به آن ایده ها متصل شوند.

امتیاز دهید
مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

50 + = 60

دکمه بازگشت به بالا
بستن